• TyskMamma

Att säga "duktig"

Jag har en dotter och en son. När mina barn gör något bra så brukar jag säga "nu var du duktig!" eller "duktig tjej/pojk!"
    Jaaa... nu har jag fått höra att just ordet "duktig" ska främja något negativt/ojämställt. Att det på något sätt ska föra till någon slags sjuk vanföreställning. Men tydligen bara för min dotter.("Duktighetskomplex"?)
    Min son får jag tydligen berömma hur jag vill, men inte min dotter. Stämmer detta?! Och i sånna fall, hur ska berömma min dotter utan att använda ordet "duktig" som jag tydligen får använda vid berömmelse av sonen?

• Svar på tråden Att säga "duktig"
  • Queen70

Det jag menar är att det ger samma signaler att le och se positiv ut när barnet har åstadkommit något, som när mamma säger "duktig" Då blir ju ändå resultatet att barnet känner att mamma blir glad om jag gör si eller så...så jag förstår inte hur det påverar barnets intention med saker? Om syftet är att barnet ska göra saker för sin egen skulle istället för nån annan skulle man ju som jag se det behöva vara helt neutral när barnet gör nåt den vill visa upp.

Mittilvet skrev 2009-06-06 14:37:46 följande:
    Jag är av den meningen att begreppet barn innefattar människor i åldern nyfödd till runt tonårstid, du har ett snävare begrepp på vilka som kan benämnas barn.Bebisålder samt tidig tonår är den minsta delen av det jag anser vara barn så jag tänker allt från 2-3 år till runt 11-13-årsåldern ungefär.Jag förstår att en människa under ett år har vissa begränsningar utan att gå in på detaljer. Vad le tillbaka har att göra med att kalla ett barn duktigt vet jag inte, men jag respekterar dina tankar även ifall jag personligen anser att den sista meningen var helt OT då jag inte tror att någon påstått något om utebliven feedback till ett lyckligt barn. Har dock inte grundläst alla inlägg så jag kanske har missat något, ber om ursäkt isåfall.
  • Mittilvet
    Queen70 skrev 2009-06-06 15:05:31 följande:
    Det jag menar är att det ger samma signaler att le och se positiv ut när barnet har åstadkommit något, som när mamma säger "duktig" Då blir ju ändå resultatet att barnet känner att mamma blir glad om jag gör si eller så...så jag förstår inte hur det påverar barnets intention med saker? Om syftet är att barnet ska göra saker för sin egen skulle istället för nån annan skulle man ju som jag se det behöva vara helt neutral när barnet gör nåt den vill visa upp.
    Riktigt så ser inte jag det, självklart ska man ge feedback ifall någon är glad

Om någon jag träffar på stan ler mot mig och säger hej så ler jag tillbaka och hälsar glatt.
    Det gör jag inte för att berömma människan för att denne är duktig som både kan le och prata utan för jag känner mig glad av bemötandet.

Om jag står och tittar på en åkattraktion i en nöjespark och barn skrattar och ler, så ler även jag för att jag tycker om att dela lycka.
    Jag tror inte att barnen då tänker "vad duktig jag är som kan åka" utan jag tror att de helt enkelt tänker att de har jättteroligt utan att tänka på prestation.
  • Queen70

men skulle den glädjen på nåt vis förtas för att mamma samtidigt säger att barnet är duktigt som åker karusell, klättrar upp för soffan eller ritar en teckning?

Mittilvet skrev 2009-06-06 15:51:39 följande:
    Riktigt så ser inte jag det, självklart ska man ge feedback ifall någon är glad Om någon jag träffar på stan ler mot mig och säger hej så ler jag tillbaka och hälsar glatt.Det gör jag inte för att berömma människan för att denne är duktig som både kan le och prata utan för jag känner mig glad av bemötandet.Om jag står och tittar på en åkattraktion i en nöjespark och barn skrattar och ler, så ler även jag för att jag tycker om att dela lycka.Jag tror inte att barnen då tänker "vad duktig jag är som kan åka" utan jag tror att de helt enkelt tänker att de har jättteroligt utan att tänka på prestation.
  • Nana 24

Jag gick på något som heter Emilgruppen hos oss, det var för föräldrar som har ett syskon till bebisen man har just då. Då diskuterades bla det som du säger att man inte får säga duktig, utan man ska säga vad bra du gjorde det! eller välja andra ord.
    Jag vet det är jätte svårt och jag faller "ofta i fällan" ha ha att säga "duktig" ändå, känns som man själv växte upp med det...
    Det ska tydligen fram mana något komplex eller att de hela tiden strävar efter att göra mer eller bättre och att det blir jobbigt för dem, får mindervärdes komplex, rätt eller fel vet inte, men som sagt jag säger ofta "fel" med...

• Queen70

Så det skulle alltså vara skillnad mellan BRA och DUKTIGT?? Båda är ju värderingsord??

nä, i detta fall är det nån som haft för lite att göra som har dragit några växlar som inte finns, det är jag helt övertygad om. En normalfungerande familj orsakar inte några komplex eller problem för att man använder ordet duktig. Det är andra saker som styr det. ibland får man helt enketl använda sunt förnuft.

