• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • Bette
    HannaS86 skrev 2009-07-12 21:52:12 följande:
    Om du läst det jag skrev noggrant så ser du att det står "rättvisare att anmäla sig som donator istället för att bli korsdonator om man ändå tänkt donera" Alltså om man ÄNDÅ har tänkt donera. T.ex. trebarnsmamma har ju tänkt donera. Om hon donerar vanligt så som jag gjort 3 gånger så hamnar hon i den vanliga donatorkön. Om hon däremot väljer att korsdonera till er så blir det ju en donator mindre i kön för de par som väntat länge. Jag tycker korsdonation är ett jättebra sätt om man hittar en person som kan tänka sig att donera som inte tänkt göra det annars men jag tycker inte att man ska "sno" en person som tänkt donera i alla fall.
    Jag tycker du tänker fel, klart man skall göra allt för att få en donator. Jag menar vi som gör äggdonation har längtat efter barn och genomgått beh i oändlighet så det där med att försöka få en egen donator tycker jag verkar bra.

Bette
  • HannaS86
    Bette skrev 2009-08-05 09:47:42 följande:
    Jag tycker du tänker fel, klart man skall göra allt för att få en donator. Jag menar vi som gör äggdonation har längtat efter barn och genomgått beh i oändlighet så det där med att försöka få en egen donator tycker jag verkar bra. Bette
    Ja fast jag tycker det är fel att personer som ändå tänker donera väljer att göra en korsdonation för att någon ber dem, det ger ju en donator mindre till "kön" av donatorer och gör att någon annan i mottagarkön får vänta längre fastän den stått i kö längre tid än de som får ta del av korsdonationen.

Snuttjulla: Jag tror att de bara kollar efter "klassiska" sjukdomar som HIV, Hepatit osv med blodprovet och du kan alltid höra efter om de redan nu kan ta blodprov på dig. Jag är blodgivare och behövde inte vänta 6 mån på att börja donera så om du är det kan du vänta till efter ditt barn är fött och kontakta din närmaste reproklinik så kan du nog få donera redan efter några månader :)
  • Bette
    HannaS86 skrev 2009-08-05 23:30:02 följande:
    Ja fast jag tycker det är fel att personer som ändå tänker donera väljer att göra en korsdonation för att någon ber dem, det ger ju en donator mindre till "kön" av donatorer och gör att någon annan i mottagarkön får vänta längre fastän den stått i kö längre tid än de som får ta del av korsdonationen. Snuttjulla: Jag tror att de bara kollar efter "klassiska" sjukdomar som HIV, Hepatit osv med blodprovet och du kan alltid höra efter om de redan nu kan ta blodprov på dig. Jag är blodgivare och behövde inte vänta 6 mån på att börja donera så om du är det kan du vänta till efter ditt barn är fött och kontakta din närmaste reproklinik så kan du nog få donera redan efter några månader :)
    Jo fast det måste ändå vara upp till den donatorn hur hon/han gör, du handlar på ditt sätt och den donatorn på sitt sätt eller hur.

Bette
  • SoFo89

Hur är det med preventivmedel om man ska donera ägg? Jag har en p-stav insatt som jag visserligen vill ta ut men måste den vara uttagen för att jag ska kunna donera ägg?

ღSigne 071027ღ
  • Marelb

Hej hopp! Jag hoppas på att kunna få donera i framtiden. Kul att läsa om era resonemang. Det är mycket möjligt att jag blir korsdonator. Jag förstår inte riktigt hur ni tänker? Jag menar, om jag korsdonerar, det blir ju inte en mindre i kön. En försvinner till dem men jag kommer ju till för någon annan. -1 och sen +1. Hade jag donerat "i alla fall" så hade det ändå blivit -1 eftersom "mitt" par så småningom fått en donator och +1 pga av mig. Tänker jag knas eller? Förstår liksom inte grejen...

• Marelb

Visst, att de kommer före i kön kan ju ses som orättvist mot de andra. Men å andra sidan har de "skaffat" en donator till vilket inte de andra par i kön har gjort. Inte mer än rätt att de som skaffar donatorer får gå före tycker jag. Eller vad tycker ni?

• Linda Al

Jag tycker att det mest rättvisa är, precis som HannaS86 skriver, att inte vara korsdonator. I slutändan handlar ju ju det om att tränga sig före i kön. OM det handlar om en donator som ändå tänkt donera.
    Är det en donator som endast gör det för en vän, och som annars inte hade donerat, gör det självklart ingen skillnad. Eller om det är någon där det är bråttom, pga av ålder. Då tycker jag bara att det är bra.

Jag hade ingen särskild som jag ville donera till, men flera som önskat min hjälp (okända). Men jag vill att kön ska röra sig framåt, och att de som stått längst (och alltså väntat längst) ska få först.
    Vissa människor är väldigt framåt och tar för sig. Dessa har kanske lättare att fråga andra om hjälp. Andra har svårare för det. Jag är själv lite så, och tycker inte att man ska stå som "förlorare" bara för att man kanske är mer privat, eller blyg, av sig.

• Marelb

Det där med att alla inte tar för sig lika mycket kanske, det kan jag nog hålla med om och förstå. Ja, jag vet inte... Kul att läsa era resonemang i alla fall. Man vill vända och vrida på saker ordentligt innan det är dags. Det är ju svårt att tänka på alla aspekter själv så därför är ju detta forum kanonbra!

• anemonasussegotta

Instämmer helt med Linda Al och HannaS86.
    Om du inte tänkt donera men blir tillfrågad av någon så är det ju självklart okej att tacka ja! Men om du tänkt donera och blir uppsökt av någon som vill komma före kön så tycker jag nog inte det är okej. Jag skulle ha tackat nej till en sån förfrågan. Vem är jag att lägga mig i köordningen om jag ändå inte har någon personlig bakgrund till den jag ska donera till? Skulle jag med gott samvete kunna säga till dom som väntat i 5 år typ "nä du får nog vänta ett tag till, för serdu här hittade jag en som väntat i tre veckor, men hon frågade och de gjorde inte du, så skyll dig själv!"... näe, jag är bra konservativ när det gäller det svenska kösystemet. Man tränger sig inte på bekostnad av någon annan....

• Marelb

Nej, så har jag aldrig menat. Håller helt och hållet med dig anmonessussegotta. Skulle inte göra korsdonation med någon okänd för att de vill fram i kön. Om jag nu ska göra det är det med min bästa barndomsvän. De är värda att hoppa fram i den kön, jag lovar! Men, men... det är inte alls säkert att det blir aktuellt och jag vill donera i vilket fall som helst och då blir det ju på vanlig väg om man säger så.

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9