• Krulltott07

Lucifer?

Vad tycker ni om namnet Lucifer? Ja tycker att det e SJUKT sött! Men det e bara ett problem... djävulen heter ju Lucifer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 08:22
    Ni som inte tycker att man kan döpa ett barn till det,
    E ni religiösa? Undrar bara...

Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...

• Svar på tråden Lucifer?
  • Natahlie87

Jag är kristen och tycker det är ett fint namn! Betyder ju som sagt ljusbringare =)
    Sen om folk relaterar namnet till satan så får väl din son ändra på det så att de relaterar det till honom istället

• Fjärilen72

Trasiga skor skrev 2009-05-02 16:19:46 följande:

angelus? fint tycker jag.
    Angelus är ett mycket fint namn.
    Dock kopplar jag väldigt mycket ihop det med vampyrer.

Lucifer är också fint men jag föredrar Lucius.
  • spacebeare

har inga problem med namnet men det blir ju per automatik smeknamn Lusse..........
    inte lika roligt

• JMN

Lucifer är ungefär lika gulligt som att döpa sitt barn till Adolf Hitler! Inte alls med andra ord. Spelar ingen roll om man är troende eller ej, Lucifer är namnet på djävulen.

• JMN
    Krulltott07 skrev 2009-04-30 17:35:41 följande:
    Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...
    Det spelar ingen roll ifall namnet inte har den kopplingen för dig. Det har den nämligen för resten av världen!
  • Mollly

Jag tycker Lucifer är jätte fint. vi funderade själva på det.. och Lucifer är inte djavulen utan en ängel. han kom till helvetet bara för att han inte gjorde som gud ville. så läste jag mig till det när vi kollade upp vad namnet betyder. sen lever vi ju faktiskt på 2000-talet nu Tycker det är helt fel och säga att döpa sitt barn till Lucifer skulle vara lika hemskt som att döpa det till Adolf Hitler.. bättre att läsa på lite innan man yttrar sig..

• Lavish
    JMN skrev 2009-05-02 18:57:11 följande:
    Det spelar ingen roll ifall namnet inte har den kopplingen för dig. Det har den nämligen för resten av världen!
    Jo jag instämmer. Jag tror också att TS har missat resten av världens uppfattning kring detta. Jag tror inte att ett barn med det namnet kommer att undgå vissa problem från det, lika lite som jag tror lille adolf hitler eller lille pinochet kommer att göra det. Sen är det såklart TS som bestämmer men jag tycker det verkar lite tråkigt för barnet. Jag skulle inte uppskatta att ha blivit döpt till dylikt.
  • Fiviva

Ja tycker faktiskt att lucifer är rätt sött jag med.
    Men på kanske en katt.
    Hur tror du direktör Lucifer svensson kommer bli bemött på kontoret *asg*
    eller tänk dig att din son växer upp med som sitt livs mål att bli präst vare sig du är ateist eller ej.
    Jag tror inte han kommer så långt i yrket med det namnet.

• Mollly

Har du verkligen läst vem som hetter Lucifer? skulle inte tro det med din jämförelse.. hihi

JMN skrev 2009-05-02 18:54:04 följande:
    Lucifer är ungefär lika gulligt som att döpa sitt barn till Adolf Hitler! Inte alls med andra ord. Spelar ingen roll om man är troende eller ej, Lucifer är namnet på djävulen.
Svar på tråden Lucifer?