• Krulltott07

Lucifer?

Vad tycker ni om namnet Lucifer? Ja tycker att det e SJUKT sött! Men det e bara ett problem... djävulen heter ju Lucifer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 08:22
    Ni som inte tycker att man kan döpa ett barn till det,
    E ni religiösa? Undrar bara...

Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...

• Svar på tråden Lucifer?
  • Esofin

hade en kompis som döpte om sig till Lucifer, han fick en häftig respons (positiv) på det. det finns alltid folk som har något att säga om andras namn så ska man tänka så, så skulle man inte heta någonting. och det där med djävulen, hur många heter inte Christian?? måste man vara kristen då?? Välj det namn ni vill, om pojken inte tycker om det så kan han ju byta, han kan ju ha ett " vanligare" mellannamn om han hellre vill bli kallad det...

• Lavish
    Mollly skrev 2009-05-02 19:11:06 följande:
    Har du verkligen läst vem som hetter Lucifer? skulle inte tro det med din jämförelse.. hihi
    Men det är ju inte det viktiga. Det viktiga är ju vad folk associerar, och tänker när de hör namnet och på vilket sätt det kommer att påverka bemötandet barnet kommer att få.
  • JMN
    Mollly skrev 2009-05-02 19:11:06 följande:
    Har du verkligen läst vem som hetter Lucifer? skulle inte tro det med din jämförelse.. hihi
    "Lucifer är latin (lucem ferre) och betyder ljusbringaren. Inom större delen av kristen mytologi har Lucifer identifierats med Satan."
    Så står det ordagrannt i Wikipedia! Har du läst på??!!
  • JMN
    Mollly skrev 2009-05-02 19:00:17 följande:
    Jag tycker Lucifer är jätte fint. vi funderade själva på det.. och Lucifer är inte djavulen utan en ängel. han kom till helvetet bara för att han inte gjorde som gud ville. så läste jag mig till det när vi kollade upp vad namnet betyder. sen lever vi ju faktiskt på 2000-talet nu Tycker det är helt fel och säga att döpa sitt barn till Lucifer skulle vara lika hemskt som att döpa det till Adolf Hitler.. bättre att läsa på lite innan man yttrar sig..
    Lucifer var den fallna ängeln du själv nämner i ditt inlägg! Den fallna ängeln som blev djävulen!
  • TantBus
    JMN skrev 2009-05-02 19:24:57 följande:
    "Lucifer är latin (lucem ferre) och betyder ljusbringaren. Inom större delen av kristen mytologi har Lucifer identifierats med Satan."Så står det ordagrannt i Wikipedia! Har du läst på??!!
    och om man fortsätter forska lite kommer det fram att Lucifer från början var en av ärkeänglar men gjorde uppror mot det Gud ville, och blev därför förvisad.

Personligen gillar jag Lucifer som namn. Skillnaden (för mig) att döpa sitt barn till Adolf Hitler och Lucifer är stor. Väldigt stor. Då Adolf Hitler trots allt varit en levande person med enorm ondska inom sig som han levde ut på ett väldigt påtagligt sätt och väldigt nära i tiden. Det finns väldigt lite bevis på Lucifer ligger bakom lika mycket smärta och ondska.
  • JMN
    Lavish skrev 2009-05-02 19:00:26 följande:
    Jo jag instämmer. Jag tror också att TS har missat resten av världens uppfattning kring detta. Jag tror inte att ett barn med det namnet kommer att undgå vissa problem från det, lika lite som jag tror lille adolf hitler eller lille pinochet kommer att göra det. Sen är det såklart TS som bestämmer men jag tycker det verkar lite tråkigt för barnet. Jag skulle inte uppskatta att ha blivit döpt till dylikt.
    Precis!
  • JMN
    TantBus skrev 2009-05-02 19:30:56 följande:
    och om man fortsätter forska lite kommer det fram att Lucifer från början var en av ärkeänglar men gjorde uppror mot det Gud ville, och blev därför förvisad.
    Ja precis... och senare känd som Satan.
  • Krulltott07
    Mollly skrev 2009-05-02 19:00:17 följande:
    Jag tycker Lucifer är jätte fint. vi funderade själva på det.. och Lucifer är inte djavulen utan en ängel. han kom till helvetet bara för att han inte gjorde som gud ville. så läste jag mig till det när vi kollade upp vad namnet betyder. sen lever vi ju faktiskt på 2000-talet nu Tycker det är helt fel och säga att döpa sitt barn till Lucifer skulle vara lika hemskt som att döpa det till Adolf Hitler.. bättre att läsa på lite innan man yttrar sig..
    Håller helt å hållet med!
  • Krulltott07
    JMN skrev 2009-05-02 18:54:04 följande:
    Lucifer är ungefär lika gulligt som att döpa sitt barn till Adolf Hitler! Inte alls med andra ord. Spelar ingen roll om man är troende eller ej, Lucifer är namnet på djävulen.
    Ja alla tycker vi olika! Men ja tycker veeeerkligen inte att det skulle va som att döpa barnet tiill hittler...
Svar på tråden Lucifer?