Queen70 skrev 2009-06-06 14:28:46 följande:
Sen som svar på din direkta fråga, så tror jag nog i alla fall inte att det är direkt nyttigt för ett litet barn (låt oss säga under 1 år) att denne ska lära sig vara självförsörjande på tillfredställelse. Så små barn har inte frigjort sig på från sina föräldrar utvecklingsmässigt ännu, för att klara av att tänka och känna: (spelar ingen roll vad nån annan tycker, detta gör jag för min egen skull) De är helt beroende av föräldraran i den åldern. Och som nån sa så spelar det ju mindre roll om man berömmer i form av ord eller bara genom att se entusiastisk och glad ut. Drivkraften är ändå till stor del att få reaktioner från föräldrarna.För jag utgår ifrån att ingen skulle vara så grym att de INTE bekräftade barnets lyckliga leende när de lyckats med nåt, med att le tillbaks och se entusiastisk ut...
Jag är av den meningen att begreppet barn innefattar människor i åldern nyfödd till runt tonårstid, du har ett snävare begrepp på vilka som kan benämnas barn.
Bebisålder samt tidig tonår är den minsta delen av det jag anser vara barn så jag tänker allt från 2-3 år till runt 11-13-årsåldern ungefär.
Jag förstår att en människa under ett år har vissa begränsningar utan att gå in på detaljer.
Vad le tillbaka har att göra med att kalla ett barn duktigt vet jag inte, men jag respekterar dina tankar även ifall jag personligen anser att den sista meningen var helt OT då jag inte tror att någon påstått något om utebliven feedback till ett lyckligt barn. Har dock inte grundläst alla inlägg så jag kanske har missat något, ber om ursäkt isåfall.