• Bebislängtan82

Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3

Då var det dags för ännu en tråd. Tycker tiden går oehört snabbt.

Några har redan plussat men dom verkar inte skriva i tråden mer,tyvärr men vi som fortsätter kämpar följs åt här.

Här skriver vi om alla våra problem,om utredningar,ägglossningar och allt som hör till.

Alla är välkommna {#lang_emotions_flower}

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38968436.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41890462.html

Är 2010 vårt år
  • Svar på tråden Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3
  • Avelyn

BettanB,

Nej ingen utredning gjordes vid mitt sena MA. De sa att det bara är otur att få två Mf/Ma och att det säkert skulle gå vägen nästa gång. De sa också att jag inte är prioriterad för utredning eftersom jag fött tre barn. Utredning var för dem som inte har barn sedan tidigare, inte mig. Jag frågade om jag kunde bli aktuell någonsin. NEJ sa de. Nu när jag var in för koll efter blödningar och smärta ( Nu 4 månader senare) frågade jag igen. Läkaren sa " Självklart får du hjälp om det blir ett tredje missfall ". Så jag får tro på det även om jag redan har haft lyckan att få tre barn. Denna graviditet skulle jag enligt egen beräkning vara i vecka 6+. Enligt dem i vecka 4+. Det innebär alltså att jag skulle plussat redan vid tre fulla veckor. Känns väldigt långsökt och osannolikt. Jag kan tyvärr inte gå privat eftersom det inte finns någon privat att gå till här i Jämtland. Det är bara KK som gäller. Jag får hoppas och tro på att de håller vad de sa nu sist.

• BettanB

Klart att du har rätt till utredning efter tre mf på raken; spelar ingen som helst roll att ni har barn tidigare. Tycker gott att de kunde ha kollat upp dig ordentligt efter MA:t också eftersom det skedde så pass sent.

Ja, det är konstigt det där med beräkning. Inte första gången jag hört att någon skall ha blivit gravid flera veckor efter att de plussat. Å andra sidan har jag hört om mängder av gånger då det faktiskt gått hur bra som helst ändå.

Synd att det inte finns några privata. Det finns födelar med att bo i storstad.

Nosce Te Ipsum
  • Avelyn

BettanB,

Ja det är verkligen fördelaktigt att bo i storstad. Bara det att kunna få gå till privat gyn, få ett vaginalt ultraljud vid oro skulle betytt mycket. När jag fick mitt MA kändes saker och ting inte ok vid vecka 14 cirka. Bad om att få VUL men de vägrade. Hänvisade till rutin UL i vecka 18+. Nu hann jag inte gå så långt som till det datumet. Tack o lov nästan. Jag ville inte gärna upptäcka ett MA när man går på rutinUL och förväntar sig att få köpa kort på sin bebis och så.

Ska man få vaginalt ultraljud här i tidig graviditet måste man överdriva sina besvär. I denna graviditet kände jag ju att något inte var ok. Smärtorna och blödningen gjorde mig orolig. Att enbart säga det skulle inte ha fått in på KK. Jag fick överdriva litet. Då fick jag en tid.

• BettanB

Alveline: det är ju helt sjukt att det skall vara så svårt att få hjälp. Delvis handlar det nog även om att läkarna vägra släppa ifrån sig ensamrätten att göra VUL till kvalificerade barnmorskor (och den gamla tron att det är farligt med ultraljud). Det är sjukt jobbigt att inte känna sig lyssnad på och tagen på allvar. Själv höll jag nästan på att börja gråta när jag pratade med dr LM i Helsingborg; så fint bemötande har jag inte fått sen jag började i den här missfallskarusellen. Fantastisk människa.

Nosce Te Ipsum
  • Skorpan2

Hoppar in här som ny i tråden. Har med största sannolikhet mitt tredje MF på gång just nu. Kraftig mensvärk och en mindre blödning än så länge, men jag tror att det kommer sätta igång och blöda ordentligt snart. Den här gången har jag kommit till v.5. Plussade precis igår.

Första missfallet hade jag i december, det var i v 6. Och missfall nummer två också i v6 kom i mars. Så några problem med att bli gravid har jag inte, eftersom det har lyckats på varje försök.

Så hur tar man sig vidare för att försöka få hjälp till att ta reda på vad som är fel?
    KAn tillägga att jag har en son på två år, så det ska ju inte vara en omöjlighet att få barn.

• Irma

Välkommna Rebb80 och Skorpan2! beklagar era missfall

Kul att du återvänt Bettan!

Alveline: Grattis till bra VUL! nu måste det ju vara en seg en som vill stanna!

• Avelyn

Irma97, Nja jag har ju ännu inte sett ett foster på VUL. Det enda jag vet hittills är att graviditetshormonera ökar i den takt det ska. Iaf tror läkarna att det blir ett foster. Annars skulle inte hormonerna öka så bra. Jag får veta först om tre veckor hur det ser ut. Då får jag nytt VUL. Innan dess får jag gå ovetande. Jag har ju blött vid två tillfällen. Inte mkt men ändå. Tar ej ut något i förskott. Försöker leva livet som jag alltid har gjort, vara mkt med de barn jag har och göra saker. Så får vi se...om tre veckor. Om det finns ett levande foster.

• Irma

Alveline: a, sorry. Såg nu att jag blandat ihop ditt svar med Rebbs. Hoppas hoppas! *håller tummarna*

• Bebislängtan82

Skorpan2: Välkommen till tråden!
    Håller dock tummarna att det inte är ngt missfall du håller på att få.

Är 2010 vårt år
Svar på tråden Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3