white cheese skrev 2009-06-06 08:57:10 följande:
Ett barn vill väl alltid göra sina föräldrar stolta? Spelar det då någon roll om man säger "åh, vad duktig du är" eller "åh, vad fort du åker"?
Ja, det första är en bedömning, det andra är en bekräftelse.
Queen70 skrev 2009-06-05 23:34:04 följande:
Men om man bekräftar med ett positivt ansiktsuttryck och en glad röst, så innebär ju det i praktiken EXAKT samma sak som att säga "duktig" Dvs. att barnet får bekräftat att det gjort nåt positivt, tillskillnad att uppmärksamma om barnet dragit katten i svansen eller klippt av lillesyster håret. För då antar jag att man inte bekräftar med en positiv ton. Så då återkommer vi ju hela tiden till vilken KÄNSLA man förmedlar till barnet. Att se glad och positiv ut, eller att säga duktig blir liksom skitsamma...Om man inte ska förmedla den känslan av "bedömning" som man genom att utesluta ordet duktig, så skulle man vara tvungen att vara ett neutrum.
Det handlar ju inte bara om att byta ut ett ord, utan om hur man formulerar sig. Det handlar om att inte värdera barnet som person utan att bekräfta en prestation.
Jag fortsätter att hänvisa till min länk, som jag tycker förklarar skillnaden så bra. Mycket bättre än jag någonsin kan förklara. Sedan är jag fullt på det klara med att alla kanske inte ser på saken så som jag gör och det är ju helt ok. Vi har alla olika preferenser, uppfattningar och idéer. Bara för att jag tror på en sak förväntar jag mig inte att alla ska hålla med mig.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/artikel_478387.svd