• puss

amma 1-åring offentligt?

vad tycks om det då? att man sitter och ammar en ettåring på en parkbänk i stan, eller inne på ett café?

• Svar på tråden amma 1-åring offentligt?
  • MrsMia

Ts: det är väl helt ok, finns väl många som ammar 1-åringar? Sen att man alltid är så diskret som det går för att inte störa andra med offentlig amning, det är väl självklart.

• hejhejmonika
    Lundby87 skrev 2009-05-21 12:05:07 följande:
    Jag tyckte min dotter kändes stor redan vid 7-8 månader så då slutade jag amma henne helt. Hon hade ju börjat få tänder i munnen då så känns inte som en bebis utan som ett små barn. Ser jag andra med amma barn vid 1 känns det som att det börjar bli något för gammalt okej mys hemma om ni vill men offentligt känns lite väl för vid dena tiden är det ju mer för mys och inte hunger
    Jaha? Men när jag ser mammor som tex kramar sina 5-åringar (eller 15-åringar...) på stan så är ju dett också definitivt för att det är "mysigt". Kännslomässig näring kan ju vara minst lika viktig som "vanlig" näring.

Jag har inga som helst problem med att vare sig stora eller små "myser" offentligt. Visst, man kansek inte måste ha sex på caféet med sin pojkvän eller ligga hela familjen i kuddhörna på ikea och mysa i timmavis, någon måtta får det väl vara. Men att man kan tycka det "lite väl" när en mamma ammar sin ettåring? Jag slutade amma min tjeje när hon var runt 11 mån, hon bet mig en hel del. Men för henne (och mig) var amningen MYCKET mer än "bara" mat. Och att amma tjejen när vi var på stan kunde tex vara ett sätt att lugna henne när hon blev stressad i stadsmiljön. Sen är jag inte typen som fläker fram hela mjölkfabriken framför i andra människors lunch, utan jag satte mig så avskillt som möjligt. Men det var lika mycket för min och tjejens skull som för att andra skulle "slippa" se oss.

Jag kan bli lite avundsjuk på människor som stör sig på offentlig amning. Det vekar som om de har så lite andra problem i livet att ta itu med, eftersom man har ork att bry sig om en ammande morsa.
  • flisan16

Så här skriver en barndietist men du kanske vet bättre?

"Men, ett barn som är över halvåret behöver i regel mer järn än bröstmjölken kan ge, och det är därför rekommendationen säger att man bör börja introducera annan mat"

Plutteli skrev 2009-05-21 10:56:34 följande:
    ett år eller mer är de svenska rek., inte att man ska sluta vid ett år. Å jo, de får järn å vitaminer så det räcker, det är bara d vitamin som saknas, å det gör det i vanlig mat med.
  • UllaBella

Rabarber och jordgubbspaj skrev 2009-05-20 18:49:16 följande:

ulla bella sekreterare varför har du taggarna uttåt? du har inte fårstått någonting av det jag skrivit i detta forum...läs på innan du yttrar dig..när jag skriver att man ska respektera omgivningen och inte bara tänka på sitt så tror du att jag tycker att det är respektlöst att amma överuvudtaget i offentliga miljöer???? skärp dig! och en annan sak där du borde skärpa dig är att du skriver att jag drar alla ammande mammor i offentliga miljöer över en kam och att alla fläker ut sig...vart har du läst att jag skrivit detta, att alla fläker ut sig??? jag håller med att de flesta ammar diskret men jag har alltid sagt i denna tråd att det är ok att amma offentligt om man gör det på ett snyggt sätt...detta anser jag och det borde respekteras. jag respekterar andras åsikter men jag anser inte att det är rätt för mig..alla kansske inte tycker att det är lika trevligt att se två par bröst runt matbordet, vissa blir generade, andra osäkra och detta ska man respektera att inte sätta folk i generanded situationer...och nu mena jag enbart dem som fläker ut sig.. själv tänker jag amma i ofentliga mijöer och jag tänker inte fläka ut mig och visa rattarna för alla att se...mäker jag att det inte passar sig i vissa sammanhang så går jag faktiskt bort...hänsyn mot omgivningen
    Ojoj, var inte min mening att göra dig upprörd! Jag tror att du och jag uttrycker oss olika men egentligen har liknande åsikt! Jag skulle inte heller uppskatta om någon slänger av sig tröjan och ammar. Det har jag inte heller påstått eller hur!?
    Sen tyckte jag du hade lite festlig kommentar om att folk troligen inte skulle uppskatta om du provade BH utanför omklädningsrummet. Gillade den skarpt och kanske svaret blev skrivet så att det missförstods, var inte meningen!
  • Cyberdad

Fattar inte hur folk kan ha något emot att en mor ammar sitt barn var det än må ske någonstans, det mest naturliga i livet. Jag vet inte vad det är med folk i dag i Sverige, men jag blir besviken på mina medmänniskor. Fy fan säger jag bara. Ibland önskar man att man kunde flytta till en ö där man kunde få slippa alla pekpinnemänniskor.

• Cyberdad

Och varför ska ni bry er om en mor vill amma sitt barn tills det är 1 eller till och med 2? Det är väl inte ert problem. Det är hela problemen i detta samhälle, att alla ska bry sig och lägga sig i hur andra lever sina liv. Lägg av och skaffa er ett eget liv hur tråkigt det än må vara.

• asparinC

Jag ammar min 21 mån offentligt, dock i bärsele oftast. Man behöver inte blotta sig stötande för att amma. Och vad föredrar ni ett skrikande barn eller ett ammande barn,vilket är mest stötande? Jag förstår inte varför kvinnor som ger sina barn närhet och den bästa näringen som finns att tillgå ska sämmas? Är man på serveringar/restauranger kan man givetvis fråga om det går bra att amma där för dem men ute på en parkbänk skulle jag inte ha betänkligheter alls.

• Babybalo
    Lady Dahmer skrev 2009-05-21 09:23:42 följande:
    och? Min unge vill ha tuttmys. Det ger henne trygghet och tröst när hon är stressad, trött, ledsen.
    Det vill min ettåring också. Och det får han! Hemma som borta...
  • Challe N
    flisan16 skrev 2009-05-21 16:27:33 följande:
    Så här skriver en barndietist men du kanske vet bättre?"Men, ett barn som är över halvåret behöver i regel mer järn än bröstmjölken kan ge, och det är därför rekommendationen säger att man bör börja introducera annan mat"
    Det är nog ingen som påstått att barnet behöver annan mat också, förutom bröstmjölken eller??
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?