• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • snusmumriken2

Min mamma uttalar "acceptera" som "asseptera". Blir så irriterad då det ska uttalas "ackseptera"!

• Mötley Crüe

TS åh fyyyy så fruktansvärt. jag hade sjukt frustrerad och stängt av tvn. Min gympalärare när jag gick i skolan envisades med att säga "ett äppel" istället för "ett äpple"

• Tecken

Kom på ännu en sak: Jag blir alldeles gaaalen på folk som säger "chäf" istället för "chef".

• Mötley Crüe
    Tecken skrev 2009-05-12 18:12:16 följande:
    Kom på ännu en sak: Jag blir alldeles gaaalen på folk som säger "chäf" istället för "chef".
    menar du med ä-ljud istället för e-ljud?

Det säger jag. säger du beeebis också? jag säger bäääbis :)
  • Tecken

Mötley Crüe skrev 2009-05-12 19:27:15 följande:

menar du med ä-ljud istället för e-ljud?Det säger jag. säger du beeebis också? jag säger bäääbis :)
    Nej, jag är inget får och bräker inte - bebis heter det
  • Mötley Crüe
    Tecken skrev 2009-05-12 19:28:38 följande:
    Mötley Crüe skrev 2009-05-12 19:27:15 följande:
    Nej, jag är inget får och bräker inte - bebis heter det
    hahahaha :) jag är nog ett får. jag säger inte beeeige heller, jag säger bääääige
  • rosyposy

Jag stör mig som bara den på när folk säger bruCKsanvisning och bruCKshund. Bruksanvisning och brukshund heter det!
    Brukar fråga om de säger lantbruCK också men det är det ingen som gör, konstigt nog.....

• LaFontaine

Och så heter det faktiskt foTboll och inte foboll. Likaså heter det program och inte pogram eller ännu hellre, pogam.

Min chef kan dock dansa på alla mina nerver på samma gång när han drar igång sitt vaaaafö. Dessutom säger han det gärna 3-4 gånger på raken. VAAAfö, vAAAfö, vAAAfö. Ja, säg det... Han kanske får fler svar om han säger varför istället...

• enannan

Mötley Crüe skrev 2009-05-12 17:50:26 följande:

TS åh fyyyy så fruktansvärt. jag hade sjukt frustrerad och stängt av tvn. Min gympalärare när jag gick i skolan envisades med att säga "ett äppel" istället för "ett äpple"
    Både äppel och äpple är lila rätt, inget att irritera sig på! Vi finlandssvenskar säger i regel
    äppel, inte äpple (vissa säger kanske äpple.. men äppel är vanligare)
    ärbjudande (aldrig hört det uttalas med "e")
    chef, inga ä-ljud här inte! aldrighört den varianten
    kiosk med "k" (vissa, usch vad irriterande de är, säger faktiskt tschosk)
    kex med "k"
    djur med uttalat "d" (gammalmodig rikssvenska)

Så ta och följ oss finlandsvenskar och börja uttala rätt!! ;)
  • Ekologiskt Godis

haha kom på nu att jag verkligen trodde att det hette B-toningsfel när jag var liten. Fattade inte skämtet då, så jag gick nog många på nerverna innan jag fattade att det ska va betoningsfel:P Några år kan jag tillägga, det var mitt blonda moment:D

Svar på tråden Uttal