• Krulltott07

Lucifer?

Vad tycker ni om namnet Lucifer? Ja tycker att det e SJUKT sött! Men det e bara ett problem... djävulen heter ju Lucifer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 08:22
    Ni som inte tycker att man kan döpa ett barn till det,
    E ni religiösa? Undrar bara...

Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...

• Svar på tråden Lucifer?
  • synanceia

Precis. I vår skola hade vi en tjej som faktiskt hette Ulla Phung.

Krulltott07 skrev 2009-04-30 17:53:37 följande:
    Vad då skol åren? Då tycker ja att det skulle va värre att heta Ulla! Ulla bulla k*ulla...
  • siamusen

Fredrik Al skrev 2009-04-30 17:57:14 följande:

Nej, men hoppas ändå inte att det är tillåtet att döpa sitt barn till Lucifer.
    Jo, det âr tillatet. Finns 36 stycken i sverige, flera av dem under 8 ar.
  • stjärndamm

Tycker det är fint, men visst; det är ju förknippat med djävulen..
    Men å andra sidan så bör väl isf inte folk döpa sina barn till Lilltih, Medea eller Loke heller då.. och de gör de ju!

• Fredrik Al
    siamusen skrev 2009-04-30 17:59:30 följande:
    Fredrik Al skrev 2009-04-30 17:57:14 följande: Jo, det âr tillatet. Finns 36 stycken i sverige, flera av dem under 8 ar.
    Det var ju synd!
  • synanceia

Och? Det är ett fint namn. Tänker du på mobbning så är det ju synd att du anser att man bekämpar mobbningen genom att undvika saker så som namn, kläder frisyrer osv. Så vinner man inte kampen mot mobbning. Så gör man den bara värre.

hinderbana skrev 2009-04-30 17:57:18 följande:
    Fredrik Al skrev 2009-04-30 17:55:47 följande: Exakt. Och framförallt så tänker vi/jag på ditt barn som ska bära det hela livet.
  • Graboid

Jag förstår inte att Lucifer är ett så laddat namn. Jag skulle inte reagera ens om någon kom och presenterade sig med det namnet, har extremt svårt att ens föreställa mig att det skulle skapa problem i framtiden för barnet. På vilket vis liksom? Kommer de andra barnen att säga att han är satan? Eller är det gamla tanter på Konsum som kommer bli rädda och kasta vitlök eller? Va?

• stjärndamm
    Graboid skrev 2009-04-30 18:01:03 följande:
    Eller är det gamla tanter på Konsum som kommer bli rädda och kasta vitlök eller? Va?
  • hinderbana

Vad vill du att människor ska tänka när din son presenteras? I förskolan, på jobbintervjuer osv.

Ditt barn kommer att få tillbringa HELA sitt liv med att försvara ditt val!!!!!!!

Vem finns till för vem, finns barnet till för att tillfredställa mammans nycker eller finns mamman till för att barnet ska få ett så bra liv som möjligt?

Vill inte peka finger, bara få dig att TÄNKA FRAMÅT lite.

Jaja, detta verkar helt märkligt, lämnar tråden nu.

Ha en skön valborg alla!

• E Wrigsell

När vi satt och letade namn till vårat första barn, så kom vi in på vad som godkäns osv. Började disskutera namnet Lucifer. Å då INTE för att vi någonsin hade tänkt ha det namnet. Men iaf. det jag i slutändan ville komma fram till är att som jag förstår det så finns det många som har fått avslag på det namnet för att det är stötande.

• pingering
    Krulltott07 skrev 2009-04-30 17:49:54 följande:
    Jag e själv sånn att ja bryr mej inte alls om religioner å så, vet í stort sett inget om den kristna tron Och det intresserar mej inte heller! Så för mej e det ENDAST ett fint namn... Jag kopplar det inte alls till djävulen...
    Men varför frågar du ens här i forumet då om du ändå inte alls förstår hur man kan resonera kring namnet? Om det är så problemfritt för dig så är det väl bara att döpa ungen till det!

Jag gissar dock att anledningen till att du ställer frågan just är att du själv inners inne förstår att du kan skapa en del problem för din son.
Svar på tråden Lucifer?