• TyskMamma

Att säga "duktig"

Jag har en dotter och en son. När mina barn gör något bra så brukar jag säga "nu var du duktig!" eller "duktig tjej/pojk!"
    Jaaa... nu har jag fått höra att just ordet "duktig" ska främja något negativt/ojämställt. Att det på något sätt ska föra till någon slags sjuk vanföreställning. Men tydligen bara för min dotter.("Duktighetskomplex"?)
    Min son får jag tydligen berömma hur jag vill, men inte min dotter. Stämmer detta?! Och i sånna fall, hur ska berömma min dotter utan att använda ordet "duktig" som jag tydligen får använda vid berömmelse av sonen?

• Svar på tråden Att säga "duktig"
  • Pallas

Hur många har fått frågan från ett barn: "titta vad jag har gjort, är den inte fin?"

• Justess
    Pallas skrev 2009-06-05 14:27:23 följande:
    Hur många har fått frågan från ett barn: "titta vad jag har gjort, är den inte fin?"
    Jag!

Inte sällan får jag frågan "Visst är den fin?", när jag försöker bekräfta barnets genom att säga "vad glad jag blir, vilka vackra färger" osv. Och då är det ju bara att medge att, ja, jo den är jättefin... {#lang_emotions_undecided} 
    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Pallas

Hur många har besvarat exempelvis "titta på mig!" med "ja, vad duktig du är!"

• Det ljuva livet
    Pallas skrev 2009-06-05 14:39:39 följande:
    brukar per automatik svara "- Vad du kan!"
  • iacata

Säg hur du vill det är bara löjligt att fastna i ett ord tycker jag.

Själv har jag inte använt ordet duktig speciellt mycket till min son utan använde ordet "bra" istället. Vad bra att du städade rummet, det behövdes eller vad bra att du åt maten är du mätt?

duktigt skulle jag använda till alla studenter som seglar omkring på alla lastbilsflak just nu. Det är vansinnigt att kräva så mycket plugga men duktigt att klara av det.

(har en lastbil utanför just nu som spelar musik på FULL volym till accompanemang av studenters vrål)
    ;D

• Justess
    Pallas skrev 2009-06-05 14:39:39 följande:
    Det har hänt det med, även om jag som "medveten" försöker säga saker som "se, du kan balansera på bommen", eller "oj, vad högt upp du har klättrat!". Men det är inte lätt. Det man själv fått med bröstmjölken är svårt att vänja sig av med.
    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Pallas
    Justess skrev 2009-06-05 14:48:22 följande:
    Det har hänt det med, även om jag som "medveten" försöker säga saker som "se, du kan balansera på bommen", eller "oj, vad högt upp du har klättrat!". Men det är inte lätt. Det man själv fått med bröstmjölken är svårt att vänja sig av med.
    Samma här. Det är skitsvårt!
  • morgonsolan

Men var ligger skillnaden egentligen? Jag brukar också säga "vad du kan!", eller du kan rita så många ilika spännande saker du!" osv, när min dotter vill visa att hon har gjort ngt hon är stolt över. Jag gör ju detta för att att jag har hört att man inte ska säga ordet "duktig". Men jag blukar alltid i mitt stilla sinna fundera på varför..

Det lägger väl samma press på ett barn att säa att det gör något bra, som att säga att det gör något duktigt? Barnet kommer till en vuxen och söker bekräftelse.. Om jag ger bekräftelse och visar att jag ser barnet på ett positivt sätt.. så borde ju just ordvalet ha mindre betydelse?

Det ljuva livet skrev 2009-06-05 14:44:10 följande:

brukar per automatik svara "- Vad du kan!"
  • teambe
    morgonsolan skrev 2009-06-05 14:51:16 följande:
    Men var ligger skillnaden egentligen? Jag brukar också säga "vad du kan!", eller du kan rita så många ilika spännande saker du!" osv, när min dotter vill visa att hon har gjort ngt hon är stolt över. Jag gör ju detta för att att jag har hört att man inte ska säga ordet "duktig". Men jag blukar alltid i mitt stilla sinna fundera på varför.. Det lägger väl samma press på ett barn att säa att det gör något bra, som att säga att det gör något duktigt? Barnet kommer till en vuxen och söker bekräftelse.. Om jag ger bekräftelse och visar att jag ser barnet på ett positivt sätt.. så borde ju just ordvalet ha mindre betydelse? Det ljuva livet skrev 2009-06-05 14:44:10 följande:
    Det är stor skillnad på pressen man sätter på ett barn genom att det "gör något bra" eller att det "är bra". Att göra något bra är en färdighet som man kan öva på och om det inte alltid blir så bra kan självförtroendet få en knäck men inte självkänslan. Om man däremot definierar sig själv som bra/duktig/smart/stark osv så kommer självkänslan att råka illa ut om det vid ett senare tillfälle inte gick så bra.
Svar på tråden Att säga "duktig"