• puss

amma 1-åring offentligt?

vad tycks om det då? att man sitter och ammar en ettåring på en parkbänk i stan, eller inne på ett café?

• Svar på tråden amma 1-åring offentligt?
  • Helene OSV
    puss skrev 2009-05-22 10:55:08 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-05-22 10:47:56 följande:
    nån som frågar!! jag är rabiat amningsförespråkare. jag ammar länge, ofta, öppet och skamlöst.
    Word!
  • Suri

Det är det väl ettåringen som bestämmer, eller?

• idiblon
    Suri skrev 2009-05-22 11:19:57 följande:
    Det är det väl ettåringen som bestämmer, eller?
    Ja, det är jättebra att småungar får bestämma allt.
  • Suri

Å, min dietist har rekommenderat mig att amma så länge som möjligt för att lilltjockisen skall få i sig järn. Eftersom han inte får ersättning eller äter gröt eller välling...
    Hmmm... stackars barn. Hur ska han klara sig?

• Challe N
    idiblon skrev 2009-05-22 11:22:09 följande:
    Ja, det är jättebra att småungar får bestämma allt.
    Å ännu bättre när sura människor ska bestämma över alla andra!
  • annbom

Jag har då struntat i det. Jag ammar diskret och vill man inte se på så är det bara att titta bort. Jag har faktiskt svårt att förstå att andra ska ha åsikter på när, hur och var jag ammar.

• annbom

Fast det gör inget om man halammar i ett år heller, bara mamman ser till att äta bra. Rekomendationen är (framför allt) även för mammor som äter ensidig och dålig kost.

flisan16 skrev 2009-05-21 16:27:33 följande:
    Så här skriver en barndietist men du kanske vet bättre?"Men, ett barn som är över halvåret behöver i regel mer järn än bröstmjölken kan ge, och det är därför rekommendationen säger att man bör börja introducera annan mat"
  • UllaBella
    annbom skrev 2009-05-22 13:36:24 följande:
    Jag har då struntat i det. Jag ammar diskret och vill man inte se på så är det bara att titta bort. Jag har faktiskt svårt att förstå att andra ska ha åsikter på när, hur och var jag ammar.
    Ja, det är makalöst att andra anser sig ha rätt att lägga sig i en sån sak, att när,var och hur. Det förvånade mig att så många hade åsikter om min amning och speciellt om att vissa män kommenterade att jag ammade ofta!!! Vad f-n vet de? Eller överhuvudtaget så blev jag fundersam över att folk ens orkade engagera sig i något så naturligt. Ungen fick näring genom att jag ammade henne, är inte det huvudsaken? Big deal... Är det brösten som är så "sexualiserade" nu för tiden att det ska gå ut över amning, så borde man ju gå den vägen och försöka göra något åt det. För amning har ju knappast med något sånt att göra.
  • hejhejmonika
    UllaBella skrev 2009-05-22 23:09:26 följande:
    Ja, det är makalöst att andra anser sig ha rätt att lägga sig i en sån sak, att när,var och hur. Det förvånade mig att så många hade åsikter om min amning och speciellt om att vissa män kommenterade att jag ammade ofta!!! Vad f-n vet de? Eller överhuvudtaget så blev jag fundersam över att folk ens orkade engagera sig i något så naturligt. Ungen fick näring genom att jag ammade henne, är inte det huvudsaken? Big deal... Är det brösten som är så "sexualiserade" nu för tiden att det ska gå ut över amning, så borde man ju gå den vägen och försöka göra något åt det. För amning har ju knappast med något sånt att göra.
    Men jag säger ju det! Man blir så förvånad över att folk orka reta upp sig elle rbry sig om frågan! Då har de inge VERKLIGA problem som jobbstress, räntepanik, kolikbarn eller odiagnostiserbara knölar i armhålan...Nej då måste man leta fram problem.

Och detta tjat om huruvida barnet behöver mer än bröstmjölk (och då alltså inte skulle behöva mjölk alls utan likaväl käka anann mat). Ja ja liksom! Spelar roll om ungen "bara" ammar för att det är jättehärligt att vara nära mamma! Spelar roll om ungen inte rent näringsmässigt måste ha just bröstmjölk! Det finns tusenmiljoner andra skäl att amma....

Sen att jag skulle titta två gånger om en morsa hade ammat sin 13-åring. Men det känns som en helt annan grej än en 13-månaders... Dock verkar en del inte uppfatta skillnaden.
  • stiäärna
    SmåläningsMamman skrev 2009-05-22 07:17:10 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-05-21 09:23:03 följande:
    Hmm, försökte var ironisk men blev nog fel där....tänkte bara säga det(måste tänka på smiles nästa gång) :P. Alltså jag e sån som ammar när fan jag vill o hur länge jag vill. ingen av barn slutade innan 1,5. Inte för dett ahar nåt med det att göra ville bara säga det.
    Hahaha...jaha
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?