• Anonym (orkar inte mer)

Han dricker för mycket

Jag kan inte sova. Är så trött på att han dricker för mycket, för ofta. Alkolhol, alltså.
    Vi har varit tillsammans länge, har två små barn. Han har alltid varit alldeles för förtjust i att dricka.
    Redan förra sommaren gav jag honom ett ultimatum - familjen eller alkoholen. Han sa att han valde familjen och det blev bättre.
    Men nu är det sommar igen och då är det ju så mysigt att sitta på verandan och dricka rosé... Helst redan från 5-6 på eftermiddagen, fast jag sagt att han absolut inte får dricka så länge barnen är vakna.
    Eller så är allt "bara skit" å då löser vi det med en flaska sprit...

Är så trött på att sura, böna, gnata å tjata. Varför fattar han inte? Han tycker det är ok att gå på systemet 1-2 ggr i veckan. Det tycker inte jag. Jag vill inte att våra barn ska växa upp med en pappa som är berusad flera ggr i veckan.
    Han klarar inte att bara ta ett glas vin till maten, om han börjar dricka vill han ha mer å mer.

Jag älskar honom, men HATAR vad alkoholen gör med oss och honom.

Fick en sådan obehaglig impuls nu i kväll när han sov djup bredvid mig. Ville lägga en kudde över hans ansikte, då skulle liksom allt vara över. Men jag gjorde det inte och kommer självklart inte göra det.

Förlåt om det blev virrigt. Jag är trött, grinar å vet inte vad jag ska ta mig till.

Hur ska jag få honom att förstå att hans förhållande till alkohol inte är normalt?

• Svar på tråden Han dricker för mycket
  • Anonym (orkar inte mer)

Läs igenom de inlägg som jag fått som svar. Det är ett helvete att inse att mannen man älskar har ett beroende, men det är nödvändigt att sluta ljuga för sig själv, om så bara för barnens skull.
    Jag har haft och har enorm hjälp av allt stöd och alla svar jag fått här.

Min man dricker också som en oansvarig tonåring, trots att han närmar sig femtio, då är något fel.
    Det är också typiskt att han inte är ensam i släkten om att dricka så där. Det gör ju förstås att det verkar normalt i hans ögon.

Anonym skrev 2009-06-07 15:12:03 följande:
    Vad glad jag blev när jag hittade denna tråden! Jag har länge ansett att min man har problem med alkoholen men inte han. Det handlar inte om att han dricker varje dag eller blir snorfull varje gång. Men när han väl dricker så slutar det (oftast) med att han blir lite full, jättefull eller så pass att han måste få hjälp till sängen. Precis som din man/sambo så dricker han även lite då och då när det passar som t.ex ett par grillöl, renoveringsöl, semesteröl, fotbollsöl, sitta-vid-stranden-öl, ta-en-öl-med-grannen-öl, trött-efter-jobbet-ledig-nästa-dag-öl, festöl och kalasöl, till maten om vi äter ute-öl, plocka-svamp-öl, fredagsöl, för-att-det-bjuds-öl, eller bara för-att-det-är-så-gott-öl! Så fort vi bjuder hem/är bortbjudna så får jag ont i magen för jag vet hur det slutar. Vi grillar och de dricker öl och efter maten kommer whiskyn eller groggen fram och sen sitter vi där, MED barnen, tills midnatt eller tidigare beroende på hur tidigt de började dricka. Senast var vi hans födelsedagskalas för hans familj. Vi grillade och hade mysigt, sen kom spriter fram och då hade han redan hunnit med en del öl innan, klockan kan inte ha varit mer än 5? När jag sen skjutsade hans mamma till bussen, tog ca 40 min, så passade de på att supa rejält. Han, hans pappa, pappans sambo och hans bror var fulla när jag kom tillbaka. De satt alltså med barnen Kl. var nu kvart i åtta och då bestämde sig hans pappa med sambo att gå hem. Jag bad mitt stora barn att gå och lägga sig, så att han slapp se skiten. Började att plocka in tallrikarna när jag får se från köksfönstret att han sitter och häller i sig whiskyn direkt ur flaskan!! Jävla karl! Sen kallar han mig ett annat tjejnamn, säger att han har har en flickvän och påstår att jag är "så jävla fet" (Jag är gravid...) Detta minns han såklart inte dagen efter praktiskt nog. Han minns inte heller att han pissade på golvet framför toan, på toan, bakom toan och även på toaletten på övervåningen. Samt att han spottade snus och saliv ett antal gånger både ute på altanen och i matrummet. Vad ska jag göra????
  • Anonym (S.D)

