• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • NoMercy
    kosmosblomman skrev 2009-07-22 17:08:32 följande:
    Ringde och pratade m dom på Scandlab..Är det nån som har gjort det här salivprovet, fått svar och börjat äta medicin för nedsatt korisol ??Testet kostar ju en hel del, men är kanske värt varenda krona?
    Vad kostar det?
    Äcklak
  • kosmosblomman

Salivprovet 1550 kr och sen finns det massa andra prover man kan ta..Men enligt honom där, är proverna vc tar värdelösa..Sen vet jag inte om han är duktig eller säger så för att sälja sina tester..

• NoMercy
    kosmosblomman skrev 2009-07-22 17:11:16 följande:
    Salivprovet 1550 kr och sen finns det massa andra prover man kan ta..Men enligt honom där, är proverna vc tar värdelösa..Sen vet jag inte om han är duktig eller säger så för att sälja sina tester..
    Men vad gör man med provsvaren sen då?
    Om man inte har en läkare som ändå vill tänka ett steg längre redan nu?
    Kan tänka mig att vissa läkare kanske inte alls vill ta i såna resultat med tång...*ja jag är lite neg ibland *
    Äcklak
  • kosmosblomman
    NoMercy skrev 2009-07-22 17:14:20 följande:
    Men vad gör man med provsvaren sen då?Om man inte har en läkare som ändå vill tänka ett steg längre redan nu? Kan tänka mig att vissa läkare kanske inte alls vill ta i såna resultat med tång...*ja jag är lite neg ibland *
    Med salivprovet får man veta om (bi)njurarna har tagit stryk.Har dom det kan man äta nån medicin för detta...Jag har ätit levaxin i snart 16 år och mår inte riktigt bra än...Så nu funderar jag på att testa nåt annat/nytt..

Mm..trist att läkarna är trångsynta..Både i Finland och Tyskland samarbetar läkare m t ex homopater...
  • NoMercy
    kosmosblomman skrev 2009-07-22 17:26:46 följande:
    Med salivprovet får man veta om (bi)njurarna har tagit stryk.Har dom det kan man äta nån medicin för detta...Jag har ätit levaxin i snart 16 år och mår inte riktigt bra än...Så nu funderar jag på att testa nåt annat/nytt..Mm..trist att läkarna är trångsynta..Både i Finland och Tyskland samarbetar läkare m t ex homopater...
    Jo, jag tänkte bara vem som ska skriva ut medicinen.
    Min första läkare var tysk från början och han utgick lite från det "tyska" tänket när jag fick Levaxin utan att ha dåliga värden.
    Äcklak
  • H  e  l  e  n  a
    Pucko Buffy skrev 2009-07-22 17:03:12 följande:
    H e l e n a skrev 2009-07-22 13:33:47 följande: Du behöver inte vara allt för orolig. Dina värden är inom referensvärdena för friska icke gravida kvinnor, men TSH är lite högt för att vara gravid. Hade det varit rejält höjt hade det varit riktigt allvarligt men, jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt då många kvinnor går igenom fullgångna graviditeter med högre värden och får fullt friska barn. Hade värdena varit runt 9 eller högre då borde du varit orolig. Troligtvis får du fortsätta med levaxinet under hela graviditeten och kanske höja dosen någon gång. Får du missfall inom det snaraste, så beror det nog inte till så stor del på TSH värdet utan på andra orsaker, då bebis tar vad den behöver i första hand och det är du som blir lidande. Men det var bra att de kollade upp dig så du slipper må extra dåligt under graviditetens gång, vilket många kvinnor gör där TSH och T4 inte kollas upp. Mvh PB
    Tusen tack för ditt lugnande svar! Betyder mycket för mig just nu...
    ღ♥Mamma till älskade Eskil född 070707 och liten bebis i magen med BF 3 mars 2010♥ღ
  • DamnCat
    kosmosblomman skrev 2009-07-22 17:08:32 följande:
    Ringde och pratade m dom på Scandlab..Är det nån som har gjort det här salivprovet, fått svar och börjat äta medicin för nedsatt korisol ??Testet kostar ju en hel del, men är kanske värt varenda krona?
    Jag har också funderat på salivtestet. Men jag tvekar också att beställa det eftersom jag också undrar vem som ska skriva ut medicin? Å andra sidan har jag för mig att andra som haft problem med kortisolvärdet har kunnat ta någon medicin som inte är receptbelagd, från någon slags hälsokostaffär eller dylikt... Men jag kan ha fel.
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • Bröderna Bus

Min dr har varit med länge & använt AT förr. Tror det var på 70-talet de använde det, innan levaxin. Gå in på www.turtels.se (tror jag) där står det MASSOR om scanlab, AT, kortisol... Alla frågor som vi har!

• craft

Pucko Buffy skrev 2009-07-22 17:03:12 följande:

Du behöver inte vara allt för orolig. Dina värden är inom referensvärdena för friska icke gravida kvinnor, men TSH är lite högt för att vara gravid. Hade det varit rejält höjt hade det varit riktigt allvarligt men, jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt då många kvinnor går igenom fullgångna graviditeter med högre värden och får fullt friska barn. Hade värdena varit runt 9 eller högre då borde du varit orolig. Troligtvis får du fortsätta med levaxinet under hela graviditeten och kanske höja dosen någon gång. Får du missfall inom det snaraste, så beror det nog inte till så stor del på TSH värdet utan på andra orsaker, då bebis tar vad den behöver i första hand och det är du som blir lidande. Men det var bra att de kollade upp dig så du slipper må extra dåligt under graviditetens gång, vilket många kvinnor gör där TSH och T4 inte kollas upp. Mvh PB
    Du svarar Helena men eftersom jag är i ungefär samma situation så tycker jag det du skrev var intressant. Var har du fått info om Tsh och graviditet? Jag vill gärna läsa om det. Jag tycker TSH 6,2 kändes jättehögt men du skriver över 9 är orsak till oro... då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket som jag gör, har svårt att tänka på annat. Jobbigt
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13