• Krulltott07

Lucifer?

Vad tycker ni om namnet Lucifer? Ja tycker att det e SJUKT sött! Men det e bara ett problem... djävulen heter ju Lucifer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 08:22
    Ni som inte tycker att man kan döpa ett barn till det,
    E ni religiösa? Undrar bara...

Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...

• Svar på tråden Lucifer?
  • JMN
    EKJ76 skrev 2009-05-02 19:59:04 följande:
    Och för att spinna vidare på Godwins lag - om man forskar lite märker man att svastikan ursprungligen är en solsymbol. Innebär det att det är en god idé att göra en sådan tatuering? Är folk konstiga som förknippar hakkors med nazismen? Vilket leder till följdfrågan - är folk konstiga om de förknippar namnet Lucifer med djävulen? (och nej, jag är inte religiös, jag associerar så ändå)
    Amen!!
  • siamusen
    Krulltott07 skrev 2009-05-02 19:55:38 följande:
    Av den här tråden drar jag slutsattsen (hittills) Att det är väldigt många som verkligen gillar namnet o som inte tror att det skulle innebära några större problem...Och att det är några få som är super anti
    Och så finns det såna som jag som tycker namnet är fint men som ändå nog skulle undvika det för säkerhets skull just pga associationerna andra skulle få.

Tex sa tror jag faktiskt, tyvärr egentligen, att om ett företag skulle vâlja mellan 2 personer att ha som konsult eller "ansiktet utat" person och den ena hette Lucifer och den andra Elias och båda har samma meriter sa faller valet pa Elias.

Ta Lucidor ....*hjärntvättar*
  • Krulltott07
    siamusen skrev 2009-05-02 20:04:00 följande:
    Och så finns det såna som jag som tycker namnet är fint men som ändå nog skulle undvika det för säkerhets skull just pga associationerna andra skulle få.Tex sa tror jag faktiskt, tyvärr egentligen, att om ett företag skulle vâlja mellan 2 personer att ha som konsult eller "ansiktet utat" person och den ena hette Lucifer och den andra Elias och båda har samma meriter sa faller valet pa Elias.Ta Lucidor ....*hjärntvättar*
    Ja det kanske stämmer... *funderar*
  • Air

Hmm.. jag är också superateist, men har läst religion på universitetet i 2 år. Personligen tycker jag inte att Lucifer innebär några problem, man kan ju heta Jesus. Men jag tror att tyvär att namnet kan klinga mycket negativt i mångas öron, det är fler som är religiösa än man kanske tror, tro mig. Och det vore kanske trist om din son får lida för det, även om namnet är sött. Tex på en arbetsintervju. Och om han vill resa eller bo utomlands kan det ju blir lite knasigt med, tex i USA. Jag skulle nog välja ett annat namn, men det är ditt val.

lycka till

• Fiviva

www.scb.se

Det finns 43 män som har förnamnet Lucifer. Av dessa har 7 namnet Lucifer som tilltalsnamn.
    i sverige

• McIris

Hoppas bara att dessa personer som heter Lucifer är vanliga människor o inte har bytt till namnet för att de är satanister. Kanske lite otrevligt !

• siamusen
    McIris skrev 2009-05-02 20:58:46 följande:
    Hoppas bara att dessa personer som heter Lucifer är vanliga människor o inte har bytt till namnet för att de är satanister. Kanske lite otrevligt !
    10 stycken är under 8 sa det är inte sa troligt just där
  • McIris
    siamusen skrev 2009-05-02 21:00:31 följande:
    10 stycken är under 8 sa det är inte sa troligt just där
    Ja, då verkar det hyfsat säkert! Jag är iof troende men det är ett sött namn. Namnen är ju symboliska i bibeln, det är ju inget ont i namnet och ju fler som heter så som är barn desto mer blir det ett namn som alla andra.

Jag gillar Rufus om vi får en pojke och hoppas att inte allt för många tänker på en hund .
  • siamusen
    McIris skrev 2009-05-02 21:12:17 följande:
    Ja, då verkar det hyfsat säkert! Jag är iof troende men det är ett sött namn. Namnen är ju symboliska i bibeln, det är ju inget ont i namnet och ju fler som heter så som är barn desto mer blir det ett namn som alla andra. Jag gillar Rufus om vi får en pojke och hoppas att inte allt för många tänker på en hund .
    Hahahha...Min äldste son heter Rufus
  • McIris
    siamusen skrev 2009-05-02 21:13:01 följande:
    Hahahha...Min äldste son heter Rufus
    Är det sant!! Vad lustigt! Det är ju ganska ovanligt. Det är såå gulligt och vi har nästan inga andra förslag så det blir nog det.
Svar på tråden Lucifer?