• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • anemonasussegotta

tycker jag har låtit lite "neggo" i mina sista inlägg, så jag skickar in en repris om varför jag valt att donera och att jag vet att jag aldrig kommer ångra detta beslut.

"Vad jag däremot kan ångra är att jag inte när jag var yngre fattade vad det handlar om att vara ofrivilligt barnlös.
    Alla tar ju de här med att få barn så naturligt - det är något som "bara händer" i många fall, och planerat i lika många... men sen finns det dom.. där längtan till slut efter några års försök och utredningar och kontroller växer sig oändlig. Sedan kommer beskedet... då fullständigt rasar livet ihop för många.. Man kan nog aldrig föreställa sig längtan om man inte upplevt den på väldigt nära håll.

Livet tar där liksom stopp.. det är bara att försöka ställa in sig på att det troligtvis inte blir fler än 2. Detta samtidigt som frågorna genom hela livet kommer -har du några barn?, eller ännu värre ?-Men du har ju inga barn så du förstår inte..? .. lyssna på alla som "gnäller" om tidiga mornar och vakna nätter.. alla vänner får barn, men inte "vi".. barnkalas.. inte bjuden för, nä just det..vi har ju inga barn.., inte råd att adoptera, det blir inget skjutsa till träning, bråttom till dagis, föräldramöte, VAB, pulkabackar, första skoldagen, lucia på dagis, någon som kryper ner i dubbelsängen på natten så man blir tre som trängs, vattkoppor, simskola, beställa familjepaketet på kolmården, åka barnkarusellen för hon vågar inte åka själv, läsa sagor (samma saga om och om igen..), fotografera de första ?risgrynen? i munnen, amma, se lyckan av att kunna stå själv, se de första stapplande stegen!!..

Jag skulle kunna göra listan lååång.. det är alltihopa sådant som vi som har barn vitt och brett talar om - med rätta också, för vi lever ju med det.
    Men om jag kan hjälpa EN , bara EN till, att få uppleva ett bildande av familj, ett barn..dvs allt det jag nämnde och mycket mycket mer, så är jag oändligt tacksam!! För jag VET vilken enorm lycka det ger för något par som kämpat och kämpat för något som de allra allra flesta tar som något helt naturligt och där förståelsen från omvärlden alltsom oftast ligger nära noll.."

Seså alla som funderar på att donera - ut och gör det nu!

• mammatillmiranda
    trebarsmamma skrev 2009-06-22 20:47:08 följande:
    kan ni berätta lite hur allt går till, hur många besök som behövs, och så, jag pratade med en vän idag fick med henne på att donera ägg, men jag vet inte ifall jag vågar,men jag vill så gärna, jag är så sprut rädd liksom, hur många veckor ska man ta dom sprutorna och hur blir man när man tar hormonerna liksom, min mamma sa men du har ju 4 barn inte så bra att ta en massa hormoner det är ju 10 gånger värre än dina pms besvär, men ojdå då vet liksom inte jag om jag kan göra det

trebarsmamma skrev 2009-06-22 20:43:21 följande:
    kommer man tidigare till kliamateriet när man donerar ägg, dom tarväll ungefär 10 ägg av mig kommer jag då till klimateriet 10 månader innan,

först åker du in till sjuhuset där du ska donera. där genomgår du en gynundersökning, de tar ett blodprov och frågar en del om din sjukdomshistoria. Du får också prata med en psykolog om varför du vill göra detta, och berätta om dig själv, din uppväxt osv.

får du "godkänt" på dessa prover osv så får du efter 6 mån komma tillbaka och göra ett andra blodprov samt lära dig (och öva dig på) hur man tar sprutorna. Ett par veckor senare sätter du igång med att ta dina sprutor. för mig innebar det att jag tog en spruta per dag i ca 9 dagar, sen 2 sprutor i 5 dagar. sista dagen tar du bara en spruta, som ser till att äggblåsorna mognar och blir redo för plock. Under denna period åkte jag in 2 ggr på ultraljud, för att se att allt såg bra ut och att dosen på sprutorna var rätt.

Inför min donation kände jag också att hjälp, hur ska jag klara av att ta dessa sprutor på mig själv? men efter att ha fått prova först på sjukhuset så insåg jag att det inte var någon fara alls. Det kan göra lite ont, men det beror på hur man träffar... vissa dagar gjorde det inte ont alls. sen så kan man ju alltid be en mindre spruträdd person, typ sambo eller kompis ge en sprutorna.

själva hormonbehandlingen kändes inte jobbig för mig. jag fick typ vattniga flytningar under ett par dagar, och magen blev lite uppsvälld. men humöret påverkades inte, och jag mådde bra hela tiden.

