• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Mornie Alantie

Håller med om att papprika inte låter klokt. Sen tycker jag att nyhetsuppläsare ofta betonar ord fel. Till exempel ordet kronprinsessan uttalar alla jag känner med betoning KRONprinsessan. På nyheterna säger de kronprinsESSan. Finns många liknande ord också.

Sen blir jag galen när folk säger "interjuv" och "Sveitch" i stället för "intervju" och "Schweiz".

• kråkanbråkan

kollade ett program som handlade om hur dom byggde sulkys till travhästar, de berättaren sa hela tiden "skaklar" istället för skacklar.... fruktansvärt jobbigt..... :)

• Mornie Alantie
    kråkanbråkan skrev 2009-05-11 17:36:16 följande:
    kollade ett program som handlade om hur dom byggde sulkys till travhästar, de berättaren sa hela tiden "skaklar" istället för skacklar.... fruktansvärt jobbigt..... :)
    Men det heter ju skaklar...
  • TyskMamma

och förresten : Ska man inte säga "kronprinSESSAN" när man pratar med Victoria personligen eftersom det är hennes titel eller var det inte nåt sånt?

• Mornie Alantie
    TyskMamma skrev 2009-05-11 18:00:04 följande:
    och förresten : Ska man inte säga "kronprinSESSAN" när man pratar med Victoria personligen eftersom det är hennes titel eller var det inte nåt sånt?
    Man ska inte säga du (även om jag skulle göra det om jag mot förmodan hamnade i den situationen), man ska säga kronprinsessan. Men betoningen ligger på första stavelsen, inte de sista.
  • Ekologiskt Godis

Jag har aldrig tänkt på det där med kronprinsessan, får lyssna noga nästa gång de nämner det:P

• MrsXanadu

jag stör mig alltid på när folk säger möggel för det heter mögel och inget annat

• Koloratur
    jajane skrev 2009-05-11 17:33:58 följande:
    Mattermos.
    Va? Hur kan det vara fel? Mat-termos heter det ju?
  • Koloratur

Inga saker är ju "fel" egentligen, men ord som alla säger olika på är väl

lackrits - lakrits
    paprika - papprika
    mögel - möggel
    drägla - dräggla (dregla-dreggla)
    kavviar -kaviaaar
    Bregott - breeeegott
    Press-enning - pressENNING (svårt att förklara)

Svar på tråden Uttal