• Anonym (orkar inte mer)

Han dricker för mycket

Jag kan inte sova. Är så trött på att han dricker för mycket, för ofta. Alkolhol, alltså.
    Vi har varit tillsammans länge, har två små barn. Han har alltid varit alldeles för förtjust i att dricka.
    Redan förra sommaren gav jag honom ett ultimatum - familjen eller alkoholen. Han sa att han valde familjen och det blev bättre.
    Men nu är det sommar igen och då är det ju så mysigt att sitta på verandan och dricka rosé... Helst redan från 5-6 på eftermiddagen, fast jag sagt att han absolut inte får dricka så länge barnen är vakna.
    Eller så är allt "bara skit" å då löser vi det med en flaska sprit...

Är så trött på att sura, böna, gnata å tjata. Varför fattar han inte? Han tycker det är ok att gå på systemet 1-2 ggr i veckan. Det tycker inte jag. Jag vill inte att våra barn ska växa upp med en pappa som är berusad flera ggr i veckan.
    Han klarar inte att bara ta ett glas vin till maten, om han börjar dricka vill han ha mer å mer.

Jag älskar honom, men HATAR vad alkoholen gör med oss och honom.

Fick en sådan obehaglig impuls nu i kväll när han sov djup bredvid mig. Ville lägga en kudde över hans ansikte, då skulle liksom allt vara över. Men jag gjorde det inte och kommer självklart inte göra det.

Förlåt om det blev virrigt. Jag är trött, grinar å vet inte vad jag ska ta mig till.

Hur ska jag få honom att förstå att hans förhållande till alkohol inte är normalt?

• Svar på tråden Han dricker för mycket
  • Anonym (samma problem)

Hej.
    Usch vad jag känner igen allt som skrivs, för vi har det likadant här hemma. Han lovar o lovar varje gång att han ska sluta, men ändå så ljuger smyger o gömmer han ölen. Han förnekar problem o får mig att må så jäkla dåligt. Jag lämnade honom förra sommaren i ca 6 veckor. Då lovade han att det aboslut inte skulle finnas någon sprit mer. Och det fanns det inte heller på hela vintern.

Fram tills vårt tredje barn föddes nu i maj, då börjar hela skiten om igen. Jag ger honom ultimatum hela tiden, men han bryr sig inte. Ska jag behöver lämna han igen o bli själv med 3 små barn denna gången.

Hur orkar man? Jag tror inte jag gör det längre iallafall. Jag hatar alkohol, den bara förstör!

Känner igen det där hatet mot alkoholen!
    Älskar HONOM men hatar alkoholen.

När jag pratade med terpeuten (som själv tagit sig ur missbruksproblem) berättade han att det blir svårare att hålla emot suget när trycket ökar, ex när man bilder familj och man får ökat ansvar.
    Så när en normalt funtad människa skärper till sig, kan en som har missbruksproblem snarare bli värre.

Min man började dricka mycket mer när vi fick barn. Och ännu värre när vi började arbeta heltid båda två. Då blir visst vardagens bekymmer å bördor lättare att bära. Knäppt, men det är logiskt för dem.

Det som är så tragiskt är att man inte kan vilja sluta åt den som har problem. Personen måste själv komma till insikt och ha en vilja att sluta.

Anonym (samma problem) skrev 2009-06-28 10:57:35 följande:

Hej. Usch vad jag känner igen allt som skrivs, för vi har det likadant här hemma. Han lovar o lovar varje gång att han ska sluta, men ändå så ljuger smyger o gömmer han ölen. Han förnekar problem o får mig att må så jäkla dåligt. Jag lämnade honom förra sommaren i ca 6 veckor. Då lovade han att det aboslut inte skulle finnas någon sprit mer. Och det fanns det inte heller på hela vintern. Fram tills vårt tredje barn föddes nu i maj, då börjar hela skiten om igen. Jag ger honom ultimatum hela tiden, men han bryr sig inte. Ska jag behöver lämna han igen o bli själv med 3 små barn denna gången. Hur orkar man? Jag tror inte jag gör det längre iallafall. Jag hatar alkohol, den bara förstör!
  • Anonym (medberoende)

Ett tips för alla som lever i relationer med alkohol- eller drogproblem. Var vaksam så ni inte utvecklar ett medberoendebeteende, de innebär väldigt negativa konsekvenser både för den som är anhörig och den som har beroendeproblematiken. Kolla om ni känner igen några av dessa symtom hos er själva, i sådana fall kan det vara värt att jobba med det. Då får man må bättre och oroa sig mindre.
    www.codependencyinfo.com/symptom_medberoende.php

Lycka till!
    fd. medberoende

• Anonym (samma problem)

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-28 21:27:40 följande:

Känner igen det där hatet mot alkoholen!Älskar HONOM men hatar alkoholen.När jag pratade med terpeuten (som själv tagit sig ur missbruksproblem) berättade han att det blir svårare att hålla emot suget när trycket ökar, ex när man bilder familj och man får ökat ansvar.Så när en normalt funtad människa skärper till sig, kan en som har missbruksproblem snarare bli värre.Min man började dricka mycket mer när vi fick barn. Och ännu värre när vi började arbeta heltid båda två. Då blir visst vardagens bekymmer å bördor lättare att bära. Knäppt, men det är logiskt för dem.Det som är så tragiskt är att man inte kan vilja sluta åt den som har problem. Personen måste själv komma till insikt och ha en vilja att sluta.Anonym (samma problem) skrev 2009-06-28 10:57:35 följande:
    Men hur länge ska man behöva orka vänta på att han ska komma på att han inte ska dricka mer för då blir han av med sin familj igen? Jag älskar ju honom o vill ha han kvar men utan alkohol! Borde inte familjen komma först? Nu är han iväg o ska handla o jag vet nästan helt säkert att han kommer att dricka idag. Gömmer o lurar o ljuger. F-n jag pallar inte gå o oroa mig för det varje dag... Hur orkar du?
  • Anonym (skäms)

ska jag skriva något riktigt hemskt???

jag har det precis som ts och då även som många andra, men jag har det värre.
    min sambo dricker 8 till 10 starköl halvliters varje dag. han går på systemet varje dag. och han kör bil till och från jobbet. han blir så full alltid att vi pratar inte med varann, han minns ju ändå inte det sen och han blir sur för vad som när han är full så jag är tyst. jag lever som ensamstående mamma fast jag bor ihop med honom.

nu kommer det fula, jag passar på att slå honom så fort han dricker, eller det gör han ju alltid, men när min gräns är nådd. jag är medveten om att jag behöver hjälp men samtidigt tycker jag att han kan gott ha det för det är han som drar det på sig.

Har det inte lika illa. Han håller (ännu) inte på att ljuga eller gömma.

Jag orkade inte förut. Nu har jag bestämt mig för att inte längre vara medberoende, inte ta ansvar eller sopa för honom och hans drickande.

Anonym (samma problem) skrev 2009-06-29 14:01:53 följande:

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-28 21:27:40 följande: Men hur länge ska man behöva orka vänta på att han ska komma på att han inte ska dricka mer för då blir han av med sin familj igen? Jag älskar ju honom o vill ha han kvar men utan alkohol! Borde inte familjen komma först? Nu är han iväg o ska handla o jag vet nästan helt säkert att han kommer att dricka idag. Gömmer o lurar o ljuger. F-n jag pallar inte gå o oroa mig för det varje dag... Hur orkar du?
  • Anonym (Så här är det..)

Han är alkoholist.Ställ inget ultimatum utan lämna honom och ta med barnen.
    Han kommer aldrig bättra sig.tro mig, jag har varit i din situation.

Kram,

"Lea"

Javisst är han alkoholist. Men det kan bli bättre. Min förhoppning är att han i rimlig tid kommer till insikt, går med i AA och tar hjälp av 12-stegsprogrammet.

Så visst finns det hopp.

Anonym (Så här är det..) skrev 2009-06-29 23:10:27 följande:

Han är alkoholist.Ställ inget ultimatum utan lämna honom och ta med barnen. Han kommer aldrig bättra sig.tro mig, jag har varit i din situation. Kram, "Lea"
  • Anonym (samma problem)

Jaha, igår hittade jag ca 10 öl gömda i bagaget under en matta i bilen. Jag blir så trött när f-n ska människan fatta? Han skäms ju inte ens när jag hittar hans "gömställen" helt sjuk. Han sa bara -men dom köpte jag innan midsommar. Och jag skulle ju inte dricka dom eftersom jag har lovat att inte göra det. JO eller hur. Hade jag inte hittat dom så hade han druckit dom, hur dum tror han att jag är?

Han fick iallafall hälla ut dom i vasken. Jag ger upp snart alltså, nästa gång då åker han ut!

Hur går det för er andra? Erkänner dom att dom har problem? Min gör det inte.

Min chef höll på så där. Till sist sprack bubblan.
    Han var full på jobbet en gång för mycket. Vi berättade för hans fru att han drack på jobbet. Det visade sig att han sagt till henne att han bara drack hemma...

Han började gå till AA och terapeut, men fick återfall efter några månader. Efter återfallet kapitulerade han och erkände att han är maktlös inför alkoholen. Nu är han nykter sedan några månader, går på AA och stöttar mig så gott han kan.

Sparka ut honom om det händer igen. Tyvärr är det nog bara den hårda vägen som gäller om han inte fattar nu.

Svar på din fråga:
    min man har ju fått diagnos som "alfa-alokoholist". Han tror ändå att han kan kontrollera sitt drickande och minska det. Så nej, han vill inte riktigt erkänna, men vi kan numera prata om det utan att han blir fly förbannad på mig.

Länktips:
    www.boberehab.se
    för att läsa om olika typer av alkoholism.

Anonym (samma problem) skrev 2009-06-30 15:27:40 följande:

Jaha, igår hittade jag ca 10 öl gömda i bagaget under en matta i bilen. Jag blir så trött när f-n ska människan fatta? Han skäms ju inte ens när jag hittar hans "gömställen" helt sjuk. Han sa bara -men dom köpte jag innan midsommar. Och jag skulle ju inte dricka dom eftersom jag har lovat att inte göra det. JO eller hur. Hade jag inte hittat dom så hade han druckit dom, hur dum tror han att jag är? Han fick iallafall hälla ut dom i vasken. Jag ger upp snart alltså, nästa gång då åker han ut! Hur går det för er andra? Erkänner dom att dom har problem? Min gör det inte.
Svar på tråden Han dricker för mycket