På plockdagen åkte jag in till sjukhuset, fick klä om till sjukhuskläder och lägga mig på en brits. Efter en stund fick jag en nål i armen för det lugnande och smärtstillande. sen fick jag gå in i en operationssal, lägga mig i en gynstol och sen plockade de äggen. Jag fick lite för mycket lugnande och sov som en stock och kände ingenting. men rent kliniskt vet jag att de går in genom slidväggen med en nål, tittar med en ultraljudsstav och suger ut äggen ur äggblåsorna.
    efter plocket får man sova en stund, sen äter man macka och dricker juice/kaffe osv. de vill se att man kan kissa också. efter detta sätter de en i en taxi som de betalar, och du får åka hem.

Dagarna efter kände jag ingenting i magen, men efter ett tag tyckte jag att det gjorde skitont i 2 dagar. nu i efterhand tror jag att det var min ägglossning. Inom 14 dagar ska man få mens efter plocket.

Efter ett par veckor får man komma på efterkontroll, detta tror jag dock är frivilligt. Vi skulle bara höras på telefon sa min bm.

Angående klimakteriet så påverkas detta inte. Du har typ 100 000 ägg i dina äggstockar, dessa "tar inte slut".

jag tycker det låter som en bra idé att fundera vidare på detta för din del. Du kan ju åka och ta det första blodprovet osv nu, efter det har du ju ändå minst 6 månader på dig att fundera innan det är dags för behandlingsstart...

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • trebarsmamma

mammatillmiranda tack så jätte mycket för din infomation, men vart finns det kliniker som gör detta, finns det privata och vanliga kliniker, vilket är bäst, för mig är det 13 mil till sthlm och 10 till örebro, såg att det fanns klinik där, känns ju lite långt bara för att kolla på ultraljud i 10 minuter sen åka hem igen, hmm

• trebarsmamma

sen en sak till vi ska åka till chile i vinter,det är ju 6 månader dit, är det bättre att fixa allt när man kommer hem eller hinner man fixa innan man åker dit

• HannaS86
    anemonasussegotta skrev 2009-06-21 21:20:18 följande:
    nirakkarlsson. Det är landstinget vi talar om nu. Då kommer "lönen" med lite skatt avdragen den 25 juli för dig. Månaden efter den du tjänat in pengarna på, inga 4 000 kr netto inte. utan snarare 3 657 riksdaler!
    Jag får 4000:- netto från Sahlgrenska rätt in på kontot
  • mammatillmiranda
    trebarsmamma skrev 2009-06-23 13:25:22 följande:
    mammatillmiranda tack så jätte mycket för din infomation, men vart finns det kliniker som gör detta, finns det privata och vanliga kliniker, vilket är bäst, för mig är det 13 mil till sthlm och 10 till örebro, såg att det fanns klinik där, känns ju lite långt bara för att kolla på ultraljud i 10 minuter sen åka hem igen, hmm
    vet inte vart det finns faktiskt... googla? har ingen aning om vad som är bäst av privat eller landstinget, men på något sätt tycker jag (för min egen del) att det känns mer rätt med landstinget. de har ju så otroligt långa köer! sen så vet jag inte heller hur de gör med den ekonomiska ersättningen på privata sjukhus. jag bryr mig inte direkt om pengarna, är mer det att det är skönt att inte behöva gå back.

för mig tog det ca 1½ timme att ta mig till sjukhuset, och lika långt tillbaka, men det var det värt.

angående resan, så kan du ju göra de första testerna nu, sen vänta tills efter resan med behandlingen. hittar du bara ett sjukhus så tar det ju lite tid tills du får komma på ditt bokade möte. detta med före/efter resan kan du också prata med din behandlande läkare om!
  • trebarsmamma

mammatillmiranda vilket sjukhus va du nu på igen, och fick du 4000kr rätt in på kontot då. eller drog dom skatt från dina,

• trebarsmamma

för mig lutar det mera att åka till sthlm, min kille jobbar där så kan ju alltid ta en lunch med han när jag åker dit då,hehe

• trebarsmamma

tänk nu när man ger bort ägg, och sen blir nån av mina barn tillsammans med den personen som blev av med mitt ägg, det är ju incest då, för man fårväll ge 6 barn eller nåt, ni fattar vad jag menar, för barnens farmor frågade mig om det igår,

• mammatillmiranda
    trebarsmamma skrev 2009-06-24 08:11:44 följande:
    mammatillmiranda vilket sjukhus va du nu på igen, och fick du 4000kr rätt in på kontot då. eller drog dom skatt från dina,
    huddinge sjukhus, fick 4000 skattefritt in på kontot 10 dagar efter äggplock
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9