• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • anemonasussegotta

insolita... njäe, jag tror nog inte det är någon bra idé med kontakt med den man donerar till.
    Det finns ju för det första en överhängande risk att dom du donerar till då hamnar i någon sorts "skuldfälla" till dig, som kommer prägla hela barnets uppväxt.
    För det andra - Vad skulle du göra om något hände det barn du donerat ägg till?? Något som du kan påverka genom att lägga dig i den familjens privatliv?? Barnet hamnar fel i livet av någon anledning??? no good idea..
    Och hur skulle du resonera om barnet fick nys om vem du är i .. säg 13-14 års åldern och helt enkelt rymmer hemifrån i någon hetsk diskussion hemma? - och knackar på hos dig? Skulle du fungera som någon extramamma då hade du tänkt? Hur kommer då den riktiga mamman att reagera??

Näe - överlag tror jag det är en urusel tanke att försöka ha kontakt med den du donerat till. Jag ser faktiskt inga fördelar alls - bara nackdelar..
    Som du skrev i början - du har nog för mycket moderskänslor för att donera...

(usch - det får inte låta elakt det här!! jag avslutar med en )

• Pappatilltwins

Min fru funderar på att bli äggdonator, något jag stödjer fullt.

MEn hon läste att man inte får ha tex ärftliga sjukdomar...
    Alltså, det mesta är ju ärftligt tex allergier, hjärtinfarkter mm.

Sedan kommer det till ersättningen.
    Vad hon förstod så fick man för resor, läkemedel samt förlorad arbetsinkomst.
    Om hon tex mår så dåligt av behandlingen att hon blir sjukskriven, får hon ersättning för det hon förlorar...

• mammatillmiranda
    Pappatilltwins skrev 2009-06-02 20:34:06 följande:
    Min fru funderar på att bli äggdonator, något jag stödjer fullt.MEn hon läste att man inte får ha tex ärftliga sjukdomar...Alltså, det mesta är ju ärftligt tex allergier, hjärtinfarkter mm.Sedan kommer det till ersättningen.Vad hon förstod så fick man för resor, läkemedel samt förlorad arbetsinkomst.Om hon tex mår så dåligt av behandlingen att hon blir sjukskriven, får hon ersättning för det hon förlorar...
    Hej!

vad gäller ärftliga sjukdomar så är det mer allvarliga saker som menas med det. allergier osv, räknas inte in.

ersättningen på huddinge är 4000 kr, (medicinen är gratis) och dessa pengar ska täcka resekostnader och ev förlorad arbetsinkomst. Skulle man behöva sjukskriva sig en längre stund så får man inget extra för det vad jag vet. kanske går att söka extra, men det tror jag inte. Fast det är ovanligt att man skulle påverkas såpass av behandlingen att man måste sjukskrivas.
    Enligt sjukhuset kan man inte jobba samma dag som äggplocket, och man kan vara öm i magen ett par dagar efter.

Hoppas att din fru går vidare med detta, det bästa sättet att få mer (och rätt) information är att ringa närmaste fertilitetsklinik och ställa sina frågor och be dem skicka hem information.
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • insolito

Ni har nog rätt det kanske skulle bli onödigt krångligt. Men klarar nog inte av att bli äggdonator då, eftersom jag skulle undra alltförmkt hur det går...

• Morgana

Kikar in här. Alldeles pirrig av förväntan.
    Nästa vecka skall jag till Ackis för att lämna blod. Det första steget på resan till att förhoppningsvis bli äggdonator.
    Jag hoppas och önskar så innerligt att allt visar sig vara bra!
    Har ingen kunskap alls ännu om äggdonation eller processen kring det, men det kommer väl. Just nu har jag bara en längtan efter att få hjälpa andra att få uppleva det fantastiska i att få bli och vara förälder.

Skall läsa lite mer i trådarna senare ikväll, men säger ett litet "hejhej" till er alla så länge

Frivilligt enastående Mamma till två Grabbar - okt 03, mars 07 och en Tjeja dec 08
  • 1814
    Morgana skrev 2009-06-03 10:42:44 följande:
    säger ett litet "hejhej"
    Hej hej, vad kul att du tittade in! Tur att det finns snälla människor som du som vill hjälpa andra, tänk vad mycket glädje en ändå relativt liten handling kan ge... {#lang_emotions_laughing}
  • anemonasussegotta

Härligt jobbat Morgana!!!! Toppen!!!
    Försök gärna få fler medvetna om äggdonation. Många vet inte om att donatorer behövs och tänker inte mer på det. Men nu har det påbörjats en liten "kampanj" i uppsala. Hoppas det blir fler som donerar!

• nirakkarlsson

Var på mitt ul idag efter att ha tagit sprutan i 7 dagar -125...men det visade sig att det var bara på den högra äggstocken det hade blivit fina bäggblåsor.

Nu måste jag höja dosen till 200 och göra ett nytt test på måndag igen*phu*

Det blit mkt bilresor för min del och kommer att gå back på ersättningen jag kommer att få

Har räknat ut att jag kommer att åka 120 mil totalt....undra om man kan få mer ersättning?!

• mammatillmiranda

vet inte om man kan få höjd ersättning mot uppvisande av kvitton osv... men jag har för mig att jag läst det någonstans? ring din fertilitetsklinik och fråga!

förresten... skattar man ersättningen?

jag har fått tid för äp på måndag, får se hur det går. mina äggblåsor hade tydigen vuxit våldigt ojämnt, vissa var stora och vissa var små. hade flest på vänster sida... tror det fanns minst 12 äggblåsor på den sidan. De var lite fundersamma på om jag skulle plockas imorgon eller på måndag, så jag hoppas de gjorde ett bra beslut!

när har du beräknat äp, nirakkarlsson?

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • nirakkarlsson
    mammatillmiranda skrev 2009-06-04 19:38:10 följande:
    vet inte om man kan få höjd ersättning mot uppvisande av kvitton osv... men jag har för mig att jag läst det någonstans? ring din fertilitetsklinik och fråga!förresten... skattar man ersättningen?jag har fått tid för äp på måndag, får se hur det går. mina äggblåsor hade tydigen vuxit våldigt ojämnt, vissa var stora och vissa var små. hade flest på vänster sida... tror det fanns minst 12 äggblåsor på den sidan. De var lite fundersamma på om jag skulle plockas imorgon eller på måndag, så jag hoppas de gjorde ett bra beslut!när har du beräknat äp, nirakkarlsson?
    Jag ska få äggplock nästa vecka om blådsorna blir större!Så jag hoppas på det!

Vart ska du plockas??
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9