• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • mammatillmiranda
    AlexandraK skrev 2009-06-16 20:34:29 följande:
    Hej. Sitter och funderar på om jag ev hade kunnat donera ägg. Går det bra att ställa frågor här? Jag födde barn för 4 månader sen. Hur länge måste man vänta tills man kan donera? Eller det går bra att göra det nu? Jag är rh negativ - spelar det någon roll? Får rökare donera ägg? Tack för svar!
    Hejsan! klart du får ställa frågor här, är därför denna tråd finns

du kan donera när du slutat amma och fått tillbaka din mens.
    eftersom du först måste ta ett blodprov som visar att du inte är hivpositiv eller har några andra sjukdomar, och sedan vänta 6 månader och sen göra ett till prov som visar samma sak, så kan du säkert anmäla dig redan nu, iaf som intresserad, så skickar de hem info till dig att läsa igenom, och därefter kan du göra ditt val.
    jag har svårt att tro att din blodgrupp skulle spela någon roll i sammanhanget, men jag är inte helt säker.
    att vara rökare är inget hinder!

fråga vidare om du undrar något mer! lycka till!{#lang_emotions_flower}
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • AlexandraK

Tack för svar! Har nyligen slutat amma. Tyckte min man hade lite att säga till om och frågade vad han sa. Han är mest orolig för att något kan hända under urplockningen - som kan resultera i att vi inte kan få fler barn. Så, finns det några risker?

• Linda Al
    AlexandraK skrev 2009-06-16 20:34:29 följande:
    Hej. Sitter och funderar på om jag ev hade kunnat donera ägg. Går det bra att ställa frågor här? Jag födde barn för 4 månader sen. Hur länge måste man vänta tills man kan donera? Eller det går bra att göra det nu? Jag är rh negativ - spelar det någon roll? Får rökare donera ägg? Tack för svar!
    Jag är också rh negativ, och jag är godkänd som donator.

Ps. Jag hoppas att du ger blod! (jag fick höra att "vår" blodgrupp är det s.k. akutblodet, iom att alla kan få det. Dvs viktigt att ge blod. Dessutom är de med rh negativ en mkt mindre grupp än de övriga grupperna =inte så mkt akutblod. Ja, du fattar )
  • AlexandraK
    Linda Al skrev 2009-06-17 19:42:48 följande:
    Jag är också rh negativ, och jag är godkänd som donator. Ps. Jag hoppas att du ger blod! (jag fick höra att "vår" blodgrupp är det s.k. akutblodet, iom att alla kan få det. Dvs viktigt att ge blod. Dessutom är de med rh negativ en mkt mindre grupp än de övriga grupperna =inte så mkt akutblod. Ja, du fattar )
    Jag får vänta två månader eftersom jag födde barn för 4 månader sen. Tack för att du berättade!!
  • Linda Al
    AlexandraK skrev 2009-06-17 21:25:00 följande:
    Jag får vänta två månader eftersom jag födde barn för 4 månader sen. Tack för att du berättade!!
    Ja just ja, det glömde jag bort... Dessutom kom jag på att det var blodgrupp O rh - som var den där som jag pratade om. Lite snurrig. Men det är ju bra att ge blod ändå, of course. Fast nu är vi ju i en helt annan donationstråd förstås. Haha, nä nu ska jag nog sluta snurra runt i tanketräsket!

Verkligen toppen att du funderar på att donera!
  • trebarsmamma

hejsan jag vill gärna donera lite ägg, så kan ska ta och läsa igenom lite länkar här uppe,

• trebarsmamma

såg inne på karolinska att man får en ersättning på 4000kr är det bara om man jobbar, jag jobbar inte men pluggar, eller täcker det resan dit och hem.

• anemonasussegotta
    AlexandraK skrev 2009-06-16 23:31:51 följande:
    Tack för svar! Har nyligen slutat amma. Tyckte min man hade lite att säga till om och frågade vad han sa. Han är mest orolig för att något kan hända under urplockningen - som kan resultera i att vi inte kan få fler barn. Så, finns det några risker?
    Vet inte alls vad jag ska svara där - har inte hört att det är några risker och ser inte heller hur det skulle kunna vara de.... livmodern har ju inte något med det här å göra då dom går in genom "väggen" o plockar... ägg kommer du ju fortsätta producera så.... då känns det nog som en större "risk" att sätta in spiral eller använta tampong....

JAG ser inga risker alls, men jag är inte någon läkare. Ring o fråga för ett svar i stället!
  • nirakkarlsson

Hej alla!

Måste fråga.hur länge dröjer det innan man får sin ersättning efter man har donerat ägg??

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9