• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Airlee
    Tecken skrev 2009-05-12 16:19:46 följande:
    Iofs så är det ganska svårt att säga anka utan ng-ljud kom jag på.
  • Cremo
    Tecken skrev 2009-05-12 16:16:43 följande:
    Kom på en sak till: Folk som lägger till helt omotiverade ng-ljud lite överallt. Ex: "pangsionär", "pangkaka", "parangtes" osv.
    Fick lära mig i en tråd här idag att uttalet "pangkaka" räknas som standardsvenska då n+k blir ng+k.

Fast jag säger pann-kaka ändå.
  • Siili
    Tecken skrev 2009-05-12 16:16:43 följande:
    Kom på en sak till: Folk som lägger till helt omotiverade ng-ljud lite överallt. Ex: "pangsionär", "pangkaka", "parangtes" osv.
    Nej nej nej, det är inte alls omotiverat. Inte i pannkaka-pangkaka i varje fall. Det är så det lärs ut i fonetikkurser. :)
  • Mornie Alantie
    Cremo skrev 2009-05-12 16:21:32 följande:
    Fick lära mig i en tråd här idag att uttalet "pangkaka" räknas som standardsvenska då n+k blir ng+k. Fast jag säger pann-kaka ändå.
    Med den regeln blir det ju inte pangkaka, det blir pangaka.
  • Cremo

Mornie Alantie skrev 2009-05-12 16:26:39 följande:

Med den regeln blir det ju inte pangkaka, det blir pangaka.
    Läs igen: n+k blir ng+k.
  • Tecken
    Siili skrev 2009-05-12 16:24:15 följande:
    Nej nej nej, det är inte alls omotiverat. Inte i pannkaka-pangkaka i varje fall. Det är så det lärs ut i fonetikkurser. :)
    Så man lär alltså folk att säga pangkaka, pangsionär, parangtes osv? Hm, inte konstigt att folk pratar så lustigt...
  • Koloratur
    Smulan87 skrev 2009-05-12 16:14:16 följande:
    folk som säger ÄRBJUDANDE, när det heter ERBJUDANDE...
    Samma här! Jag tycker det låter så fel när folk säger chäf och inte chef. Fast det är faktiskt fel att säga erbjudande och chef med e, har jag fått veta nu. Enligt latinet ska det vara ä-ljud, men visst låter det koko!
  • Ekologiskt Godis
    Koloratur skrev 2009-05-12 16:36:26 följande:
    Samma här! Jag tycker det låter så fel när folk säger chäf och inte chef. Fast det är faktiskt fel att säga erbjudande och chef med e, har jag fått veta nu. Enligt latinet ska det vara ä-ljud, men visst låter det koko!
    Men vadå latin, vi pratar ju svenska:D
  • Siili
    Tecken skrev 2009-05-12 16:29:36 följande:
    Så man lär alltså folk att säga pangkaka, pangsionär, parangtes osv? Hm, inte konstigt att folk pratar så lustigt...
    När det gäller n+k så smälter ljuden (hos de flesta) samman till ett ng-ljud. Man gör mycket lustigt med språket utan att vara särskilt medveten om det. Det är ett himla sjå att transkribera tal.

Fast jag är inte säker på att pensionär och parantes nödvändigtvis har ett ng-ljud i sig. Det är ganska många år sedan jag läste fonetik.
  • Gravidgrodan
    Smulan87 skrev 2009-05-12 16:14:16 följande:
    folk som säger ÄRBJUDANDE, när det heter ERBJUDANDE...
    Jag stör mig på det motsatta d.v.s. när folk säger "eeeerbjudande" istället för "ärbjudande". Det skrivs erbjudande men behöver för den skull inte uttalas med e. I så fall borde man ju också säga "Djur" och inte "jur" exempelvis. Är finlandssvensk och tror att "ärbjudande" är ett äldre uttal. Finlandssvenskan är ofta lite gammalmodig i uttalet, precis som vissa andra dialekter i Sverige (norrländskan t.ex.). I övrigt stör jag mig faktiskt inte så mkt på andra uttal som skiljer sig mellan "sverigesvenskan" och finlandssvenskan (d.v.s det mesta). Men just det här med "eeerbjudande"....
Svar på tråden Uttal