• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Laire

Jag reagerar alltid då rören läker istället för läcker, även om jag sa så själv inan jag flyttade till storstan

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • Kristin24

men allt handlar om dialekter...här i Karlskoga säger de äldre kaffi till kaffe...finns massor.

Go och glad Kexchoklad
  • MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 19:00:50 följande:
    Inga saker är ju "fel" egentligen, men ord som alla säger olika på är vällackrits - lakritspaprika - papprikamögel - möggeldrägla - dräggla (dregla-dreggla)kavviar -kaviaaarBregott - breeeegottPress-enning - pressENNING (svårt att förklara)
    dialekt eller uttal är väl en femma.

Men stavs det mögel heter det inte möggel. Oavsett hur många som säger möggel menar jag.
  • Laire

Ja det mesta är ju dialektalt.
    Ki-osk istället för tchosk.
    Scheks istället för kex.

Däremot asseptera istället för akseptera (acceptera) är väl en rent uttalsfel? 

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • MrsXanadu
    Laire skrev 2009-05-11 19:30:15 följande:
    Ja det mesta är ju dialektalt.Ki-osk istället för tchosk.Scheks istället för kex.Däremot asseptera istället för akseptera (acceptera) är väl en rent uttalsfel? 
    kan vara men tror det kan vara dialekt.

Viker mig aldrig på denna punkten. Stavs ordet mögel så är det utalsfel att säga möggel. För då skulle det också stavas möggel punkt slut.
  • Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 19:05:17 följande:
    dialekt eller uttal är väl en femma.Men stavs det mögel heter det inte möggel. Oavsett hur många som säger möggel menar jag.
    Och det stavas dregel men många säger dreggel också ;)
  • MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 20:37:04 följande:
    Och det stavas dregel men många säger dreggel också ;)
    Fel det med! Men just mögel är nåt som stört mig sen jag lärde mig att stava av nån anledning. Men det har följt med mig hela mitt liv det där.
  • Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 19:36:54 följande:
    kan vara men tror det kan vara dialekt.Viker mig aldrig på denna punkten. Stavs ordet mögel så är det utalsfel att säga möggel. För då skulle det också stavas möggel punkt slut.
    Hahaha, det är ju många ord som stavas annorlunda än de sägs! Argumentet "det stavas mögel och ska alltså uttalas mögel!" är väldigt krystat. Isåfall finns det fullt av linn-jaler, skiiivor, lammpor osv.
  • Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 20:38:16 följande:
    Fel det med! Men just mögel är nåt som stört mig sen jag lärde mig att stava av nån anledning. Men det har följt med mig hela mitt liv det där.
    Hur gör du med kaviar då? Där kan man ju inte se av stavningen hur det "ska" uttalas. Kaviaaar, kavvjar eller kaviiiar?

Nej, man måste nog vara lite mer öppen för dialekter. Man kanske skulle åka ner till Skåne och lära folk veta hut och säga R ordentligt? ;)
Svar på tråden Uttal