• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • synanceia

Han i Ica-reklamen som säger "Svarchwaldtårta" det heter ju "Schwarzwaldtårta"! GAH! Samma Schweiz. Och "egenkligen" och "änkligen".

• Mrs Vader

Minna istället för mina och sånt därnt istället för sånt där. Rödbettor är också skitfult. Det är min sambo som säger dessa ord. Stockholmare...

Ruschelkana säger de på dagis här. Heter det inte rutschkana?

Vacker utan schampo
  • lunkentuss

Jag hatar när folk säger dessa ord "fel" -Kiwi och dadlar.

Jag uttalar kiwi med långt i -kiiiiwi, men min man säger "kivvi" xD O så uttalar han dadlar som DADDLAR xD

O så har jag en kompis som inte säger "fjortis" utan "fjårtis" xd hahahahha!

• Grizelda

K före a o u å uttalas k, och k före e i y ä ö uttala"s tj. Alltså heter det tjex. Ni som säger "kex" måste alltså vara konsekventa och säga "tjuk" också .
    ?
    För övrigt stör jag mig på dem som inte kan skilja på var och vart. "Vart är du?" Hu!

• kärålajn

Ärbjudande - Erbjudande.

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Majuni
    Grizelda skrev 2009-05-15 22:02:22 följande:
    K före a o u å uttalas k, och k före e i y ä ö uttala"s tj. Alltså heter det tjex. Ni som säger "kex" måste alltså vara konsekventa och säga "tjuk" också .?För övrigt stör jag mig på dem som inte kan skilja på var och vart. "Vart är du?" Hu!
    så du sjunger i en tjör
    och står i en lång bankomattjö
  • SweetNilam

Vet inte om det tagits upp tidigare, men jag irriterar mig på uttalet: intressangt (Intressant) var i helskotta kommer g:et från?!

• Betty Boop

Jag stör mig på när folk säger chivi istället för kiwi!

Och när folk envisas med att uttala "E" i tex chokladmousse så att det blir chokladmouseeeee.

Svar på tråden Uttal