• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Tecken

Jag har flera störa-mig-på-hur-folk-uttalar-dem-olika-genom-att-lägga-betoningen-på-fel-stavelse t ex:
    - Kokos
    - Persilja
    - Oregano
    - Tallrik

• smartdum

Jag tycker att det oftast bara är charmigt med olika betoningar, språkrytmer och dialekter, även feluttal i vissa fall. Dessa är ju oftast lokalt förankrade och beror inte på att personerna i fråga inte VET hur ordet "bör" uttalas utan på att det helt enkelt sägs så i trakten (mögel kontra möggel t.ex.) Personligen har jag problem med ord som genialiskt som kan uttalas både med "j" och "sch". Jag tycker alla borde uttala det med ett sch-ljud!!!

På tal om mammor; min mamma är från Finland och talar fenska micket pra, men ibland blir det knas. Hon jobbade på dagis och skulle ropa in barnen till mellanmål som råkade vara saft och kex. Kanske är Ni några som vet hur svårt det kan vara för vissa finländare att säga sch-ljud...i alla fall vad som kom ut var: Dags att gå in alla barn, det är dags för saft och sex....aj, aj, aj! Tur att det var en småbarnsavdelning

• Stårschan

Min chef skulle beställa in "Sirloin steak" på en restaurang och lyckades få det till något som lät som "sirrliåånstek". OOO vad jag var sugen på att rätta honom!

• kråkanbråkan

Mornie Alantie skrev 2009-05-11 17:37:49 följande:

Men det heter ju skaklar...
    haha, jo de gör ju de, fast inte med lååångsamt K, utan snabbt... hum, svårförklarat de här blev :)
  • Smulan87

folk som säger ÄRBJUDANDE, när det heter ERBJUDANDE...

BF 11Juni 2009
  • Tecken

Kom på en sak till: Folk som lägger till helt omotiverade ng-ljud lite överallt. Ex: "pangsionär", "pangkaka", "parangtes" osv.

• MrsXanadu
    kråkanbråkan skrev 2009-05-12 16:12:55 följande:
    Mornie Alantie skrev 2009-05-11 17:37:49 följande:
    haha, jo de gör ju de, fast inte med lååångsamt K, utan snabbt... hum, svårförklarat de här blev :)
    ja jag vet inte ens vad detta är för nåt men om det skall uttalas med snabbt K borde det rimligtvis stavas Skacklar tänker jag , har ingen aning men bara en tanke
  • MajaMaria79

eSpresso heter det också, inte eXpresso. Jag får gåshud varje gång någon säger fel, och det är ofta med tanke på att Espresso House caféerna blir fler och fler.

• Airlee
    Tecken skrev 2009-05-12 16:16:43 följande:
    Kom på en sak till: Folk som lägger till helt omotiverade ng-ljud lite överallt. Ex: "pangsionär", "pangkaka", "parangtes" osv.
    "Kalliangka"

• Tecken
    Airlee skrev 2009-05-12 16:17:43 följande:
    "Kalliangka"
Svar på tråden Uttal