• Krulltott07

Lucifer?

Vad tycker ni om namnet Lucifer? Ja tycker att det e SJUKT sött! Men det e bara ett problem... djävulen heter ju Lucifer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 08:22
    Ni som inte tycker att man kan döpa ett barn till det,
    E ni religiösa? Undrar bara...

Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...

• Svar på tråden Lucifer?
  • Mollly

Enligt den kristna traditionen anses numera Lucifer ha varit den ängel som stod Gud närmast, vilket då skulle förklara hans namn som ljusbringare då han skulle ha varit den starkast lysande stjärnan på Guds himmel.

Lucifer ansåg sig bara lyda under Gud, men när Gud skapade människan och krävde att alla änglar ska lyda under dem, vägrade Lucifer och gjorde uppror. Han blev besegrad av ängeln Mikael och kastades ner till avgrunden tillsammans med en tredjedel av himlens skaror, som följt honom. Som en beskrivning av detta brukar man traditionellt hänvisa till Uppenbarelseboken 12:7-9:

Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
    Detta har blivit den vedertagna bilden av Satan i stora delar av den kristna välden. Däremot betonar kyrkofäderna att namnet Lucifer inte är det rätta namnet på djävulen, utan att det mer beskriver det tillstånd från vilket han fallit ifrån. Djävulen har inget egentligt namn i Bibeln utan beskrivs mer i termer som anklagare och motståndare.

• Krulltott07
    BubbelBoom skrev 2009-05-02 19:47:29 följande:
    Får man ens döpa sitt barn till Lucifer?
    Är inte säker... men ja ska kolla upp de..
  • BubbelBoom
    Mollly skrev 2009-05-02 19:51:43 följande:
    ja man får döpa någon till Lucifer!
    Seriöst? Jag trodde det var förbjudet eftersom det kopplas till djävulen. Där ser man
  • Mollly

jag har hört flera som döpt sina barn till Lucufer, så jag antar att man får det

• Yes I am

Klart du ska döpa barnet till Lucifer. Jag tycker det är jättefint.
    Visserligen har jag planerat att min framtida katt ska heta det men det passar lika bra på ett barn.

• Krulltott07

Av den här tråden drar jag slutsattsen (hittills) Att det är väldigt många som verkligen gillar namnet o som inte tror att det skulle innebära några större problem...
    Och att det är några få som är super anti

• Rigmor Mortis
    TantBus skrev 2009-05-02 19:30:56 följande:
    och om man fortsätter forska lite kommer det fram att Lucifer från början var en av ärkeänglar men gjorde uppror mot det Gud ville, och blev därför förvisad. Personligen gillar jag Lucifer som namn. Skillnaden (för mig) att döpa sitt barn till Adolf Hitler och Lucifer är stor. Väldigt stor. Då Adolf Hitler trots allt varit en levande person med enorm ondska inom sig som han levde ut på ett väldigt påtagligt sätt och väldigt nära i tiden. Det finns väldigt lite bevis på Lucifer ligger bakom lika mycket smärta och ondska.
    Och för att spinna vidare på Godwins lag - om man forskar lite märker man att svastikan ursprungligen är en solsymbol. Innebär det att det är en god idé att göra en sådan tatuering? Är folk konstiga som förknippar hakkors med nazismen? Vilket leder till följdfrågan - är folk konstiga om de förknippar namnet Lucifer med djävulen?

(och nej, jag är inte religiös, jag associerar så ändå)
  • JMN
    Mollly skrev 2009-05-02 19:48:18 följande:
    Enligt den kristna traditionen anses numera Lucifer ha varit den ängel som stod Gud närmast, vilket då skulle förklara hans namn som ljusbringare då han skulle ha varit den starkast lysande stjärnan på Guds himmel. Lucifer ansåg sig bara lyda under Gud, men när Gud skapade människan och krävde att alla änglar ska lyda under dem, vägrade Lucifer och gjorde uppror. Han blev besegrad av ängeln Mikael och kastades ner till avgrunden tillsammans med en tredjedel av himlens skaror, som följt honom. Som en beskrivning av detta brukar man traditionellt hänvisa till Uppenbarelseboken 12:7-9: Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. Detta har blivit den vedertagna bilden av Satan i stora delar av den kristna välden. Däremot betonar kyrkofäderna att namnet Lucifer inte är det rätta namnet på djävulen, utan att det mer beskriver det tillstånd från vilket han fallit ifrån. Djävulen har inget egentligt namn i Bibeln utan beskrivs mer i termer som anklagare och motståndare.
    Är det denna korta förklaringen som varje barn döpt till Lucifer ska behöva dra när de får frågan?? :) För fakta kvarstår, Lucifer förknippas nu och för alltid med Djävulen för de flesta.
Svar på tråden Lucifer?