• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • Anna73

Hej igen .

Har en fråga.
    Kan man gå på RMC i Malmö och donatorn vara på ett annat sjukhus?

Kan Malmö ta emot ägg från ett annat sjukhus?

Vill ha tag i donator nu!!! Vill ha bebis nu!!!! Ledsen:(

Kramar Anna

• plupp06
    Anna73 skrev 2009-06-11 11:44:05 följande:
    Hej igen .Har en fråga.Kan man gå på RMC i Malmö och donatorn vara på ett annat sjukhus?Kan Malmö ta emot ägg från ett annat sjukhus?Vill ha tag i donator nu!!! Vill ha bebis nu!!!! Ledsen:(Kramar Anna
    Hej Anna, det är tyvärr brist på donatorer överallt, så det går nog inte att ta emot ägg från ett annat sjukhus. Har du funderat på att söka dig utomlands? I Riga kan man få behandling relativt fort.
  • Mikael Häggström

Jag heter Mikael, är spermiedonator i en liten förening för donatorer (aspef.org), och fick nyligen en fråga från en grupp kreatörer som kallar sig Volontaire hur man kan få fler att donera ägg. I alla fall, om du har några förslag, så dela gärna med dig i deras blogg: www.volontaire.se/100/

/Mikael

• anemonasussegotta

nirakkarlsson: Du är fantastisk!!

Hoppas du kan tänka dig att göra om det. Jovisst känns det dagen efter, men det går över och på återbesöket får du veta hur det gått!!! DET är jättespännande. Jag grät som ett barn när jag fick veta att det tagit sig för ett mottagarpar. Det är enormt rörande. Bara vetskapen att man hjälp någon med en så stor och väsentlig sak i livet som att bilda familj... heeelt fantastiskt!!!

Stooor kram till dig och ni andra här som donerar!!!

/Anemonasussegotta

• anemonasussegotta

just de BTW.. runt 20 ägg är ett bra plock! Rätt normalt och mycket bra resultat.

• HannaS86

Nirak och mammatillmiranda:
    Känns som jag missat all action nu, har haft så mycket att göra men jättekul att höra att det gått så bra för er! Hoppas det går bra för mottagarna.

Jag var på återbesök förra veckan och den ena mottagaren hade blivit gravid men fått missfall, den andra hade inte rapporterat in än vilket ju inte känns så positivt eftersom det var så "längesen" jag donerade men båda har ägg i frysen så jag får hoppas på det. Sen sa läkaren att jag kunde fundera 1-2 år ifall jag vill donera ännu en gång (4:e) eftersom riktlinjerna säger att man får ge upphov till barn i max 6 familjer och att det är svårt att åstadkomma som äggdonator.

Tanken hade inte ens slagit mig att det skulle vara möjligt så nu har jag funderat och kan gärna tänka mig att donera igen. Men jag väntar nog till februari med att höra av mig igen eftersom jag tror att de vill att jag ska ha funderat igenom det under lång tid och för att jag vill att innebandysäsongen ska ta slut så jag inte missar något av den.

• mammatillmiranda

hej tjejer!

Nirakklasson; wow 20 ägg! Det låter jättebra tycker jag, på mig fick de ju "bara" ut 10...

sen så har jag en fråga till er som redan gått igenom detta...
    hur länge efter plock är det normalt att man har ont i magen? var lite öm samma dag som plocket (i måndags) och dagen efter, sen kände jag inget på ett par dagar... nu, sen i fredags har jag jätteont från och till, går runt böjd som en makaron. Men stundvis känns det knappt någonting...

kan det vara ägglossningen som gör ont? eller en infektion?

hoppas ni haft en bra helg!

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • HannaS86

Jag hade jätteont efter första plocket, gick framåtböjd precis som du beskriver men ville knappt böja mig ner för att t.ex. ta upp ¨något från golvet för det gjorde jätteont. Jag tror att det kommer gå över, de rengör ju innan de plockar äggen så jag tror risken för infektion är ganska liten. Jag hade ont i en vecka efteråt men går det längre än så kanske du borde ringa dit du donerat? Hoppas det går över iaf

• anemonasussegotta

Alltså när dom plockar ska ju varje ägg vara runt 2 cm i diameter. Tänk dig tio stycken sånna på vardera sida, sen brukar det alltid finnas mindre äggblåsor som inte innehåller några färdiga ägg. På UAS sade dom att vardera äggstock är ungefär som din knuta näve... de e rätt stort för något som normalt sett inte är så mycket större än 2 -3 cm i diameter i normalt tillstånd. Tror jag det att det spänner lite strax innan äggplocket alltså! Men so far so good - det är inte någon direkt smärta i alla fall..

Sen plockas det ut ägg dårå.. smärtstillande och lite annat jox under plocket... nice... feels gooood..

Alla dom här punkterade äggblåsorna fylls sedan (typ till dagen efter) med vätska så dom blir ungefär lika stora igen. Då är det lite värre för den här gången har det ju punkterats liksom och det gör alltså lite ont dagen efter. Men - det går snabbt över och ersätts precis som mammatillmiranda skriver, med lite "kommer-å går-smärta". Ligga raklång i sängen och hosta samtidigt är ingen hit... eller ännu värre - nysa... ha ha ha
    Men - det är ingenting!! absolut ingenting, om man sätter det i relation till den eufori som svallar över en när man hör om att ett par blivit gravid tack vare ens gärning!!

Sist jag lämnade blod stack dom i min armbåge så nån hinna blev skadad... jag kunde inte räta ut armbågen på nästan 6 månader!!! Dessutom fick jag heller inte veta om någon behövt blodet eller om det blivit gammalt och uthällt...

Alltså det är sån skillnad!! men - jag kommer fortsätta lämna blod ändå... vill ju ha lite fler vinglas också...

• AlexandraK

Hej. Sitter och funderar på om jag ev hade kunnat donera ägg. Går det bra att ställa frågor här? Jag födde barn för 4 månader sen. Hur länge måste man vänta tills man kan donera? Eller det går bra att göra det nu? Jag är rh negativ - spelar det någon roll? Får rökare donera ägg? Tack för svar!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9