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-07 17:54:56 följande:

Jag tänker inte låta mina barn växa upp med en alkoholiserad pappa. Om han inte tar hjälp för att sluta, så får han flytta. Hade vi inte haft barn är det mycket möjligt att jag inte vågat se sanningen i vitögat, men för deras skull måste jag ta mig igenom skiten. Förhoppningsvis väljer han familjen istället för alkoholen. Anonym (S.D) skrev 2009-06-07 15:35:50 följande:
    Vad skönt att du ser klart på situationen. Om inte för din skull så iaf för barnen. Trots allt kan du välja din framtid och hur dagsläget ska se ut men inte dina små.

Min erfarenhet så som jag kommer ihåg den blandat med vad jag vet idag om just alkoholberoende är att personen själv måste vilja sluta dricka, annars är det lönlöst.

Jag önskar dig och dina små allt gott. Hoppas allt löser sig så som du vill ha det.
  • Anonym
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-07 17:58:46 följande:
    Läs igenom de inlägg som jag fått som svar. Det är ett helvete att inse att mannen man älskar har ett beroende, men det är nödvändigt att sluta ljuga för sig själv, om så bara för barnens skull.Jag har haft och har enorm hjälp av allt stöd och alla svar jag fått här.Min man dricker också som en oansvarig tonåring, trots att han närmar sig femtio, då är något fel.Det är också typiskt att han inte är ensam i släkten om att dricka så där. Det gör ju förstås att det verkar normalt i hans ögon.
    Jag pratade med honom efter att jag läst alla svar du fått. Ang. att sluta dricka för en månad. Han jämförde då sitt drickande med mitt godisätande och undrade om jag skulle kunna sluta en månad. Jag tänkte att här har jag min chans! Så jag antog utmaningen men då backade han, näää inte nu när det är sommar... Och sen håller han fast vid att han inte har några problem med alkoholen och tycker att det är helt normalt att dricka på helgerna och vid de tillfällen han väljer, för vem gör inte det?! Det känns som att han inte alls förstår problemet och är långt ifrån att förstå. Jag hotade t.o.m att flytta med barnen så att han kan dricka ifred och att dem slipper se skiten. Flytta du gör det, men det blir utan barnen. Åh så nära jag var att ge honom en örfil! {#lang_emotions_yell}
  • Anonym (känner igen mig)

Vad glad jag blir när du har bestämt dig och ger han ett ultimatum. Ni kommer nog hur det än blir få en tuff tid framför er, men det kommer bli bättre förhoppningsvis kan ni stanna kvar som en familj utan alkohol, annars får du börja på en ny kula med dina barn.

• Anonym (stop)

Anonym: Fundera på om det inte är han som ska flytta...? Barnen har sitt hem där ni bor nu? Du har ditt hem där. Det är han som ska flytta på sig om han inte vill gå er till mötes i en ömsesidig relation. Kan vara svårt att få honom att förstå men viktigt för dig att fundera på. Man blir lätt den som lägger sig i ett underläge i en missbruksrelation... Försök se till det bästa för barnen, det kan hjälpa dig att också se vad som är bäst för dig. Gör klart för din man att det inte är honom du vill bli av med utan alkoholtillvaron. Att du stöttar honom och står vid hans sida om och när han beslutar sig för att ta problemet på allvar och söka hjälp.

Love till er starka och modiga kämpar.

