• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • snöstjärna71
    HannaS86 skrev 2009-07-10 14:13:08 följande:
    4. Nej det finns inget sätt att vara anonym. Spermadonatorer är det men inte äggdonatorerna. Jag antar att det är för att äggdonation är en mycket större process jämfört med sperman.
    Detta stämmer inte. I Sverige är det precis samma regler som gäller för ägg- som för spermiedonatorer, dvs barnet har rätt att få veta donatorns identitet när det uppnått "mogen ålder", vilket normalt är 18 år men kan bli tidigare i vissa speciella fall.
  • anemonasussegotta

Goddag. Jo semester var det... men ärligt HannaS - du är väl den med mest erfarenhet så att du ursäktar dig när du ska svara?.. ha ha ha!!! du e go du!!

Jo, men dåså kan jag ju bara instämma i snöstjärnas resonemang då jag frågade specifikt om detta när jag var återbesöket!

Jaha, nähe, nu ska jag inte donera någe mer så jag tittar nog inte in här någe mer heller tror jag!! Men det var kul att vara med så länge som det varade (när jag väl upptäckte tråden)!

Puuuusss på er alla donatorer och ös på bara!! Vi har så himlans många ägg allihopa och vi använder bara typ 1,4 (eller vad genomsnittet ligger på nu, antal barn per familj). Resten bara går till spillo... när dom kan göra nytta hos någon annan...

Hejsvejs!

• Singeladopt
    Morgana skrev 2009-07-10 18:58:04 följande:
    Ååååh jag vill att det skall bli höst och vinter så jag kan få komma till andra omgången blodprover och samtal och förhoppningsvis bli godkänd som donator!!! Längtar längtar
    Hej hopp, och välkommen till tråden. Tror att du kommer att bli en kanonbra donator.
  • Morgana
    Singeladopt skrev 2009-07-13 22:50:21 följande:
    Hej hopp, och välkommen till tråden. Tror att du kommer att bli en kanonbra donator.
    Hihi hej och tack
    Frivilligt enastående Mamma till två Grabbar - okt 03, mars 07 och en Tjeja dec 08
  • HannaS86
    snöstjärna71 skrev 2009-07-13 22:05:08 följande:
    Detta stämmer inte. I Sverige är det precis samma regler som gäller för ägg- som för spermiedonatorer, dvs barnet har rätt att få veta donatorns identitet när det uppnått "mogen ålder", vilket normalt är 18 år men kan bli tidigare i vissa speciella fall.
    What? Jag trodde spermadonatorer vad anonyma :) men där lärde jag mig något nytt!
  • HannaS86
    anemonasussegotta skrev 2009-07-13 22:23:23 följande:
    Goddag. Jo semester var det... men ärligt HannaS - du är väl den med mest erfarenhet så att du ursäktar dig när du ska svara?.. ha ha ha!!! du e go du!!Jo, men dåså kan jag ju bara instämma i snöstjärnas resonemang då jag frågade specifikt om detta när jag var återbesöket!Jaha, nähe, nu ska jag inte donera någe mer så jag tittar nog inte in här någe mer heller tror jag!! Men det var kul att vara med så länge som det varade (när jag väl upptäckte tråden)!Puuuusss på er alla donatorer och ös på bara!! Vi har så himlans många ägg allihopa och vi använder bara typ 1,4 (eller vad genomsnittet ligger på nu, antal barn per familj). Resten bara går till spillo... när dom kan göra nytta hos någon annan...Hejsvejs!
    Nej ska du gå? :( Jag hoppas du tittar in nån gång då o då, jag hänger runt här iaf ;)
  • anemonasussegotta

I'll be your hangaround...

• anemonasussegotta

I'll be your hangaround...

• Snuttjulla

hej, jag är gravid nu, men har funderat i flera år om jag skulle kunna bli donator, har 2 barn redan och 3:e på väg. Vill så gärna ge någon annan möjlighet att få uppleva det bästa som hänt mig. men nu undrar jag, eftersom alla undersökningar verkar ta sån tid, om man kan kolla alla blodprover och allt nu, eller måste alla prover ske när de kan ta ett ägg, och sen vänta 6 mån? vill ju kunna hjälpa nån så fort som möjligt... nån som vet?

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9