• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 20:39:34 följande:
    Hahaha, det är ju många ord som stavas annorlunda än de sägs! Argumentet "det stavas mögel och ska alltså uttalas mögel!" är väldigt krystat. Isåfall finns det fullt av linn-jaler, skiiivor, lammpor osv.
    nja där går vi på andra saker. När det gäller mögel snackar vi rent grammtiskt fel när man säger möggel. Men visst är det sant som du säger. Jag är bara sån när det gäller det ordet. Annars struntar jag vad folk säger eller inte säger.
  • Koloratur
    MrsXanadu skrev 2009-05-11 20:42:27 följande:
    nja där går vi på andra saker. När det gäller mögel snackar vi rent grammtiskt fel när man säger möggel. Men visst är det sant som du säger. Jag är bara sån när det gäller det ordet. Annars struntar jag vad folk säger eller inte säger.
    ooops, jag säger både möggel och dreggel :D
  • MrsXanadu
    Koloratur skrev 2009-05-11 20:50:18 följande:
    ooops, jag säger både möggel och dreggel :D
    fy på dig där du (kan inte göra smile gubbar så du får låtsas att du ser en här nu som blinkar)
  • Kristin24

Fast jag tycker nog att det viktiga är att man stavar rätt till ordet och inte skriver som man pratar.

Go och glad Kexchoklad
  • Malia75

Don´t get med started......jag är värmlänning i Skåne.

paketer (flera paket)
    ändån (ändå)
    ett choklad/chokladet (ett choklad vaddå? ska det sägas i bestämd form får man väl precisera sig....typ chokladkakan, chokladsåsen)
    Jaaaaoooooo (ja)

Stör mig också på press-enning, men det vet jag inte om det är dialektalt....det verkar skilja väldigt från person till person bara.

• Kristin24

Min mamma säger
    lemonsin- limosin
    punt- punkt

men jag tror hon säger så för att reta mig bara. Jag kan inte påpeka att hon säger fel för hon blir så sur då.

Go och glad Kexchoklad
  • Malia75

Haha, min mamma är drottning av fel-uttal.

Henry-tjo-jeans (Henry choice)
    Vettemjöl (vetemjöl)

• Ekologiskt Godis

Min mamma betonar S på vilket ord det än är, eller oftast de där s:et är i slutet. Och sen drar ut på det, jättejobbigt=/

T.ex.
    PotatismoS--
    BusS---

Och ibland är det en paus i ett ord om s:et är i mitten

T.ex.

LandS--tinget

Sen säger hon Kekschoklad vilket blir KekS----choklad.

• Froststar

Hatar att höra grimasch. Vad är DET? Grimas heter det.

Svar på tråden Uttal