• TyskMamma

Att säga "duktig"

Jag har en dotter och en son. När mina barn gör något bra så brukar jag säga "nu var du duktig!" eller "duktig tjej/pojk!"
    Jaaa... nu har jag fått höra att just ordet "duktig" ska främja något negativt/ojämställt. Att det på något sätt ska föra till någon slags sjuk vanföreställning. Men tydligen bara för min dotter.("Duktighetskomplex"?)
    Min son får jag tydligen berömma hur jag vill, men inte min dotter. Stämmer detta?! Och i sånna fall, hur ska berömma min dotter utan att använda ordet "duktig" som jag tydligen får använda vid berömmelse av sonen?

• Svar på tråden Att säga "duktig"
  • morgonsolan

Men var går gränsen då? Skulle vi kunna säga "du är härlig att arbeta med för att du är så glad och positiv!" Eller "Du är så härlig att arbeta med för att du är så rolig och alltid skämtar!" Eller "Du är så härlig att jobba med för att du alltid ställer upp med kort varsel" För där någonstans, i det sistnämnda iallafall, så börjar det ju likna krav ändå?

Justess skrev 2009-06-05 17:38:05 följande:
    Självklart Men då bekräftar de ju min personlighet för att jag är jag, inte för att jag behagar dem eller för att jag presterar. Jag säger ofta till mina barn att "jag älskar dig för att du är du".
  • EllieMay

Lägger inte ned någon som hellst energie på att välja mina ord, enbart för att någon sagt att man inte ska säga ditten och datten. Jag talar naturligt med mitt barn, har han gjort något bra ( t.ex plockat undan efter sig ) får han höra att han har varit duktig, har han skött sig i affären får han även då höra att jag är stolt över honom.
    Ska man hålla på att mala sönder varenda ord, vad man får säga och inte ja då kommer jag inte kunna tala på ett språk som är begripligt för mitt barn.
    Dessutom är jag uppvuxen på detta sätt och jag har alltid känt mig bekräftad, uppmuntrad och älskad. ser ingen anledning att ändra tankegång.

• Justess
    morgonsolan skrev 2009-06-05 17:41:36 följande:
    Men var går gränsen då? Skulle vi kunna säga "du är härlig att arbeta med för att du är så glad och positiv!" Eller "Du är så härlig att arbeta med för att du är så rolig och alltid skämtar!" Eller "Du är så härlig att jobba med för att du alltid ställer upp med kort varsel" För där någonstans, i det sistnämnda iallafall, så börjar det ju likna krav ändå?
    Jag skulle bli glad om någon på jobbet sa att jag var duktig, jag har ju duktighetssyndrom, jag VILL vara duktig Men jag ser också vad det har gjort för min självkänsla. Eftersom jag värderar mig själv utifrån min prestaion blir jag väldigt ledsen om jag tabbar mig på jobbet, jag ser det som ett personligt misslyckande istället för en lärorik erfarenhet som inte gör mig till en sämre människa. Jag jobbar på att inte koppla samman mitt värde som person med mina prestationer.

Var gränsen går är svår att säga. Jag tycker man kan uttrycka sig annorlunda gentemot vuxna än mot barn. Som vuxen har jag ett ansvar för mig och mitt välmående, min självkänsla. Som barn är det främst föräldrarnas ansvar att ge förutsättningar för att utveckla en god självkänsla. Utvecklar man en god självkänsla som barn får man en fantastisk grund att stå på.
    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Kristin24

Jag berömmer mina barn när de gjort något bra, säger att vad bra att du gjorde detta osv.
    För ofta är det mer nej rör inte det, gör inte så eller si...så för mig är det skönt att få berömma dom när de gjort någonting bra annars blir allting negativt.

Sen skiter jag i vad någon fånig så kallad expert sagt.

Har bara läst i TS nu.

Go och glad Kexchoklad
  • Justess
    Kristin24 skrev 2009-06-05 17:52:49 följande:
    Har bara läst i TS nu.
    Läs gärna tråden och ge oss dina reflektioner på vad som skrivits.
  • Buster78

i mina öron låter det helt korkat att ja inte skulle kunna få säga att mina barn är duktiga för att dom kan få duktighetskomplex för det!!!

sorry men det va nog det dummaste ja hört på länge!

• Kan inte bli bättre än såhär

Jag berömmer då min med ordet duktig flera ggr om dagen. Det är just vad hon är.

• Kristin24
    Justess skrev 2009-06-05 17:58:46 följande:
    Läs gärna tråden och ge oss dina reflektioner på vad som skrivits.
    orkar inte det...är massor o jag har inte tid.
    Go och glad Kexchoklad
  • Justess
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-06-05 20:06:05 följande:
    Jag berömmer då min med ordet duktig flera ggr om dagen. Det är just vad hon är.
    Buster78 skrev 2009-06-05 20:03:30 följande:
    i mina öron låter det helt korkat att ja inte skulle kunna få säga att mina barn är duktiga för att dom kan få duktighetskomplex för det!!! sorry men det va nog det dummaste ja hört på länge!
    Har ni läst tråden och även länken till en krönika? Gör det så kanske ni förstår hur vi ser på saken, vi som undviker ordet.
  • Bite me
    Justess skrev 2009-06-05 16:12:00 följande:
    Var nyss till affären med mina gossar. Innan talade jag om för dem att "jag vill att ni går lugnt med mig nu". Det hela förlöpte utan allför många incidenter. På väg ut från affären säger äldste sonen: mamma visst var vi duktiga nu?Mitt svar blev: jag tycker att ni hörde efter mig bra.
    Jag skulle ha blivit superbesviken och kännt mig misslyckad om jag varit ditt barn och fått det svaret.
Svar på tråden Att säga "duktig"