• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Gärdvall

Har inte läst hela tråden, så kanske kommer jag med ett "gammalt" ord nu...?
    Min mamma envisas med att säga Aboteket.
    Och så uttalar hon alltid p:et om hon ska säga t ex psykolog.

♥ Alvin 060412 ♥ Vilmer 070904 ♥
  • Tecken
    himmelsflickan skrev 2009-05-15 21:52:40 följande:
    Jag hatar när folk säger dessa ord "fel" -Kiwi och dadlar.Jag uttalar kiwi med långt i -kiiiiwi, men min man säger "kivvi" xD O så uttalar han dadlar som DADDLAR xDO så har jag en kompis som inte säger "fjortis" utan "fjårtis" xd hahahahha!
    Usch för kivvi - men jag säger faktiskt både "fjårtis" och "daddlar" - kan det vara dialektala skillnader?
  • Lady Dahmer
    himmelsflickan skrev 2009-05-15 21:52:40 följande:
    Jag hatar när folk säger dessa ord "fel" -Kiwi och dadlar.Jag uttalar kiwi med långt i -kiiiiwi, men min man säger "kivvi" xD O så uttalar han dadlar som DADDLAR xDO så har jag en kompis som inte säger "fjortis" utan "fjårtis" xd hahahahha!
    fast det heter ju daddlar? inte daaaaadlar.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Grizelda skrev 2009-05-15 22:02:22 följande:
    K före a o u å uttalas k, och k före e i y ä ö uttala"s tj. Alltså heter det tjex. Ni som säger "kex" måste alltså vara konsekventa och säga "tjuk" också .?För övrigt stör jag mig på dem som inte kan skilja på var och vart. "Vart är du?" Hu!
    fast säger du tjeps också? (keps) Eller tjeso? (keso)  
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Majuni

Lady Dahmer skrev 2009-05-16 07:55:17 följande:

fast säger du tjeps också? (keps) Eller tjeso? (keso)  
    Säkert, för att vara konsekvent!
  • Mrs K
    Grizelda skrev 2009-05-15 22:02:22 följande:
    K före a o u å uttalas k, och k före e i y ä ö uttala"s tj. Alltså heter det tjex. Ni som säger "kex" måste alltså vara konsekventa och säga "tjuk" också .?För övrigt stör jag mig på dem som inte kan skilja på var och vart. "Vart är du?" Hu!
    Så du brukar stå i tjö på konsum?
  • Grizelda

Mrs K skrev 2009-05-16 09:15:16 följande:

Så du brukar stå i tjö på konsum?
    Finns naturligtvis vissa undantag, men kex tillhör inte dem.
  • Mary Lo

När man uttalar acceptera asseptera. Fascinerad fassinerad. Etc. {#lang_emotions_throwup}

Svar på tråden Uttal