• Anonym (häpnar!!!)
    Anonym skrev 2009-06-07 15:12:03 följande:
    Vad glad jag blev när jag hittade denna tråden! Jag har länge ansett att min man har problem med alkoholen men inte han. Det handlar inte om att han dricker varje dag eller blir snorfull varje gång. Men när han väl dricker så slutar det (oftast) med att han blir lite full, jättefull eller så pass att han måste få hjälp till sängen.Precis som din man/sambo så dricker han även lite då och då när det passar som t.ex ett par grillöl, renoveringsöl, semesteröl, fotbollsöl, sitta-vid-stranden-öl, ta-en-öl-med-grannen-öl, trött-efter-jobbet-ledig-nästa-dag-öl, festöl och kalasöl, till maten om vi äter ute-öl, plocka-svamp-öl, fredagsöl, för-att-det-bjuds-öl, eller bara för-att-det-är-så-gott-öl! Så fort vi bjuder hem/är bortbjudna så får jag ont i magen för jag vet hur det slutar. Vi grillar och de dricker öl och efter maten kommer whiskyn eller groggen fram och sen sitter vi där, MED barnen, tills midnatt eller tidigare beroende på hur tidigt de började dricka. Senast var vi hans födelsedagskalas för hans familj. Vi grillade och hade mysigt, sen kom spriter fram och då hade han redan hunnit med en del öl innan, klockan kan inte ha varit mer än 5? När jag sen skjutsade hans mamma till bussen, tog ca 40 min, så passade de på att supa rejält. Han, hans pappa, pappans sambo och hans bror var fulla när jag kom tillbaka. De satt alltså med barnen Kl. var nu kvart i åtta och då bestämde sig hans pappa med sambo att gå hem. Jag bad mitt stora barn att gå och lägga sig, så att han slapp se skiten.Började att plocka in tallrikarna när jag får se från köksfönstret att han sitter och häller i sig whiskyn direkt ur flaskan!! Jävla karl! Sen kallar han mig ett annat tjejnamn, säger att han har har en flickvän och påstår att jag är "så jävla fet" (Jag är gravid...) Detta minns han såklart inte dagen efter praktiskt nog. Han minns inte heller att han pissade på golvet framför toan, på toan, bakom toan och även på toaletten på övervåningen. Samt att han spottade snus och saliv ett antal gånger både ute på altanen och i matrummet.Vad ska jag göra????
    Men herreguuuud!! Va e det för en jävel till karl du har?? Ställ ett ulitmatum om du inte redan gjort det.... Han behöver ju hjälp!!! Och du förtjänar INTE att bli behandlad så när han blir full!!!!
  • Anonym
    Anonym (häpnar!!!) skrev 2009-06-07 21:59:04 följande:
    Men herreguuuud!! Va e det för en jävel till karl du har?? Ställ ett ulitmatum om du inte redan gjort det.... Han behöver ju hjälp!!! Och du förtjänar INTE att bli behandlad så när han blir full!!!!
    Han tycker att jag överreagerar (jag är som sagt gravid) och att hans drickande är normalt. Han hänvisar till sina kompisar, som oxå har familj och är runt 40+-, som dricker lika mycket. Vi bor numera i ett litet samhälle, ett jävla mansgris-samhälle tydligen!! {#lang_emotions_yell}
  • Anonym (stop)

Fågan är om "alla" pissar på golvet, spottar snus på golvet och förnedrar sina fruar...? Gå inte på det. Så är det inte i verkligheten. Bara i hans verklighet och den behöver du inte acceptera.

• Anonym
    Anonym (stop) skrev 2009-06-07 22:44:45 följande:
    Fågan är om "alla" pissar på golvet, spottar snus på golvet och förnedrar sina fruar...? Gå inte på det. Så är det inte i verkligheten. Bara i hans verklighet och den behöver du inte acceptera.
    Det "roliga" är att när han spottade första gången så skämtade jag med ett par vänner som hade kommit förbi en sväng, att "nu gjorde han en ********" (namn på en kompis till honom som spottade på dessa vänners vardagsrumsgolv)

Men andra å tredje å fjärde gången blev jag bara förbannad. Jag vill bara slå honom när han är så full, skulle vilja drämma nåt hårt i hans huvud för att få honom att vakna upp!
  • Anonym (stop)

Ta den kraften och använd konstruktivt. Gå iväg på ett Alanon-möte, låna böcker om alkoholproblematik. Ta dina första steg till en bestående förändring. Med kunskap om problemet förändrar man själv mönster. På så vis blir din man tvungen att förhålla sig till en annan verklighet än den han själv diktar (dikterar) upp.

Jag vet hur det är. Har varit där. Vet att det går att gå vidare.
    Stor kram!

Svar på tråden Han dricker för mycket