• Anonym (orkar inte mer)

Han dricker för mycket

Jag kan inte sova. Är så trött på att han dricker för mycket, för ofta. Alkolhol, alltså.
    Vi har varit tillsammans länge, har två små barn. Han har alltid varit alldeles för förtjust i att dricka.
    Redan förra sommaren gav jag honom ett ultimatum - familjen eller alkoholen. Han sa att han valde familjen och det blev bättre.
    Men nu är det sommar igen och då är det ju så mysigt att sitta på verandan och dricka rosé... Helst redan från 5-6 på eftermiddagen, fast jag sagt att han absolut inte får dricka så länge barnen är vakna.
    Eller så är allt "bara skit" å då löser vi det med en flaska sprit...

Är så trött på att sura, böna, gnata å tjata. Varför fattar han inte? Han tycker det är ok att gå på systemet 1-2 ggr i veckan. Det tycker inte jag. Jag vill inte att våra barn ska växa upp med en pappa som är berusad flera ggr i veckan.
    Han klarar inte att bara ta ett glas vin till maten, om han börjar dricka vill han ha mer å mer.

Jag älskar honom, men HATAR vad alkoholen gör med oss och honom.

Fick en sådan obehaglig impuls nu i kväll när han sov djup bredvid mig. Ville lägga en kudde över hans ansikte, då skulle liksom allt vara över. Men jag gjorde det inte och kommer självklart inte göra det.

Förlåt om det blev virrigt. Jag är trött, grinar å vet inte vad jag ska ta mig till.

Hur ska jag få honom att förstå att hans förhållande till alkohol inte är normalt?

• Svar på tråden Han dricker för mycket

I går bad jag honom ta en vit månad, för jag behöver en andningspaus. Han sa ja utan omsvep. Nästan lite snopet, jag hade laddat så länge för att ta upp det. Men jag ser att det kliar i honom idag när solen skiner å han inte kan sätta sig å verandan med en kall öl.

Jag vet att det blir fel när jag inte agerar när han bryter sitt löfte. Men det har smygit sig på. Det är ju inte så att han helt plötsligt toksuper, efter att ha hållit upp ett tag.
    Det blir knepigt för han lägger ansvaret på mig och frågar mig om han får köpa hem vin, tex. Om jag säger ja kan jag liksom inte bli sur om dricker, om jag säger nej blir han sur.
    Han manipulerar mig, det inser jag.
    Sedan funkar det ju bra i övrigt. Vi älskar varandra, vi har roligt ihop och vi vill båda verkligen vara tillsammans.

Jag vet att om jag läst mitt eget inlägg hade jag sagt samma sak: lämna honom om han inte håller sitt löfte!
    Men det är så mycket svårare när man sitter här och inser att i så fall raseras hela vår tillvaro.

Men visst har ni rätt, ställer man ultimatum ska de följas. Därför undviker jag ultimatum nu, för jag inser att jag inte klarar att följa dem.

Någonstans befinner jag mig fortfarande i förnekelse, jag vill inte riktigt tro att det verkligen är så att han är alkoholist.
    Nu får jag se hur det går den närmaste månaden, om han klarar det och vad som händer sen.

Jag läser och tar till mig.
    Tack!

Anonym (stop) skrev 2009-05-31 13:01:04 följande:

Snälla. Gå inte på det dår med att förhandla. Någon med ett alkoholmissbruk KAN inte dricka ibland, lite lagom. Då vore det inget problem. Det är inte av illvilja han dricker, inte av slöhet eller behov att koppla av. Det är ett missbruk som driver. Först när man lärt sig om DEN problematiken kan man möta en aktiv alkoholist. Du kommer inte tycka det är så hemskt på Alanon. Det är fullt med vänliga människor i livets alla faser som samlas för att stötta och dela en gemensam svårighet. Du kommer finna stöd där och ditt liv kommer inte te sig som ett kaos längre. Sluta just nu fokusera på hur du ska få din man att sluta. Ta EGNA kliv till information, kunskap och möjligheter för dig och dina barn. DÄREFTER kan du fundera på hur du ska förhålla dig/hjälpa din man. Vi är många som varit där du är nu. Det kan bli mycket mycket bättre. Och det är inte så att man måste lämna sin man för att han är alkoholist! öppna dörrarna till kunskap om vad detta handlar om. Det är första steget till ett friskt liv tillsammans. Kram och massor av lycka till!
  • Anonym (stop)

Hur går det för dig vännen?

