VISAMÅ skrev 2009-06-07 21:41:44 följande:
"Bekräftar och berömmer prestationen, inte barnet." Men det är barnet som har utfört prestationen, berömmer och bedömmer man inte barnet i samma veva då? Om du förstår hur jag tänker? Får inte riktigt ihop det där.
Jag formulerade mig lite tokigt här, som du kanske ser av mitt tillägg ovan:
"Jag menar : bekräftar barnet och berömmer prestationen."
Men visst, jag håller med. Om man berömmer en prestation så berömmer man barnet. Samtidigt tror jag att att det beror på
hur man formulerar sig och
vad det är man berömmer. Kontentan av vad jag försöker förmedla är ju att barnet inte ska värdera sig själv utifrån hur framgångsrikt hen presterar, egenvärdet ska inte vara beroende lyckade prestationer. Självklart är det viktigt att boosta både självkänsla och självförtroende, vad som är viktigt är dock att inte självkänslan bygger på ett gott självförtroende (eller hur jag ska formulera mig), att barnet kan misslyckas med en prestation utan att känna att självkänslan får sig en törn. (Utopi?)
Jag vill påpeka att jag absolut inte är någon expert på detta, utan en "glad amatör". Jag kan säkert formulera mig tvetydigt och motsägelsefullt i mina entusiastiska försök att ge min syn på saken.

Jag vet vad jag menar, men det är inte alltid lätt att förmedla rätt.