• TyskMamma

Att säga "duktig"

Jag har en dotter och en son. När mina barn gör något bra så brukar jag säga "nu var du duktig!" eller "duktig tjej/pojk!"
    Jaaa... nu har jag fått höra att just ordet "duktig" ska främja något negativt/ojämställt. Att det på något sätt ska föra till någon slags sjuk vanföreställning. Men tydligen bara för min dotter.("Duktighetskomplex"?)
    Min son får jag tydligen berömma hur jag vill, men inte min dotter. Stämmer detta?! Och i sånna fall, hur ska berömma min dotter utan att använda ordet "duktig" som jag tydligen får använda vid berömmelse av sonen?

• Svar på tråden Att säga "duktig"
  • LeWi
    Pallas skrev 2009-06-05 14:39:39 följande:
    Hur många har besvarat exempelvis "titta på mig!" med "ja, vad duktig du är!"
    Efter att jag själv läste Juul som nybliven mamma besvarar jag "Mamma, titta på mig!" med det enklaste i världen.
    "JA! Jag ser dig!"
    Det är ju faktiskt allt de vill.

Sen händer det visst att det slinker ut ett "duktig" ibland men det jag oftast säger till mina barn är nog "Åh va du är härlig! Du gör mig så glad, jag älskar dig"
    I reject your reality and substitute my own.
  • TyskMamma
    Pallas skrev 2009-06-05 14:27:23 följande:
    Hur många har fått frågan från ett barn: "titta vad jag har gjort, är den inte fin?"
    Jag =)
  • M C

Hilfe, va tramsigt. (till den som sa något til TS)
    Huvudsaken är väl ändå att du inte gör skillnad på barnen. Vilket ord som helst duger, jag använder duktig hela tiden om det är duktiga de varit.

Adekvata ord, rätt ord för rätt situation.
    Oavsett så berömmer jag den som äras bör, det är betydligt värre att låta bli.

• Em00

kommer alltid säga till barn att dom är duktiga, tjej eller kille spelar ingen roll.

Det finns så mycket påhitt nu för tiden så,
    barn från 5 generationer tillbaka har ju inte blivit förstörd av att
    höra att dom varit duktiga.

• teambe
    Em00 skrev 2009-06-05 15:09:03 följande:
    kommer alltid säga till barn att dom är duktiga, tjej eller kille spelar ingen roll. Det finns så mycket påhitt nu för tiden så, barn från 5 generationer tillbaka har ju inte blivit förstörd av att höra att dom varit duktiga.
    duktighetskomplex och låg självkänsla är väl bland våra största folkhälsoproblem!!!
  • iacata
    teambe skrev 2009-06-05 15:10:43 följande:
    duktighetskomplex och låg självkänsla är väl bland våra största folkhälsoproblem!!!
    jag trodde det var bokstavskombinationer och fetma....
  • M C
    teambe skrev 2009-06-05 15:10:43 följande:
    Ja, vi glömmer bort hjärtkärlsjukdommar och cancer. Eller?

Seriöst, det är INTE värst att ha ett behov av att vara bäst, så kommer vi långt. Låg självkänsla är värre, men inte ens i närheten av de "riktiga" folkHÄLSOproblemen.
  • iacata

(fast bokstavskombinationer är inte något man kan påverka kan tolkas lite fritt men tolka som jag menar inte elakt alltså)

• M C
    iacata skrev 2009-06-05 15:14:52 följande:
    (fast bokstavskombinationer är inte något man kan påverka kan tolkas lite fritt men tolka som jag menar inte elakt alltså)
    Ja, om vi tar adhd och dyslexi så blir man väldigt lätt fängelsekund med sånt i bagaget.
    Jag fattade precis.

Men hjärtat är etta, ohotad sen många många år. Cancer är tvåa. Hjärtsjudommarna konkurerar ut de efterföljande sex tillsammans faktiskt.
  • morgonsolan

Nej men då har de missförstått helt bland pedagogerna på min dotters förskola! Alltså.. vi hade ett helt föräldramöte med temat "ditt kompetenta barn", med workshops osv och information om vad de lärt sig på de senaste utbildningarna de gått. Kontentat av det hela blev, att man inte ska säga "vad duktigt du är!" Om ett barn hoppar högt, utan "vad bra du är"! Det var alltså bara ordet som skulle bytas ut, och vi var många föräldrar som inte förstod just något alls.

Jag förstår absolut skillnaden när du uttrycker att man kan kommentara barnets handling, och inte själva barnet. Jag väljer så klart att säga "det var snällt gjort", om min dotter är shysst mot en kompis, istället för "du är ett så snällt barn". Min dotter ska inte få stämplar på sig redan nu som formar hennes personlighet, och det ser jag som en självklarhet.

teambe skrev 2009-06-05 14:56:04 följande:
    Det är stor skillnad på pressen man sätter på ett barn genom att det "gör något bra" eller att det "är bra". Att göra något bra är en färdighet som man kan öva på och om det inte alltid blir så bra kan självförtroendet få en knäck men inte självkänslan. Om man däremot definierar sig själv som bra/duktig/smart/stark osv så kommer självkänslan att råka illa ut om det vid ett senare tillfälle inte gick så bra.
Svar på tråden Att säga "duktig"