• Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Ekologiskt Godis

läcker är den rätta benämningen på om någon är snygg/het eller om något rinner ut eller vad man ska säga:D
    Läker är precis som timalillah skrev

• MrsXanadu
    LillaÄrtan skrev 2009-05-13 12:02:27 följande:
    Ang Läker/Läcker. Vad är rätt & vad är fel? Hade en diskussion med min mammas karl och han fattar inte hur vi i norr kan klara grundskolan med våra stavningar/ vår grammatik osv. Jag säger läcker om tex. En kille är läcker.... Men min bil, den läker diesel tex...Han hävdar ju dock att min bil läcker diesel... Jag vet inte vad som är rätt & fel, men jag säger läker ändå! Alltid gjort o kommer alltid att göra!
    ja men om du slår upp orden i en ordlista så ser du själv. Ett sår på din arm läker med tiden. Din tank läcker bensin punkt slut. Någon kan vara läcker också men en tank läker aldrig för jag har då aldrig vart med om ett dött ting som kan läka sig självt. Är du med på hur jag menar nu?

Sen att man kanske pratar så där du bor är en sak men det är inte korrekt.
  • snusmumriken2

Ekologiskt Godis skrev 2009-05-12 20:50:57 följande:

Mrs K skrev 2009-05-12 20:47:05 följande:
    jag kände en som sa bääääschHon kom från norrlandJag är från skåne och säger beige:P
    Jag säger också bääääsch
    O kjeks (kex)
    Är från Göteborg.
  • Haraldsmamma

Acceptera är ett ord som vissa inte kan uttala, de säger "asseptera". Blir typ galen på det .

• timalillah
    TeeTee skrev 2009-05-14 21:48:18 följande:
    Vattenkoppor!
    Man kan faktiskt säga både och vattenkoppor och vattkoppor
  • Catbride

LillaÄrtan: Jag har också haft svårt att lära mig när saker å ting läcker eller läker.
    Har nu kommit på en liten "minnesgrej": Det heter ju Läkare (yrket allstå) - alltså läker sår - för det e ju sånt som Läkare tar hand om
    Å annat som inte kan hålla tätt - ja det är ju det andra alternativet då - det läcker!

Man säger ju inte att man jobbar som Läckare! Det låter ju apfel!!

(Det ÄR jobbigt att vara norrlänning! Vi tappar bort en hel del ändelser på ord också!)

• shopahollic

min underbare svärmor med dalamål/norrländsk dialekt : bäääsch , E- korre , TALL-rick (tallrik). du harnte dä du ää? dää ää braa rää!

• shopahollic

Min sambo säger läker istället för läcker, den enda som jag hört säga så. Men nu vet jag att han inte är ensam om det ;)

Svar på tråden Uttal