Nej men då har de missförstått helt bland pedagogerna på min dotters förskola! Alltså.. vi hade ett helt föräldramöte med temat "ditt kompetenta barn", med workshops osv och information om vad de lärt sig på de senaste utbildningarna de gått. Kontentat av det hela blev, att man inte ska säga "vad duktigt du är!" Om ett barn hoppar högt, utan "vad bra du är"! Det var alltså bara ordet som skulle bytas ut, och vi var många föräldrar som inte förstod just något alls.
Jag förstår absolut skillnaden när du uttrycker att man kan kommentara barnets handling, och inte själva barnet. Jag väljer så klart att säga "det var snällt gjort", om min dotter är shysst mot en kompis, istället för "du är ett så snällt barn". Min dotter ska inte få stämplar på sig redan nu som formar hennes personlighet, och det ser jag som en självklarhet.
teambe skrev 2009-06-05 14:56:04 följande:
Det är stor skillnad på pressen man sätter på ett barn genom att det "gör något bra" eller att det "är bra". Att göra något bra är en färdighet som man kan öva på och om det inte alltid blir så bra kan självförtroendet få en knäck men inte självkänslan. Om man däremot definierar sig själv som bra/duktig/smart/stark osv så kommer självkänslan att råka illa ut om det vid ett senare tillfälle inte gick så bra.