• Anonym (orkar inte mer)

Han dricker för mycket

Jag kan inte sova. Är så trött på att han dricker för mycket, för ofta. Alkolhol, alltså.
    Vi har varit tillsammans länge, har två små barn. Han har alltid varit alldeles för förtjust i att dricka.
    Redan förra sommaren gav jag honom ett ultimatum - familjen eller alkoholen. Han sa att han valde familjen och det blev bättre.
    Men nu är det sommar igen och då är det ju så mysigt att sitta på verandan och dricka rosé... Helst redan från 5-6 på eftermiddagen, fast jag sagt att han absolut inte får dricka så länge barnen är vakna.
    Eller så är allt "bara skit" å då löser vi det med en flaska sprit...

Är så trött på att sura, böna, gnata å tjata. Varför fattar han inte? Han tycker det är ok att gå på systemet 1-2 ggr i veckan. Det tycker inte jag. Jag vill inte att våra barn ska växa upp med en pappa som är berusad flera ggr i veckan.
    Han klarar inte att bara ta ett glas vin till maten, om han börjar dricka vill han ha mer å mer.

Jag älskar honom, men HATAR vad alkoholen gör med oss och honom.

Fick en sådan obehaglig impuls nu i kväll när han sov djup bredvid mig. Ville lägga en kudde över hans ansikte, då skulle liksom allt vara över. Men jag gjorde det inte och kommer självklart inte göra det.

Förlåt om det blev virrigt. Jag är trött, grinar å vet inte vad jag ska ta mig till.

Hur ska jag få honom att förstå att hans förhållande till alkohol inte är normalt?

• Svar på tråden Han dricker för mycket
  • Anonym (Blääää)

Förstår hur du har det!! Jag orkar inte heller!! Jag ska föda vilken dag somhälst men min sambo värkar tycka att alkoholen är viktigare !! Han sitter hellre uppe hos min pappa och super om kvällanra än att vara hemma med mig!! I kväll blir det 6 dagen i rad som han dricker!! Sen får jag alltid skutsa hem alla jävla fyllon!!!!

• Anonym (stop)

Ts... Jag tänker på dig. Kommer titta in här och hoppas tråden finns kvar så jag får veta hur det går för dig...
    Och alla er andra....

Kram och styrka till er.

bläää: Hoppas du läser hela tråden det finns många bra saker skrivna som kan hjälpa dig tror jag.

• anzita

Anonym (ojoj) skrev 2009-07-04 11:52:50 följande:

Anonym (stop) skrev 2009-07-04 10:14:12 följande: [citat] Snälla Ojoj, gå därifrån. Varför stannar du? För barnen? De mår inte bra av att se sin pappa dricka och att vara i en miljö av frustration och ... hat.. Både de och du kommer att må enormt mycket bättre om du lämnar. Du måste inte stanna. Kära vän, gå. Du har ett liv som väntar på dig... [/citat men barnen då? vad händer med de? han kommer såklart att begära att få ha de varannan vecka, jag klarar inte av att inte veta vad som händer med de DÅ, tänk om han dricker när han har barnen, den minsta av de är bara strax under året
    Det är bra att du tagit kontakt med soc.
    Du kan begära att han lämnar prov på beroendemottagningen eller tar antabus för att få ha barnen själva. Hans alkoholproblem påverkar ju hans förmåga att ta ansvar för barnen.
    DU har också ett ansvar, och det är inte ansvarsfullt att låta barnen växa upp med alkoholism och hat. Ta dig ur ditt pissiga liv, erbjud dina barn ett bättre! Det finns... även om du inte bryr dig om dig så tänk på barnen - de förtjänar att växa upp i ett harmoniskt hem.
  • Anonym (ojoj)
    anzita skrev 2009-07-05 17:38:27 följande:
    Anonym (ojoj) skrev 2009-07-04 11:52:50 följande: Det är bra att du tagit kontakt med soc. Du kan begära att han lämnar prov på beroendemottagningen eller tar antabus för att få ha barnen själva. Hans alkoholproblem påverkar ju hans förmåga att ta ansvar för barnen. DU har också ett ansvar, och det är inte ansvarsfullt att låta barnen växa upp med alkoholism och hat. Ta dig ur ditt pissiga liv, erbjud dina barn ett bättre! Det finns... även om du inte bryr dig om dig så tänk på barnen - de förtjänar att växa upp i ett harmoniskt hem.
    där sa du nåt, det ska jag göra OM vi nu skulle gå skilda vägar. Tack för tipset! Just nu har han sagt att han ska börja ta antabus tabletter på måndag som hans arbete ska ge honom, sen ska ha ta blodprover varannan vecka, så jag HOPPAS verkligen att han klarar det
  • Anonym (stop)

