• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • mammatillmiranda
    nirakkarlsson skrev 2009-06-21 18:39:47 följande:
    Hej alla!Måste fråga.hur länge dröjer det innan man får sin ersättning efter man har donerat ägg??
    trebarsmamma skrev 2009-06-19 23:53:47 följande:
    såg inne på karolinska att man får en ersättning på 4000kr är det bara om man jobbar, jag jobbar inte men pluggar, eller täcker det resan dit och hem.
    trebarnsmamma: ersättning får alla , oavsett vad man gör i övrigt. den summan ska täcka förlorad arbetsinkomst, resekostnader osv. det är ett schablonbelopp, de kollar inte upp vad du haft för omkostnader

nirakkarlsson: jag donerade 8/6, fick pengarna 18/8. donerade på HS. hur har det gått för dig?
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • nirakkarlsson
    mammatillmiranda skrev 2009-06-21 19:10:37 följande:
    trebarnsmamma: ersättning får alla , oavsett vad man gör i övrigt. den summan ska täcka förlorad arbetsinkomst, resekostnader osv. det är ett schablonbelopp, de kollar inte upp vad du haft för omkostnader nirakkarlsson: jag donerade 8/6, fick pengarna 18/8. donerade på HS. hur har det gått för dig?
    Det har gått bra,jag var väldigt öm i magen i ca 4-5 dagar efter men nu känner jag inget.

Ska på återkontroll imorgon.
    Men då borde mina pengar komma snart oxå då. jag donerade den 10 juni.
  • anemonasussegotta

nirakkarlsson. Det är landstinget vi talar om nu. Då kommer "lönen" med lite skatt avdragen den 25 juli för dig. Månaden efter den du tjänat in pengarna på, inga 4 000 kr netto inte. utan snarare 3 657 riksdaler!

Det är då tur att man inte gör det för pengarna i alla fall. En ren förlust om man ser affärsmässigt med många besök och två dagars sjukskriven.

Tycker det är både snålt och surt att man inte kan få det som en typ gåva eller något annat skattefritt.. det är ju ändå i underkant och mina pengar jag har lagt ut är rena nettopengar och inget annat.

By the way - frågade min arbetsgivare om jag inte kunde få betald ledighet för att göra något för den goda sakens skull.... Svaret blev NEJ! "Vi kan inte göra så för alla som donerar"... Shit - tänkte jag - jobbar alla sveriges typ 10 donatorer på Etteplan Industry???? (ironi - jag hoppas ni fattar, ingen fakta bakom siffran. Men företaget är på riktigt!!)

Äh, nu sitter jag å blir bitter över snåla företag.. å dålig ersättning...
    MEN JAG SKULLE GÖRA DET ÄVEN OM MAN INTE FICK NÅGRA PENGAR!!! Så de så!! Man kan väl få klaga lite ändå...

• Linda Al
    anemonasussegotta skrev 2009-06-21 21:20:18 följande:
    Shit - tänkte jag - jobbar alla sveriges typ 10 donatorer på Etteplan Industry???? (ironi - jag hoppas ni fattar, ingen fakta bakom siffran. Men företaget är på riktigt!!)
    Nu blev jag lite nyfiken på hur många äggdonatorer det faktiskt finns i Sverige/år.
    Hur många som hjälper någon de känner till och hur många som bara donerar till kön (om ni förstår vad jag menar).
    Har aldrig sett en siffra på det någonstans, bara att det är brist. Konstigt egentligen, kan man tycka.
    Ingen som har en aning? (varför frågade jag inte när jag hade samtal???)
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • mammatillmiranda
    anemonasussegotta skrev 2009-06-21 21:20:18 följande:
    nirakkarlsson. Det är landstinget vi talar om nu. Då kommer "lönen" med lite skatt avdragen den 25 juli för dig. Månaden efter den du tjänat in pengarna på, inga 4 000 kr netto inte. utan snarare 3 657 riksdaler!Det är då tur att man inte gör det för pengarna i alla fall. En ren förlust om man ser affärsmässigt med många besök och två dagars sjukskriven. Tycker det är både snålt och surt att man inte kan få det som en typ gåva eller något annat skattefritt.. det är ju ändå i underkant och mina pengar jag har lagt ut är rena nettopengar och inget annat. By the way - frågade min arbetsgivare om jag inte kunde få betald ledighet för att göra något för den goda sakens skull.... Svaret blev NEJ! "Vi kan inte göra så för alla som donerar"... Shit - tänkte jag - jobbar alla sveriges typ 10 donatorer på Etteplan Industry???? (ironi - jag hoppas ni fattar, ingen fakta bakom siffran. Men företaget är på riktigt!!)Äh, nu sitter jag å blir bitter över snåla företag.. å dålig ersättning...MEN JAG SKULLE GÖRA DET ÄVEN OM MAN INTE FICK NÅGRA PENGAR!!! Så de så!! Man kan väl få klaga lite ändå...
    ...jag fick pengarna skattefritt, den 18/6... så det lär ju variera från olika sjukhus. detta var en ersättning, ingen lön enligt huddinge sjukhus
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • trebarsmamma

kommer man tidigare till kliamateriet när man donerar ägg, dom tarväll ungefär 10 ägg av mig kommer jag då till klimateriet 10 månader innan,

• trebarsmamma

kan ni berätta lite hur allt går till, hur många besök som behövs, och så, jag pratade med en vän idag fick med henne på att donera ägg, men jag vet inte ifall jag vågar,men jag vill så gärna, jag är så sprut rädd liksom, hur många veckor ska man ta dom sprutorna och hur blir man när man tar hormonerna liksom, min mamma sa men du har ju 4 barn inte så bra att ta en massa hormoner det är ju 10 gånger värre än dina pms besvär, men ojdå då vet liksom inte jag om jag kan göra det

• Linda Al
    trebarsmamma skrev 2009-06-22 20:47:08 följande:
    kan ni berätta lite hur allt går till, hur många besök som behövs, och så, jag pratade med en vän idag fick med henne på att donera ägg, men jag vet inte ifall jag vågar,men jag vill så gärna, jag är så sprut rädd liksom, hur många veckor ska man ta dom sprutorna och hur blir man när man tar hormonerna liksom, min mamma sa men du har ju 4 barn inte så bra att ta en massa hormoner det är ju 10 gånger värre än dina pms besvär, men ojdå då vet liksom inte jag om jag kan göra det
    Jag kan inte hela processen än, för jag har ännu bara varit på samtal och blivit godkänd, har inte startat själva donationen än.
    Men jag tänker så här att om det nu skulle vara jättehemskt, jag skulle bli väldigt påverkad av sprutorna, det skulle göra jätteont vid, och efter, plock osv, så skulle jag ändå tycka att det var värt det!
    Det som det ger en chans till är värt det flera ggr om! Det är för en så himla god sak. Hur många gånger i livet får man chansen att göra skillnad? Att verkligen få hjälpa någon som behöver en.
    Jag kan inte föreställa mig att det finns någonting som kan få mig att tycka att det inte skulle vara värt det.
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • anemonasussegotta

Det var faktiskt en rätt intressant fråga - hur många korsdonatorer respektive heldonatorer finns det egentligen? Någon som har koll?? Vore faktiskt lite kul att veta.

Hej hopp alla guldkvinnor som donerar!!!!! Måhända är ersättningen låg - men belöningen i form av guldhjärtan från alla som behöver det är desto högre!!!! Guldblommor till alla donatorer!!!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9