• Anonym

Tänk på all kraft och mod du kommer få genom att vara där på mötet...

Kanske inte första gången, men så småningom.

Kram!

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-05-31 09:58:04 följande:

Jag kollade Alanons hemsida igår kväll. Tårarna bara rann när jag insåg att det här faktiskt gäller mig/oss. Det var så mycket jag känner igen. Jag kommer behöva samla massor av kraft och mod för att gå dit, men för mina barns skull (och min egen) ska ta klara det. Jag gav honom ett ultimatum förra sommaren. Då slutade han dricka så länge barnen var vakna, det var så långt jag orkade sträcka mig. Det är omöjligt att argumentera med honom, han tycker att han är normal. Men vi ett tillfälle för 4 år sedan erkände han att han får ett sug efter att gå in och handla varje gång han går förbi Systemet. Han har slutat snusa och börjat träna (vilket jag aldrig trodde honom om), så jag hoppas han kommer till en punkt när han inser att han måste sluta med alkoholen också. Jag tycker det är konstigt när han sätter sig på verandan med ett glas vin när han kommer hem från träningen. Passar liksom inte ihop. I hans släkt har de en ärftlig form av cancer som merparten av de manliga släktingarna har dött i. Riskfaktorer för den cancern (förutom ärftligheten) är tobak och alkohol. Jag har ju sett att suget efter alkohol går som en röd tråd genom deras släkt, så det är ju inte bara cancern som är ärftlig. Borde ju vara ett skäl att hålla sig borta från alkohol. Han menar att det är ödesbestämt att han kommer dö innan han blir pensionär.

Jo, han håller sig ifrån alkoholen. I tisdags "skojade" han om att åka ut till Systemet...
    Men än så länge håller han sig på banan.
    Den stora utmaningen blir väl midsommar, för han har redan börjat gruffa om att då måste man väl få ta sin lilla nubbe.

Det är ju skönt att han inte dricker just nu, men fan så jobbigt att det ska vara jag som måste säga till att han ska låta bli. Vore väldigt skönt om han kunde hålla kollen själv.

Jag har faktiskt en i bekantskapskretsen som erkänt sig alkoholist. Jag ska ta ett försiktigt snack med hans fru vid tillfälle och ta reda på om och hur hon får hjälp. Kan dessutom vara bra att förbereda om jag skulle dyka upp på samma möte som hon.

Summa sumaraun så mår jag bra just nu, förhållandevis, men anar att det kommer bli jobbigt igen.

Stort tack för att ni bryr er!
    Kram!

Fan! Det går inget bra.
    Idag ringer han till min mobil på jobbet och säger att han är sugen på en (och så hans smeknamn på sprit). Jag blir så klart tvär och tycker det är dåligt att hans löfte inte höll mer än en vecka. Han vill alltså be mig om tillåtelse att dricka. Jag säger att jag inte kan bestämma över honom men att jag så klart blir skitbesviken om han dricker.

Han har inte köpt något och är nu jättesur på mig. Säger att han inte kan begripa varför det inte är ok för honom att ha kul. Varför ska han gå i en hel månad och inte få ha kul?...
    Och jag kan inte fatta hur alkohol kan vara så viktigt för någon.
    Han är nu väldigt sur, svarar knappt på tilltal och har nu stängt in sig i sovrummet för att "vila" (dvs sura).

Om jag går till Al-anon, finns det då möjlighet att pratat med någon enskilt? Känner ett behov att få bekräftat att han verkligen är missbrukare.

Bör jag tala om att jag går dit, för honom alltså? Eller är det ok att hålla tyst om det till att börja med? Han kommer ju bli så väldigt sur och hopplös att leva med om han får veta.

Tacksam för svar.

Men tänk om han väljer missbruket?
    Jag vill ju inte lämna honom.
    Om jag skulle lämna honom, hur blir det då för barnen, ska de leva varannan vecka med en pappa som dricker?
    Känns som att jag ändå har en chans att kontrollera honom så länge vi lever tillsammans.

