Kristin24 skrev 2009-06-05 17:52:49 följande:
Jag berömmer mina barn när de gjort något bra, säger att vad bra att du gjorde detta osv. För ofta är det mer nej rör inte det, gör inte så eller si...så för mig är det skönt att få berömma dom när de gjort någonting bra annars blir allting negativt. Sen skiter jag i vad någon fånig så kallad expert sagt. Har bara läst i
TS nu.
Helt ärligt, jag håller med. Jag är uppvuxen med min mamma och hon körde med "nu var du duktig", "var nu snäll!" och sånt. Har ingen sjuklig prestationspress för det.
Och jag förstår helt enkelt inte skillnaden mellan att säga "vad glad jag blir när du har ritat en teckning åt mig!" och "vilken fin teckning du har ritat åt mig!". Som någon skrev, barnet fattar direkt att det, om det gjort något "duktigt", "fint" eller "bra", lika gärna skulle kunna göra nånting "oduktigt", "fult" eller "dåligt". Så om barnet fattar det, varför skulle det inte kunna fatta att det skulle kunna göra någon "ledsen" istället för "glad" då?
Sen kan jag lika ofta säga att min dotter var duktig, bra, fin osv som att säga att jag blir glad. Ibland när jag säger "vad bra att du gjorde så, Lova!", så säger hon "ja, då blir jag glad, och du blir glad!", "ja, det blir jag!" svarar jag då. Nej, jag kommer nog aldrig förstå varför det ska vara så förbjudet.