• Krulltott07

Lucifer?

Vad tycker ni om namnet Lucifer? Ja tycker att det e SJUKT sött! Men det e bara ett problem... djävulen heter ju Lucifer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 08:22
    Ni som inte tycker att man kan döpa ett barn till det,
    E ni religiösa? Undrar bara...

Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...

• Svar på tråden Lucifer?
  • siamusen
    McIris skrev 2009-05-02 21:16:12 följande:
    Är det sant!! Vad lustigt! Det är ju ganska ovanligt. Det är såå gulligt och vi har nästan inga andra förslag så det blir nog det.
    Ja, det namnet hade vi bestâmt innan vi ens var gravida Hans bröder heter Gaston och Clovis

Ta Rufus. Funkar pa de flesta västlândska språken
  • McIris
    siamusen skrev 2009-05-02 21:18:54 följande:
    Ja, det namnet hade vi bestâmt innan vi ens var gravida Hans bröder heter Gaston och Clovis Ta Rufus. Funkar pa de flesta västlândska språken
    Ja, det är väldigt fint på engelska. Min familj är där ifrån. Vilka söta och annorlunda namn dina barn har! Min dotter heter Lo, också väldigt få som heter.
  • siamusen
    McIris skrev 2009-05-02 21:27:51 följande:
    Ja, det är väldigt fint på engelska. Min familj är där ifrån. Vilka söta och annorlunda namn dina barn har! Min dotter heter Lo, också väldigt få som heter.
    Lo är jättefint

Mina barn är halvfranska vilket förklarar atminstone Gaston och Clovis
  • TantBus
    EKJ76 skrev 2009-05-02 19:59:04 följande:
    Och för att spinna vidare på Godwins lag - om man forskar lite märker man att svastikan ursprungligen är en solsymbol. Innebär det att det är en god idé att göra en sådan tatuering? Är folk konstiga som förknippar hakkors med nazismen? Vilket leder till följdfrågan - är folk konstiga om de förknippar namnet Lucifer med djävulen?(och nej, jag är inte religiös, jag associerar så ändå)
    Haha. Nej, folk är inte konstiga om dom förknippar Lucifer med djävulen. Och nej, folk är inte konstiga om dom förknippar hakkors med nazismen. Det har jag heller aldrig sagt.. Jag har bara uttalat min personliga åsikt om jag tycker det är helsikes mycket värre att döpa ett barn till Adolf Hitler då hans gärningar fortfarande är väldigt påtagliga i vår värld. Men jag kan inte påstå att jag sett särskilt många belägg för ondskan i form av Lucifer. Men spinn du vidare...
  • MUSDOKTOR

har inte läst alla inlägg här men måste bara skriva att Lucifer står för en förfallen ängel... Inte djävul.

• Natosh

Tycker också att Lucifer är jättegulligt, men tyvärr är det ännu inte rumsrent. Får döpa nästa katt till det istället! Men Lucian är fint också...

• Krulltott07

Det blev ingen Lucifer... det blev en liten Isa!

• Smulan87

gudars

hinderbana skrev 2009-04-30 17:40:24 följande:
    Du kan ABSOLUT inte döpa ett barn till Lucifer, djävulen!!!!!!!!!!!!!! Vilken fruktansvärd idé!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    BF 11Juni 2009
  • qattla

Satan har många olika namn...vilket ju är en smula fuskigt. Så han får tåla att nån annan vill låna ett av hans namn nu och då.

Lucifer är otroligt vackert och får jag ännu en son blir det en Lucifer!

• hysteria

Man kanske ska tänka LITE längre ibland.. Kan ju vara roligt om man har ett namn som ingen annan har MEN det kommer finnas massor av folk som kommer ta illa vid sig. Och tänk om din son blir troende då tror inte jag han tycker det är så jävla roligt.

• Neko

Det är inte så många som döper sina barn till Judas heller, det är ju också ett bibliskt 'ont' namn. Däremot är det många som döper sina barn till Loke. Loke är ju en ond gud, så det är lite underligt tycker jag om man nu ska bry sig om det öht.

Hörde tom om en familj där barnen hetter Loke (ond gud) och Lucia (helgon)... O_o

• ebij

Jag är inte troende för fem öre men jag hade då aldrig döpt mitt barn till Lucifer.
    Namnet förknippas ändå med djävulen i både barnprogram och böcker. 

• Sulpicia

Vet inte om någon annan upplyst dig om detta men Lucifer betyder "ljusbringare" eller "ljusbärare" alltså han som kommer med ljuset.

• alwilda

Neko: Loke gjorde både gott och ont (okej, liiite mer ont kanske ), och jag tycker att han är fascinerande just därför! (Och dessutom var han egentligen ingen gud, utan son till två jättar.)

Och ang. Lucia, vad är det för fel på helgon nu då, kan man inte heta Maria heller då eller? Eller du kanske mest menade kombinationen ...

Fast mest tror jag att de har valt namnen för att det är fina namn, det är två av mina favoritnamn också! (Fast jag tänkte nog Lucia i andranamn, i så fall.)

• Neko

Alwilda,

Jag menade kombinationen av namnen, var för sig är de bra namn tycker jag =) Tycker också det är fascinerande med gott/ont-kombinationen, min son heter ju Kira =P Brukar användas i japansk litteratur för personer med makt/tillgångar som de kan välja att använda för antingen gott eller ont.

• alwilda

Neko: Jag är med, fattar vad du menar nu. Läste lite för snabbt bara ...

Sedan tror jag faktiskt inte att det handlar om att ha ett namn som ingen annan har (då finns det ju faktiskt rätt många namn att välja på), utan bara att man tycker att just det namnet är väldigt fint. Jag tycker exempelvis att Medea och Hera är jättefina namn, men de symboliserar väl inte de trevligaste kvinnorna i den grekiska mytologin kanske ... fast de har finast namn! (Nu vägrar dock min man, och han har ju tyvärr veto, så det blir inget med det. Fast det finns en liten tjej i min stad som heter Hera, och jag tycker att det är SÅ fint!)

Kira är för övrigt också jättefint!

Svar på tråden Lucifer?