• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Malia75

Cheef trodde jag bara man sa i Ståkkholm.

• a mor

Läcker i stället för läker. Nja, jag skulle inte tro det. {#lang_emotions_dreamer}

• Gravidgrodan

Nu gäller det här inte uttal utan hur folk skriver fel, hoppas det går bra ändå...Men jag blir lite irriterad när folk skriver "dem" istället för "de", ser det massor här på familjeliv. Så här kan det stå t.ex. "Dem tycker si eller så...". Då ska det ju stå "De tycker si eller så...". Vet att det kommer från talspråket ("Dom tycker si eller så..."). Vet inte om det är för att de som skriver så har fått inpräntat att "dom" är fel att skriva (vilket det i och för sig är) och då blir det lätt "dem" istället. Men grammatiskt är det fel. Då skulle jag föredra att man istället faktiskt skriver "Dom tycker si eller så...". Tycker det låter helt galet med "dem" i den meningen. Hoppas det här inte blev allt för rörigt...

• Ekologiskt Godis
    Malia75 skrev 2009-05-12 22:09:25 följande:
    Cheef trodde jag bara man sa i Ståkkholm.
    Jag säger cheef, är långt ifrån stockholmare=D
  • Mrs K
    Gravidgrodan skrev 2009-05-13 11:41:13 följande:
    Nu gäller det här inte uttal utan hur folk skriver fel, hoppas det går bra ändå...Men jag blir lite irriterad när folk skriver "dem" istället för "de", ser det massor här på familjeliv. Så här kan det stå t.ex. "Dem tycker si eller så...". Då ska det ju stå "De tycker si eller så...". Vet att det kommer från talspråket ("Dom tycker si eller så..."). Vet inte om det är för att de som skriver så har fått inpräntat att "dom" är fel att skriva (vilket det i och för sig är) och då blir det lätt "dem" istället. Men grammatiskt är det fel. Då skulle jag föredra att man istället faktiskt skriver "Dom tycker si eller så...". Tycker det låter helt galet med "dem" i den meningen. Hoppas det här inte blev allt för rörigt...
    Jag håller helt med dig. Men så jag lite språkpolis också som kan våndas över de gånger jag lyckats publicera inlägg innehållande stavfel i forumtrådar. (Hoppas jag klarar mig denna gång i alla fall.)
  • Myrtille

Jag blir störd när folk säger pl_a_tina, ed_a_mer och or_e_gano. Samtidigt vet jag att folk irriterar sig på att jag säger papprika, men jag tänker inte sluta

• timalillah
    Airlee skrev 2009-05-12 16:17:43 följande:
    "Kalliangka"
    Haha min lillebror 4 år envisas med att han heter Alianka (ja han e arab)
  • LillaÄrtan

Ang Läker/Läcker. Vad är rätt & vad är fel?

Hade en diskussion med min mammas karl och han fattar inte hur vi i norr kan klara grundskolan med våra stavningar/ vår grammatik osv.

Jag säger läcker om tex. En kille är läcker.... Men min bil, den läker diesel tex...

Han hävdar ju dock att min bil läcker diesel...

Jag vet inte vad som är rätt & fel, men jag säger läker ändå! Alltid gjort o kommer alltid att göra!

♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • Gravidgrodan

Mrs K skrev 2009-05-13 11:46:30 följande:

Jag håller helt med dig. Men så jag lite språkpolis också som kan våndas över de gånger jag lyckats publicera inlägg innehållande stavfel i forumtrådar. (Hoppas jag klarar mig denna gång i alla fall.)
    Jag är likadan, en sån där jobbig språkpolis som alltid ska in och rätta ;) Men det gäller främst skrift, hur folk pratar stör jag mig inte så mkt på. Tycker att det är viktigare att upprätthålla ett enhälligt skriftspråk.
  • timalillah
    LillaÄrtan skrev 2009-05-13 12:02:27 följande:
    Ang Läker/Läcker. Vad är rätt & vad är fel? Hade en diskussion med min mammas karl och han fattar inte hur vi i norr kan klara grundskolan med våra stavningar/ vår grammatik osv. Jag säger läcker om tex. En kille är läcker.... Men min bil, den läker diesel tex...Han hävdar ju dock att min bil läcker diesel... Jag vet inte vad som är rätt & fel, men jag säger läker ändå! Alltid gjort o kommer alltid att göra!
    Läker gör man när ett sår håller på att bli friskt.
Svar på tråden Uttal