• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • AJB
    Baptista skrev 2009-05-21 15:29:14 följande:
    Hej!jag skrev ett långt och ganska förvirrat inlägg i en egen tråd. Men jag testar med er här och ser om ni kanske kan ge svar på en fråga som jag har angående äggdonation. Jag är mycket positivt inställd till att donera ägg OM jag hade kunnat vara anonym. Vet ni hur mycket "ansvar" jag får för de ev. barn som föds. Om barnet har rätt att veta sitt ursprung osv.. måste jag då träffa barnet och berätta om ex mina föräldrar och syskon och visa bilder? Kan jag neka barnet att träffa mig? Om barnet ringer på min dörr, måste jag släppa in det då osv.Jag vill inte framstå som en oempatisk j-vel, utan det är mer så att jag gärna donerar (om jag blir godkänd) för att hjälpa ett barnlöst par men jag vill inte råka ut för konsekvenser senare i livet.
    Hej!
    Jag är en som kommer att behöva ett donerat ägg för att få barn.
    Jag har själv en adopterad systerdotter och en kusin från korea och dom har aldig nämnt något om att söka sina "riktiga föräldrar" eller åka till sitt ursprungsland trotts de rest mycket.
    Tror inte det är så många doerade ägg el sperma "barn" som söker upp sina genetiska föräldrar om man täker på hur många barn som är adopterade hit från olika länder och aldrig söker sitt genetiska föräldrapar.
    Men visst kan det komma frågor och kan då söka sig tillbaka först och främst till det sjukhus de blev till och läsa vad det står där, och det kanske räcker för många vem vet.
    Jag blir så glad av alla snälla som kan tänka skänka ett gäng ägg till ett par som verkligen behöver, och som kommer älska det barnet/barnen oerhört mycket livet igenom
  • HannaS86

Nirak: jag tog 150 några dagar sen 112.5 under första o tredje gången. 112.5 hela vägen andra gången. Det var visserligen Gonal-F jag tog men det verkar ju vara ganska lika doser. Hoppas det går bra med sprutandet :D

AJB: På vilket sjukhus går du?

• AJB
    HannaS86 skrev 2009-05-22 08:29:39 följande:
    Nirak: jag tog 150 några dagar sen 112.5 under första o tredje gången. 112.5 hela vägen andra gången. Det var visserligen Gonal-F jag tog men det verkar ju vara ganska lika doser. Hoppas det går bra med sprutandet :DAJB: På vilket sjukhus går du?
    UMAS i Malmö på klinik RMC
  • 1814

Hur nära inpå själva behandlingen fick ni reda på när det var dags att börja? Så man kan planera lite... Fick bekräftelse på att jag blev godkänd och att vi kan "fortsätta med planeringen" men sen blev det tyst.

• Linda Al
    1814 skrev 2009-05-24 17:04:33 följande:
    Hur nära inpå själva behandlingen fick ni reda på när det var dags att börja? Så man kan planera lite... Fick bekräftelse på att jag blev godkänd och att vi kan "fortsätta med planeringen" men sen blev det tyst.
    Var någonstans ska du donera?
    Jag ska också donera till hösten, blev godkänd för ca 2,5 månader sedan.
    Jag funderar på samma sak som du.
    Sen funderar jag även på hur länge man borde vara ledig efteråt. Kan man jobba dagen efter, eller hur ska man tänka? (jag har ett väldigt rörligt arbete)
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Cherie

Jag har donerat på RMC i Malmö och jag har själv fått bestämma när det har passat mig, de har varit väldigt flexibla. Jag har gjort den "långa" behandlingen med nedreglering m spray och sedan Gonal-F-sprutor. Ca 6 veckor efter senaste mens är det dags att plocka äggen för min del, så det är ganska lugnt med planeringen. Jag har varit väääldigt trött samma dag som äggplocket, men inte haft några känningar alls sedan, men det är nog väldigt individuellt. Så kanske ledigt dagen efter plockning också är en bra idé? Svarar gärna på fler frågor!

• Anna73

Någon som lämnat ägg i Malmö?

Hur många dgar efter äggplockning sätter dem i dem?

Hjärtekramar Anna

• mammatillmiranda

Hej tjejer!
    ikväll ska jag ta min första spruta med Gonal-f, 150... spännande! hoppas det kommer gå bra, funderar lite på vad nu som redan gått igenom detta har kännt av för biverkningar?
    jag brukar ha mens i ca 5 dagar, har pring i vanliga fall. hur påverkar sprutorna detta? fler eller färre dagars mens?

så nu blir det gonal-f, orgalutran och sedan ovitrelle sprutor för min del. någon mer som börjar idag??

nu ska jag på föräldramöte på dagis, ha en trevlig kväll!

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • insolito

Hej!
    Jag väntar mitt första barn. Min man har ett barn sen innan. Vi tycker detta är lagom, men jag hade gärna velat hjälpa ett barnlöst par till samma familjelycka. Problemet för mig är att jag tror inte jag skulle klara det känslomässigt ifall jag inte fick kontakt med paret jag donerade till, alltså direktdonation. Jag skulle vilja följa barnets liv, få bilder och höra hur det går för det. Jag har inget behov av att träffa barnet eller finnas i barnets liv. Bara behov av att veta, att det finns fler med mina gener och hur det går för dom...

Barnet ska veta att det kommit till genom donation, och om barnet vill söka upp mig går det bra. Jag tycker det är viktigt att barn liksom vid adoption, kan söka upp sina genetiska rötter om de vill det. Om de inte vill det så behöver jag aldrig träffa dem.

Men som sagt för att inte ständigt behöva undra hur det går för barnet vill jag ha mail-kontakt, med berättelser hur det går, och bilder...

Är detta möjligt i Sverige? Någon som tycker som jag och söker efter ägg kontakta mig då. Jag är gravid och föder någon gång i juni, hur snart kan man donera ägg? Är det efter man slutat amma? Kan man få mkt biverkningar av hormonerna man tar? Någon som fått biverkningar? Vad var jobbigast? Vilka hormoner är det? Hur skyddar man sig så man inte blir gravid under tiden?

många frågor men tacksam för svar. Och som sagt, är du av samma uppfattning som jag om en direktdonation, så hör gärna av dig så kan vi maila å prata

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9