• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • Grådan

Hallå alla goa tjejer!
    Har lite huvudbry....
    Men först lite bakgrund kanske??
    Jag skulle jätte gärna donera ägg, då en mycket nära vän fått besked att dom behöver en äggdonation för att kunna få barn. Jag fick mitt vad jag tror sista barn nu i april, jag är så nöjd med mina två fina pojkar.
    Då är mina frågar:

* Får jag donera direkt till henne?? Om inte varför??
    * Om jag donerar till en "bank" hur funkar det för dom??
    * Låäste att de eventuella barnen som blir till med mina ägg har rätt att söka upp mig i framtiden, stämmer det??
    * Finns det inget sätt att vara anonym?
    * Har det någon betydelse om vi inte bor i samma del av Sverige??
    * Sen har jag precis börjat äta Cerazette, som enligt min bm är bra om jag planerar äggdonation, stämmer det??

Tack på förhand....

• HannaS86

Jag är inte den som vet mest men eftersom de andra verkar ha sommarlov svarar jag ändå :)

Som jag förstått det får man lov att donera direkt men vanligtvis rekommenderar man korsdonation då du donerar till ett okänt par som står först i kön för donation och donatorn som står först i kö donerar till dina vän. På så vis går ingen "före". För det kan ju bli lite jobbigt om man donerar direkt till en vän och det är nog nästan oundvikligt att tankar dyker upp som att det kunde ha varit ens eget barn, man jämför likheter det har med en själv osv. Det kanske även skulle vara lättare för din vän så hon inte slås av tanken att det skulle kunna vara "ditt" barn.

Så på trean där: Ja, om du gör en korsdonation eller en vanlig donation för den delen har det ev. barnet/barnen rätt att söka upp dig efter de fyllt 18. Du har inga skyldigheter gentemot dem utan det är upp till dig om du vill ha en kontakt eller inte. Sedan är de ju möjligt att barnen inte väljer att kontakta dig så man får vara inställd på att det kan bli vilket som.

4. Nej det finns inget sätt att vara anonym. Spermadonatorer är det men inte äggdonatorerna. Jag antar att det är för att äggdonation är en mycket större process jämfört med sperman.

5. Jag tror inte det har någon betydelse om ni bor i olika delar av landet utan ni får gå där hon bor om du donerar direkt till henne. Vid korsdonation är jag osäker, jag tror att det måste ske vid samma sjukhus ändå eftersom köerna är olika långa i landet och det skulle nog innebära en del resor för dig. Fast det kanske kan gå att lösa om de samarbetar och du kan få informationen vid ditt närmaste sjukhus, man kan alltid ringa och fråga :)

6. Jag har ätit cerazette förut men under donationerna har jag använt p-pring. Ringen är extra bra eftersom hormonerna går ur kroppen på 2-3 dagar, man får mens och är redo att sätta igång med behandlingen direkt. Jag vet inte hur lång tid det tar innan cerazette går ur kroppen men om det inte tar mer än en månad så är ju det också bra.

Det finns kuratorer man kan kontakta på reproduktionsavdelningarna på sjukhuset och prata igenom det hela med om man känner sig tveksam eller undrar över något och jag tycker du ska ringa närmaste reprosjukhus för att höra hur det fungerar med direkta donationer, korsdonationer och att bo i olika län. Lycka till och uppdatera gärna hur det går för dig!

• Morgana

Ååååh jag vill att det skall bli höst och vinter så jag kan få komma till andra omgången blodprover och samtal och förhoppningsvis bli godkänd som donator!!!
    Längtar längtar

Frivilligt enastående Mamma till två Grabbar - okt 03, mars 07 och en Tjeja dec 08
  • kexan

En donator sökes.
    Vi känner att vi vill ge våran dotter ett syskon.

Hej ! Donatorer vet ni hur jag kan gå till väga för att hitta en donator ?

Har genomgått en äggdonation tre misslyckade och ett lyckat .
    Har misslyckats med vårat försök till att få ett syskon nu i maj. Vår chans nu är att betala 45 000 och bidra med en donator. Vi bidrar med en donator och får en annan .

Pengar kan man ordna men att söka efter donator är inte så lätt.

Vill ha råd om hur man frågar en om att bli donator.

Eller om du ska donera ägg så kanske vi kan få anmäla dig som donator istället för att du gör det själv.

Tack på förhand

• trebarsmamma

jags kulle gärna ställa upp, men jag måste ju göra undersökning och sen vänta 6 månader, och om 6 månader så är det vinter och då åker vi på semester i 6 veckor, men efter då kan jag hehe

• HannaS86

Jag tycker personligen att det känns rättvisare att anmäla sig som donator istället för att bli korsdonator om man ändå tänkt donera, då kommer ju de paren som ligger längst fram i kön fram snabbare eftersom det är brist på donatorer.

• kexan

men är det korsdonation får ju det paret som är längst fram i kön den donatorn som anmält sig via mig tex.

Klart det är svårt men alla har väl chansen att göra allt för att kunna få barn eftersom man inte kan det på naturligt sätt.

så om min syster nu skulle donera tycker du inte att jag skulle få använda henne som korsdonator .

det jag har gått igenom för att få ett barn är värt all mödan men klart jag vill ha ett syskon om det är möjligt precis som vem som helst som skaffar syskon.

Det är mycket pengar man lägger ut och även då behöver det inte funka detta är jättesvårt

vi har både kärlek och tid och vårt barn har det bra hos oss och jag vill göra allt för att hon ska få ett syskon som hon kan växa upp med.

Hanna86 vad skulle du gjort om du vill ha syskon till ditt barn du haft svårt att få??

detta är vår chans finns ingen kö för mig vad gör man då? Jag hjälper till att bidra med en donator och klart jag frågar personer som kanske inte tänkt tanken först men det är en lång väg att bli donator så det är en fördel att den som donerar vet vad den vill.

• HannaS86

Om du läst det jag skrev noggrant så ser du att det står "rättvisare att anmäla sig som donator istället för att bli korsdonator om man ändå tänkt donera"
    Alltså om man ÄNDÅ har tänkt donera.

T.ex. trebarnsmamma har ju tänkt donera. Om hon donerar vanligt så som jag gjort 3 gånger så hamnar hon i den vanliga donatorkön. Om hon däremot väljer att korsdonera till er så blir det ju en donator mindre i kön för de par som väntat länge. Jag tycker korsdonation är ett jättebra sätt om man hittar en person som kan tänka sig att donera som inte tänkt göra det annars men jag tycker inte att man ska "sno" en person som tänkt donera i alla fall.

• kexan

Ok jag förstår dig på ett sätt men om jag fixar en donator så får ju den som passar ihop med den donatorn den och jag får en som passar mig om det finns nån. För det är ju så att det ska matcha ochså.

Och jag kanske ändå kunna se till att det finns fler som donerar än en person.

Du får mig att känna mig som ett stort ego för att jag vill ha ett barn tro inte att jag tänker på andra som är i samma sits och är världens lyckligaste att det finns personer som ni som donerar för att hjälpa oss.

Jag tycker att det är sjukhuset som får ändra lite regler i sådanafall ich alla har rätt att försöka få framm en donator på nåt sätt så man snor inte i mina ögon.

Nej detta var svårt att diskutera jag är bara en tjej som vill genomgå en äggdonation och jag gör bara det jag kan om det finns chans att kunna få barn .

Och jag önskar alla all lycka att kunna få barn.

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9