• Bebislängtan82

Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3

Då var det dags för ännu en tråd. Tycker tiden går oehört snabbt.

Några har redan plussat men dom verkar inte skriva i tråden mer,tyvärr men vi som fortsätter kämpar följs åt här.

Här skriver vi om alla våra problem,om utredningar,ägglossningar och allt som hör till.

Alla är välkommna {#lang_emotions_flower}

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38968436.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41890462.html

Är 2010 vårt år
  • Svar på tråden Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3
  • snigelkatt

välkommen till tråden plupp! Tråkigt för dig att du oxå hittat hit, men här kan vi i allafall stötta varandra, och få lite hopp!
    Hoppas även att alla gravidhormoner smittar av sig härinne, vi har ju några som plussat
    Gällande orsaker till MF så sa min läkare att våra MA/MF i alla fall troligen berodde på slumpen och att fostret hade kromosomförändringar, och att kroppen då själv avslutar graviditeten, eftersom bäbisen inte skulle kunna överleva. Han sa att oftast händer det något när stora organ skall börja fungera (tex hjärtat som ska börja picka eller när näringen ska komma från navelsträngen) Vi har ju dock precis startat vår utredning, så jag hoppas kunna ge dig svar inom kort!
    7 dagar kvar till provsvaren! Som du säger Bettan, jag hoppas verkligen på nåt litet fel bara, som lätt kan fixas
    3 arbetsdagar till min första del av semestern! såååå skönt! (har en vecka nu, och resten senare i juli)
    Kramkram

• BettanB

Välkommen även här, Plupp.

Det där med slumpen och kromosomförändringar är bara skitsnack. Jisses vad förbannad jag blir på läkare som kommer släpande med den där salvan. "Var glad att din kropp tog hand om det; det hade säkert ändå inte kunnat överleva. Blablabla..."
    Det ÄR en jäkla skillnad på att få 1-2 mf och att få 3 eller fler. Det är väldigt vanligt att få 1-2 mf; 3 eller fler är det färre som får. Ju fler mf desto ovanligare; enbart in otroliga undantagsfall beror det på slumpen varje gång. Ju fler missfall man får desto större säkerhet är det att något är fel. En teori (som vinner allt mer mark i forskningsvärlden, en värld i vilken tyvärr få svenska gynläkare hänger med) är att det beror på överaktivt immunförsvar. Detta kan bidra till infektioner, till proppar, till att NKceller anfaller fostret (som kroppen tror är en "främmande kropp") etc etc etc. Läs gärna Beers otroligt bra bok.

Eller googla på Leif Matthiesen och/eller Göran Berg (framstående inom området här i Sverige). Ole B Christiansen är också ett stort namn om man vill leta info.

Hur som helst... *tar-ett-djuuupt-andetag*

Det KAN naturligtvis bero på kromosomförändringar också, men då lär man hitta något under utredningen.

NB att det alltså är läkarna jag blir sur på, inte den som upprepar deras mumbojumbo. ,-)

Piratpartist, javisst!
  • Irma

Välkommen här också Plupp!

Bettan: Ja, jag hade blivit vansinnig om läkaren sagt att det är slumpen! Något som var bra med Dr MM var iallafall, att han inte började babbla om slump....

• BettanB

Irma: Nej, han säger bara att han inte hittar felet. Betydligt bättre. Det var en annan läkare på SU som sa något om slumpen när jag fick mitt MA; snacka om att jag bet huvudet av honom illa kvickt. Bettan är inte nådig när hon blir retad.

Piratpartist, javisst!
  • Irma

Bettan: Det var tur att du inte käka upp den läkaren då

• Irma

Bettan: Ja, det är skitbra att du banar väg för fler stackare! För det är ju säkert. Att det kommer fler

• BettanB

Sorgligt nog ja.. men vi som kämpat hårt förenklar kanske, förhoppningsvis, för dem som kommer efter. Sprider ljuset. DrLM försöker nå ut mer med all sin kunskap, vilket är oerhört positivt. Hoppas alla gyn som jobbar med mfpatienter får tillfälle att lyssna på honom. Fantastisk man.

Piratpartist, javisst!
  • Bebislängtan82

Jag fick min mens idag med. Skulle kommit imorgon på da 29 men kom idag istället

Är 2010 vårt år
Svar på tråden Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3