Nana 24 skrev 2009-06-06 16:01:16 följande:

Jag gick på något som heter Emilgruppen hos oss, det var för föräldrar som har ett syskon till bebisen man har just då. Då diskuterades bla det som du säger att man inte får säga duktig, utan man ska säga vad bra du gjorde det! eller välja andra ord.Jag vet det är jätte svårt och jag faller "ofta i fällan" ha ha att säga "duktig" ändå, känns som man själv växte upp med det...Det ska tydligen fram mana något komplex eller att de hela tiden strävar efter att göra mer eller bättre och att det blir jobbigt för dem, får mindervärdes komplex, rätt eller fel vet inte, men som sagt jag säger ofta "fel" med...
  • Mittilvet
    Queen70 skrev 2009-06-06 15:56:44 följande:
    men skulle den glädjen på nåt vis förtas för att mamma samtidigt säger att barnet är duktigt som åker karusell, klättrar upp för soffan eller ritar en teckning?
    Tror jag inte, men barnet hade troligtvis eggats till att prestera mer eftersom det är prestationen i sig som sätts i fokus då mamma ler och säger att hon tycker att barnet är duktig, inte själva grejen att barnet har roligt och är lycklig.

"Mamma tycker jag är duktig när jag gör någonting.
    Jag behöver göra något för att vara duktig."

Hade det inte varit bättre ifall barnet kände att "mamma tycker om att dela min glädje, hon bekräftar mig som individ genom mina upplevelser, inte för vad jag presterar"

Jag förstår att ett barn inte tänker detta ordagrannt, men jag tror ändå att barnets känslor blir prestationsinriktade.

Men som sagt, alla tycker olika
  • Queen70

Jag tror att detta är lite att slå in öppna dörrar. För de familjer som inte förmår att förmedla denna glädje till sina barn och ge dem en känsla av ovillkorlig kärlek är i mina ögon dysfunktionella, och kommer i vilket fall som helst inte att ge sina barn en bra grund att stå på ÄVEN om de slutar att använda just ordet "duktig"

Medans de som tar till sig detta, och har för avsikt att förmedla till sina barn att de inte behöver prestera för att vara älskade eller för att tycka nåt är roligt, redan HAR den förmågan, och egentligen mycket väl kan använda ordet "duktig" utan att på nåt vis skada sina barn. Detta har med helt andra saker att göra än just vilka ord man använder är min övertygelse.

Mittilvet skrev 2009-06-06 16:32:05 följande:
    Tror jag inte, men barnet hade troligtvis eggats till att prestera mer eftersom det är prestationen i sig som sätts i fokus då mamma ler och säger att hon tycker att barnet är duktig, inte själva grejen att barnet har roligt och är lycklig."Mamma tycker jag är duktig när jag gör någonting.Jag behöver göra något för att vara duktig."Hade det inte varit bättre ifall barnet kände att "mamma tycker om att dela min glädje, hon bekräftar mig som individ genom mina upplevelser, inte för vad jag presterar"Jag förstår att ett barn inte tänker detta ordagrannt, men jag tror ändå att barnets känslor blir prestationsinriktade.Men som sagt, alla tycker olika
  • Justess

Det är helt uppenbart att det jag försöker förmedla går många förbi. Så många misstolkningar/missförstånd... Jag tror inte att jag förmår förklara så att alla förstår hur jag menar, rekommenderar därför boken "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul, han kan förklara.

Därmed inte sagt att jag förväntar mig att alla ska hålla med.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Queen70

Jag är väl bekant med Jesper Juul och hans åsikter, och tycker att han har bra syn på många saker. Men samtidigt så köper jag inte heller ALLT rakt av. Detta måste karln ha hittat på medans han rökte nåt konstigt....det är överanalyserat...eller snarare underanalyserat...Vet det fan...men han e fel ute i alla fall.

Justess skrev 2009-06-06 17:21:07 följande:
    Det är helt uppenbart att det jag försöker förmedla går många förbi. Så många misstolkningar/missförstånd... Jag tror inte att jag förmår förklara så att alla förstår hur jag menar, rekommenderar därför boken "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul, han kan förklara. Därmed inte sagt att jag förväntar mig att alla ska hålla med.
  • Justess
    Queen70 skrev 2009-06-06 17:54:37 följande:
    Jag är väl bekant med Jesper Juul och hans åsikter, och tycker att han har bra syn på många saker. Men samtidigt så köper jag inte heller ALLT rakt av. Detta måste karln ha hittat på medans han rökte nåt konstigt....det är överanalyserat...eller snarare underanalyserat...Vet det fan...men han e fel ute i alla fall.
    Som sagt, jag har uppenbarligen inte gjort mig förstådd eftersom jag misstolkas. Jag är helt enkelt inte tillräckligt bra på att få fram vad jag vill ha sagt.

Jag köper inte heller allt jag läser, jag köper det jag finner troligt och rimligt. Tanken att skilja på bedömning och bekräftelse tror jag benhårt på. Därmed inte sagt att jag aldrig värderar/bedömer mina barn. Inte heller sagt att det aldrig är på sin plats att bedöma värdera en prestation, det kan det ju absolut vara. Men för mig är det aldrig rätt att värdera barnets som person utifrån vad barnet presterar. Att ett barn presterar dåligt i tex matte gör ju inte barnet till en dålig människa.
    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
Svar på tråden Att säga "duktig"