ojoj:
    försöka få honom till att gå till AA. Det krävs en process för att kunna sluta dricka inte bara antabus. Han kommer behöva kunskap och stöd om sitt problem och du också. Kontakta Alanon för egen del.

Kram och lycka till.

• anzita

Anonym (ojoj) skrev 2009-07-05 20:18:49 följande:

där sa du nåt, det ska jag göra OM vi nu skulle gå skilda vägar. Tack för tipset! Just nu har han sagt att han ska börja ta antabus tabletter på måndag som hans arbete ska ge honom, sen ska ha ta blodprover varannan vecka, så jag HOPPAS verkligen att han klarar det
    Det är en tuff väg att gå. Om han verkligen vill så tar han all hjälp som han bara kan få!
    Tänk på att er "balans" rubbas när han börjar ta mer ansvar. Du behöver också jobba med att inte vara "medberoende". Ingen av er kommer att ha det lätt, men det är möjligt att ta sig ur missbruket och medberoendet. Att bli hel igen. Jag önskar er alla lycka till av hela mitt hjärta!
  • Anonym (ojoj)
    anzita skrev 2009-07-05 20:22:54 följande:
    Anonym (ojoj) skrev 2009-07-05 20:18:49 följande: Det är en tuff väg att gå. Om han verkligen vill så tar han all hjälp som han bara kan få! Tänk på att er "balans" rubbas när han börjar ta mer ansvar. Du behöver också jobba med att inte vara "medberoende". Ingen av er kommer att ha det lätt, men det är möjligt att ta sig ur missbruket och medberoendet. Att bli hel igen. Jag önskar er alla lycka till av hela mitt hjärta!
    Tack så jätte mycket för ert stöd!

Jag har redan varit inne på al-anon sida och tittat när nästa träff i vår stad är
  • Anonym (stop)

Bra! Hoppas det blir ett bra möte för dig. Ge det några chanser. De kan vara ganska olika från gång till gång då det är olika personer där.

Kram!

• Anonym (ojoj)

Anonym (stop) skrev 2009-07-05 21:17:08 följande:

Bra! Hoppas det blir ett bra möte för dig. Ge det några chanser. De kan vara ganska olika från gång till gång då det är olika personer där. Kram!
    Kram tillbaxs
  • Anonym

Usch... blir så arg och ledsen när jag läser hur ni har det. Har själv växt upp med en pappa med alkoholproblem. Han kan ibland dricka normalt.. tex ett glas vin till maten. Ofta spårar det dock ur. Jag vägrar säga att det är en sjukdom. Kan man välja att ibland dricka lite och ibland bli helt plakat på tex ett barndop så är man inte sjuk, bara fruktansvärt egoistisk.

Förstår er som stannar kvar hos era alkoholiserade män.. Jag var livrädd för att vara ensam hemma med min pappa... Ryser av tanken att behöva bo med honom varannan vecka. Ensamvårdnad borde vara befogat när den ena föräldern har alkoholproblem. Inga barn i världen ska behöva leva med missbrukande föräldrar..

Svar på tråden Han dricker för mycket