• S vali s

Kärringmaffian del 13

{#lang_emotions_heart}Så var det dags för Kärringmaffians tråd nr 13 {#lang_emotions_heart}

Här tjattrar vi om stort & smått

Den late får brått när det blir kväll
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 20:17
    Dags för ny tråd mina kära vänner

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m47039146.html
  • Svar på tråden Kärringmaffian del 13
  • Kazeer
    Heisan skrev 2009-09-04 23:37:12 följande:
    Jag drillade dem mer förr, men så har ja inte tänkt på det-men så hände ju det hemska med familjen i Staffanstorp o då fick man sig en tankeställare...
    Det jag lärde mig av branden i Staffanstorp är att stänga av min laptop helt och hållet på kvällen och inte lämna den på en filt i soffan. Jag brukade bara slå igen "locket" och så fick den stå i soffan. Men sedan jag hörde att branden i Staffanstorp kan ha orsakats av en laptop under en soffa, så ändrade jag mina vanor. Bara för säkerhets skull...
    BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Heisan
    S vali s skrev 2009-09-05 01:05:24 följande:
    Hur ska det funka i längden, det börjar ju bli kallt om nätterna
    Muraren kommer om ca 10 dagar o ska ta bort stoppet i skorstenen, sedan ska den byggas om o en kamin installeras...
  • S vali s
    Kazeer skrev 2009-09-05 09:51:50 följande:
    Det jag lärde mig av branden i Staffanstorp är att stänga av min laptop helt och hållet på kvällen och inte lämna den på en filt i soffan. Jag brukade bara slå igen "locket" och så fick den stå i soffan. Men sedan jag hörde att branden i Staffanstorp kan ha orsakats av en laptop under en soffa, så ändrade jag mina vanor. Bara för säkerhets skull...
    Jag läste någonstans att ett av barnet var mörkrädd och lampan var trasig så dom hade tänt ett stearinljus,  min första tanke var då - hur korkad kan man bli på en skala

Jag vet att man inte ska tänka så men... hur branden nu än uppkom så är det en varningsklocka att ha ett säkerhetstänk.
  • S vali s
    Kazeer skrev 2009-09-05 09:42:49 följande:
    God morgon!Jag sov till 8. Mats var uppe kl 5. Han vaknade, när jag satte på radion. Jag brukar sätta på radion, när jag vaknar på natten. Nåväl, han blev inte glad över att jag väckte honom. Men nu är vi kvitt med tanke på att han glömde mitt kort igår och jag måste köra till Malmö idag Det regnar. Och det behövs.
    Oavgjort med andra ord

Linn o jag skulle åka iväg o handla men hon ville leka lite med sina ponnysar en stund så jag har roat mig med att hänga tvätt, starta en ny maskin tvätt och plockat lite
  • Kazeer
    S vali s skrev 2009-09-05 10:12:36 följande:
    Jag läste någonstans att ett av barnet var mörkrädd och lampan var trasig så dom hade tänt ett stearinljus,  min första tanke var då - hur korkad kan man bli på en skala Jag vet att man inte ska tänka så men... hur branden nu än uppkom så är det en varningsklocka att ha ett säkerhetstänk.
    Om man har ett barn som är rädd för mörkret och lampan är trasig, så får man ju se till att barnet inte behöver vara ensam i mörkret alternativt ta in en annan lampa.

Jag håller med om att det spelar ingen roll hur branden uppkom. Den ger andra en anledning att se över sin egen brandsäkerhet. För ett år sedan fick Mats en brandsläckare och en brandfilt i födelsedagspresent av mina föräldrar. De ligger nu undanstuvade i ett skåp. Vi vet helt enkelt inte var vi ska sätta dem. Men nu ska de fram igen. Om vi snubblar över dem tillräckligt länge kanske vi kan få tummarna loss...

Hur testar man en brandvarnare på korrekt sätt? Jag har fått för mig att det inte räcker med att bara trycka på knappen som sitter på den? Eller har jag fått det om bakfoten?
  • S vali s

kazeer: Jag har ingen koll på hur man testar brandvarnare *skäms*

• Kazeer

Nu ska jag börja göra mig i ordning för att åka in till Malmö med gratulationskortet. Jag behöver bara vänta på att Mats kommer hem från affären. Han vill ha våfflor idag och till det behöver han hjortronsylt och någon sådan hade vi inte hemma.

• Kazeer
    S vali s skrev 2009-09-05 10:23:40 följande:
    kazeer: Jag har ingen koll på hur man testar brandvarnare *skäms*
    Vi får väl ta och läsa på Det måste ju finnas information om det på Internet.
  • S vali s
    Kazeer skrev 2009-09-05 10:24:37 följande:
    Vi får väl ta och läsa på Det måste ju finnas information om det på Internet.
    Det borde ju finnas det... *googla*

• Kazeer

Jag har fått för mig att om man bara trycker på knappen så testas bara att batteriet fungerar.

Min pappas brandvarnare testas varje gång han steker ägg. Han har ingen köksfläkt och när han steker ägg, börjar brandvarnaren i hallen tjuta

Vår brandvarnare utanför sovrummen tjuter, när vi eldar i kaminen. Den ryker nästan alltid in, när vi börjar elda...

Svar på tråden Kärringmaffian del 13