• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Ekologiskt Godis
    Tecken skrev 2009-06-05 18:55:23 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-05 18:05:29 följande: Det låter lite märkligt, men när jag tänker efter så har jag faktiskt en kollega som säger "menuter" också, eller snarare "menutär".
    Hehe undrar vart man har fått det ifrån egentligen... Jag känner ingen i min släkt eller vänskapskrets som säger samma sak. Måste va nått fel på mig då XP
  • k a t t a

Stör mig när folk uttalar
    bääääch istället för beeesh (beige)
    kaviaaar istället för kavviar
    lackris istället för lakrits
    tjex istället för kex
    skavfötters istället för skaffÖtters
    engagemang istället för angagemang

• mammaflickan
    katta4 skrev 2009-06-06 22:12:32 följande:
    Stör mig när folk uttalarbääääch istället för beeesh (beige)kaviaaar istället för kavviarlackris istället för lakritstjex istället för kexskavfötters istället för skaffÖttersengagemang istället för angagemang
    haha jag säjer skalfötters, har alltid gjort! och kalborrband, fast jag vet vad det heter men kan inte sluta säja fel.
  • k a t t a
    mammaflickan skrev 2009-06-07 11:27:42 följande:
    haha jag säjer skalfötters, har alltid gjort! och kalborrband, fast jag vet vad det heter men kan inte sluta säja fel.
    när det väl har satt sig är det svårt att ändra, haha!
  • Mrs Vader
    Stör mig när folk uttalarbääääch istället för beeesh (beige)kaviaaar istället för kavviarlackris istället för lakritstjex istället för kexskavfötters istället för skaffÖttersengagemang istället för angagemang
    Stör mig på exakt samma!
    Vacker utan schampo
  • Molly23

Det heter inte "evro", utan eUro. Vart får ni v:et ifrån egentligen?
    Samma sak med neurolog. Det heter inte "nevrolog" utan "neurolog"

• Ekologiskt Godis
    Molly23 skrev 2009-06-09 16:29:21 följande:
    Det heter inte "evro", utan eUro. Vart får ni v:et ifrån egentligen? Samma sak med neurolog. Det heter inte "nevrolog" utan "neurolog"
    jag uttalar euro som "juro" men neurolog som "nevrolog" =P
    Neurologen uttalar jag antagligen med v då min läkare sa neVrolog när jag skulle bli undersökt av en sådan.
    Tror faktiskt jag aldrig hört särskilt många uttala det utan v.
  • Tecken

Eu-orden är svåra för en del - som de som säger "arbetsterape-ut", när det ska uttalas "arbetsterapeft".

• enannan
    Tecken skrev 2009-06-09 18:47:17 följande:
    Eu-orden är svåra för en del - som de som säger "arbetsterape-ut", när det ska uttalas "arbetsterapeft".
    Ändå är det ingen som säger "Evropa"! Kan inte fatta att eUro ska vara så svårt för er Sverigesvenskar ;)

Terapeut skall uttalas (enlig SAOL) terap -ev't, -ef't eller -öj't (som vi säger i Finland). Terapevt låter ju nästan som terapeut så då kan det ju vara rätt :) Jag föredrar förstås terapöjt! :D
  • enannan

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-09 17:00:50 följande:

jag uttalar euro som "juro" men neurolog som "nevrolog" =P Neurologen uttalar jag antagligen med v då min läkare sa neVrolog när jag skulle bli undersökt av en sådan. Tror faktiskt jag aldrig hört särskilt många uttala det utan v.
    När det gäller neurolog är faktiskt båda uttalen rätt enligt SAOL :) Euro (och tydligen fåniga evro) är rätt när det gäller valutan, men juro är aldrig rätt :)
  • Harrysmor
    Fast det heter ju bääääsch och inte beeeesch, kaviaar och inte kavviar, tjex och inte kex...
  • Suzy QX

prÅstata istället för
    ProstAtA

Första alt låter helt fel i mina ögon, som att man snabbar på istället för att uttala korrekt, och svenskt.

Fast kex ska uttalas checks

Asperger syndrom

som av vissa kallas Aschberger.. som i Robert Aschberg.

• Bettiz
    Haha, ordet 'skavfötters' har jag alltid haft svårt för! När jag var mindre sa jag på ena sättet vilket jag blev retad för, då ändrade jag och började säga det på andra sättet. Idag vet jag inte hur jag ska säga: skaaavfötters eller skaffötters... Kommer inte ihåg vad som var rätt vilket har lett till att jag nu säger "ligga med fötterna åt varsitt håll"!
  • TyskMamma

Evropa?! Jag skrattar ihäl mig! Ska vi börja använda det tyska uttalet istället? Det kanske är lättare= )Där uttalas ALLA "eu-ljud" som en "oj" Säg alla efter mig: "Ojropa"

Nej men allvarligt: Säger inte svenskar "E-ropa"? Det har jag alltid sagt men man kanske har trampat i klaveret med det?!

• TyskMamma

Och hur "bör" man, som svensk, säga Euro då?

• enannan

Ja.. hur man ska/bör säga är kanske inte samma som det som är rätt enligt till exempel SAOL?

Harrysmor skrev 2009-06-10 14:25:16 följande:
    Fast det heter ju bääääsch och inte beeeesch, kaviaar och inte kavviar, tjex och inte kex...
    båda alternativen är enligt SAOL rätt i alla tre fall du nämner :) Varifrån tar du att det "heter" just så som du skriver?