Och så är det ju det att jag älskar honom.

Jag har sån ångest, känner mig helt snärjd.

Henrik33 skrev 2009-06-01 12:06:02 följande:
    Ge honom ett ultimatum. Sök hjälp eller så separerar ni. Jag har själv haft grava alkoholproblem. Drack i smyg ett par öl på kvällen för att kunna somna. Till slut orkade jag inte med det längre utan lade in mig på missbruksenheten på sjukhuset. Efter jag kom ut så har jag ätit antabus. Fungerar jättebra. Det gäller bara att ta sig ur den onda spiralen. Ge din man stöd om han betämmer sig att sluta.
  • Anonym (stop)

Hej igen
    Gud jag minns precis hur det var.
    Hur man undrade om man överdrev.

Han ballar ur efter en vecka och vad var dealen? En månad utan alkohol?

Problemet är fortfarande att någon som har det där (missbrukar-)suget efter alkohol FIXAR inte att hålla sig borta. Det drar och lockar och allt som står i vägen blir jobbigt. Du, barnen, familjefriden.

Ta dig iväg nu till ett möte. Du kan sitta tyst och lyssna om du vill, man behöver inte säga någonting om man inte vill. Du hittar säkert någon som kan prata med dig enskilt. Folk där brukar vilja hjälpa de som kommer "nya".

Det är inte så att du måste separera för det faktum att han har alkoholproblem. Däremot tycker jag att det är extremt viktigt att du faktiskt tar reda på vad det här problemet innebär. Dina barn växer upp med detta och det kommer att påverka dem. Lika mycket som det påverkar dig. De lever i samma familj och upplever exakt samma problematik som du gör. Det går inte att komma ifrån.

Massor av människor med alkoholproblematik kommer till rätta med det.
    att bara hoppas att det går över eller att du kan kontrollera bort det är en total livslögn som kostar både dig och dina barn tid.
    Du kommer inte att kunna kontrollera bort hans drickande. Det kommer inte bli bättre. Endast genom insikt, kunskap och mod kommer ni att gå vidare. Börja du, så följer han kanske efter.
    Genom att förändra sig själv ändrar man mönster. Här måste många mönster förändras.

Jag skickar dig kraft. Jag vet exakt hur du har det. Gå iväg bara. Skit i att berätta det för honom om du tror det blir jobbigt. Det finns inget regelverk. Gör det som du känner är bäst. För dig!
    Men läs böcker, hemsidor och gå iväg på ett möte. Ta med någon väninna som vet om din situation. Kan vara bra att tala vidare med sedan.

Stor kram!

• Anonym (Been there)

Nä, det går inte att vilja åt någon annan. Jag har varit i din sits, gift med en man som inte tyckte han hade problem och inte fattade hur hans drickande förstörde för hela familjen ( 4 barn)

Man flyttar sina gränser i pyttesteg och helt plötsligt upptäcker man att man har mycket mer tillåtande än man egentligen vill. När han väl är nykter går man ju bara och väntar på att han ska börja igen och har ont i magen av det och när han dricker är man förbannad, ledsen och har ont i magen... moment 22

Jag bestämde mig efter alldeles för många år i detta elände utan slut och gjorde upp en plan för att kunna lämna. Och det gjorde jag för 7 år sedan, det var det bästa som jag någonsin gjort!

Jag har träffat en ny man och är hur lycklig som helst! Exet träffade ganska snart en tjej som jobbade på systemet (!) men det funkade ju inte när hon upptäckte hur det låg till. Nu har han har flyttat och han träffade en ny tjej i fjol och vad jag vet så fortsätter han i samma alkoholstil fortfarande... stackars tjej.

Nä, vill han inte göra något åt era problem så tycker jag att du ska tänka på dig och barnen. Det är en jobbig process att lämna, men det är SÅÅÅ värt det när man kommer ut på andra sidan!

• Anonym (känner igen mig)

Klart du kan gå utan att berätta till en början. Börja så och se vart det leder sen... Hur du tycker att mötena funkar och så.

Svar på tråden Han dricker för mycket