• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • tutim

Håret ställer sig i nacken när folk uttalar "egentligen" så det låter "ejenkligen". Det är sjukt vanligt, det känns som att det blivit något sorts mode i att säja det så. Urk.

• LillaÄrtan
    Catbride skrev 2009-05-14 21:52:22 följande:
    LillaÄrtan: Jag har också haft svårt att lära mig när saker å ting läcker eller läker. Har nu kommit på en liten "minnesgrej": Det heter ju Läkare (yrket allstå) - alltså läker sår - för det e ju sånt som Läkare tar hand om Å annat som inte kan hålla tätt - ja det är ju det andra alternativet då - det läcker! Man säger ju inte att man jobbar som Läckare! Det låter ju apfel!! (Det ÄR jobbigt att vara norrlänning! Vi tappar bort en hel del ändelser på ord också!)
    Haha inte är det lätt
    Jag har ju aldrig fått grammatiskt fel på detta i skolan för jagtror aldrig jag skrivit om något som läcker nånsin
    ♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • Siili
    shopahollic skrev 2009-05-14 21:59:58 följande:
    min underbare svärmor med dalamål/norrländsk dialekt : bäääsch , E- korre , TALL-rick (tallrik). du harnte dä du ää? dää ää braa rää!
    Hur säger man annars tallrik? Jag vet inte om jag förstår hur din svärmor uttalar det, eller så säger jag det lika konstigt.
    Hännä ää åckså änn såmm prata litä måål.
  • festia
    Tecken skrev 2009-05-12 16:29:36 följande:
    Så man lär alltså folk att säga pangkaka, pangsionär, parangtes osv? Hm, inte konstigt att folk pratar så lustigt...
    Men uttalar du pensionär, pannsönäär? Eller hur man ska skriva så det blir förstått Och säger du pann-kaka? Det blir ju jättejobbigt, när jag försöker säga pannkaka får jag stanna upp lite efter "pann".
  • Euforia

Varför tror så många att det heter 'interjuv'? Och 'Sveitsch'? Har de kackig läsförmåga?

• Tecken
    festia skrev 2009-05-15 04:02:56 följande:
    Men uttalar du pensionär, pannsönäär? Eller hur man ska skriva så det blir förstått Och säger du pann-kaka? Det blir ju jättejobbigt, när jag försöker säga pannkaka får jag stanna upp lite efter "pann".
    Ja, inte säger jag pangschinääär eller pangkaka iaf. Och jag tycker inte alls att det är jobbigt.
  • enannan

pannschonäär säger jag, så ska de vara åxå! :D

• Xay1de

Fundersam. Betoning på "funder" (funndersam) eller på "sam" (fundersamm)?

Och så det eviga tjatet om kex. Det heter K-E-X. Inte Checks...

• Mornie Alantie
    festia skrev 2009-05-15 04:02:56 följande:
    Man ska ju stanna upp lite efter pann- i pannkaka. Det är ju sammansatt ord. Nästan alla sammansatta ord har en liten paus mellan orden. Angående pensionär uttalar jag det som stationär, men byt ut stat- mot pann- ungefär.
    Euforia skrev 2009-05-15 11:36:42 följande:
    Varför tror så många att det heter 'interjuv'? Och 'Sveitsch'? Har de kackig läsförmåga?
    Haha, mina standardhatobjekt Sveitsch är dessutom skitsvårt att säga, mycket svårare än Schweiz. Jag höll på få spel unde hochey-VM, det var så många "interjuver i Sveitsch".
Svar på tråden Uttal