• M  i  a

Vitt lantliv - del 3

Här diskuterar vi vårt favoritämne inredning och visar inspirerande bilder från våra egna hem. Vi ber varann om tips och råd samt umgås! Vi älskar det vita men blandar även upp den ibland med pastell á la Leila till vår och sommar och lite andra färger till övriga årstider exempelvis brunt till hösten och rött till jul. Vår röda tråd är vit men inreder lite olika, såsom lantligt, New England, Manhattan/Upper East och blandar gammalt, nytt, nött, loppis och dyrt.

Välkommen
  • Svar på tråden Vitt lantliv - del 3
  • Ari Gold

Tack för tips & inspiration LCroft!

Då ska jag sattsa på en timmervägg i barnrummet. Ska bli intressant att se hur väggen därunder ser ut när jag börjar riva. Vi tror att huset blivit utbyggt från enkelstuga till parstuga åt det hållet en gång i tiden. Hoppas bara att det inte är stora fönstergluggar överlappade med bräder eller något annat som stör...men tror ej de hade fönster på gaveln då.

Igår fick jag också sms-avi om att våra klätterväggsgrepp har kommit så i helgen blir det lite utebygge också.

• LCroft

Ari Gold:

Roligt att k unna inspirera Lycka till!

Sitter och har nedräkning i timmar nu på jobbet, snart, snart semester... Som jag längtar

• Sagalin

Gaaah, jag har sån tapetångest!
    Vi eller rättare sagt jag har börjat planera en större omrenovering av vår hall, vilket kommer att ta ett tag att göra men det får ske etappvis.
    Vi ska tapetsera om i hallen vilket innebär att vi ska tapetsera upp i vår trappa till övervåningen och sen i den överhallen.

Jag har hela tiden tänkt att jag vill ha panel, vilken typ och höjd vet jag ännu inte. Jag vill ha panel i trappan för att det ska bli tåligt och dämpa ljuden, vi har inneväggar av betong så det blir väldigt hårt ljud och lätt ekigt.

Jag har varit helt säker på att jag vill ha vitmålad panel och antingen en vit eller en randig tapet i vitt och ljusgrått för att man inte ska tröttna och jag gillar den vita inredningen.
    Men så kommer Boråstapeter med sin kollektion New Classic i NewEngland/Ralph Laurenstil och jag blir helt kär i vissa tapeter och de är inte alls vita och neutrala!

Jag har föreslagit för maken att vi även borde måla om vårt trapp, inte själva trappstegen utan räcket och sidorna (har väl ett speciellt namn?) eftersom vi har pakettgolv skulle det se tokigt ut om trappstegen och han är med på noterna.

Nu är jag helt förvirrad och vet inte riktigt alls vad jag gillar, och om vi skulle ha lite mer mönster så "slipper" man ha massa saker på väggarna som jag tycker är svårt att få till i en hall resp trapp.
    villanordaker.blogspot.com/2008/05/vr-hall.ht...
    Här är några gamla bilder från vår hall, har inte hänt mycket sen jag fotade den sist.

Vad tror ni blir bäst?

• Ari Gold

Jag tycker att hallen är det rum där man kan ha "skrikigast" tapet. Helt enkelt eftersom det är ett genomgångsrum.

Jag tapetserar alltid med mycket mönster i hallen. Sådana tapeter som lätt blir "too much" i ett rum där man vistas en längre tid.

När jag bode i modernare lägenhet hade jag galna retrotapeter i hallen. Nu har vi en ganska ljus storblommig tapet som ska matcha den lantliga stilen men fortfarande ett påträngande mönsteri förhållande till vad jag väljer i andra rum. Annars brukar jag göra någon liten fondvägg om jag ska ha mönstrad tapet, men i hallen kan man agera hämningslöst, tycker jag.

(med reservation för att jag inte är en sådan där kritvitt-överallt-fantast överlag).

• Sagalin
    Ari Gold skrev 2009-07-17 11:57:20 följande:
    Jag tycker att hallen är det rum där man kan ha "skrikigast" tapet. Helt enkelt eftersom det är ett genomgångsrum.Jag tapetserar alltid med mycket mönster i hallen. Sådana tapeter som lätt blir "too much" i ett rum där man vistas en längre tid. När jag bode i modernare lägenhet hade jag galna retrotapeter i hallen. Nu har vi en ganska ljus storblommig tapet som ska matcha den lantliga stilen men fortfarande ett påträngande mönsteri förhållande till vad jag väljer i andra rum. Annars brukar jag göra någon liten fondvägg om jag ska ha mönstrad tapet, men i hallen kan man agera hämningslöst, tycker jag.(med reservation för att jag inte är en sådan där kritvitt-överallt-fantast överlag).
    Det stämmer att man kan ha lite mer mönster i hallen men det får inte vara för mycket så att man "skrämmer bort" sina gäster.
    Vad är det för märke på er tapet?
  • Videli

Villa N,

Fick inte upp någon bild. Vi har tänkta att göra så med spot och tapet i matsalen. Ska springa in i din blogg och se om jag ser bilderna.
    Men hur merar din man att inte måla hela trappen vit?

Jag har oxå lite nytt i bloggen, dock bara skogens guld. Men ska lägga ut en tjuvtitt på våran hall. Där har vi oxå pärlspot, men jag tänkte bara måla väggen vit. Idag sitter det en randig tapet där men som är såå sliten.

www.gardochhagar.blogspot.com

Air,

Jättefin hall! Vi har oxå sädär i hallen. Men som jag skrev vill ha en Ralph Lauren/blommig tapet i matsalen.

• Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-07-17 12:19:41 följande:
    Det stämmer att man kan ha lite mer mönster i hallen men det får inte vara för mycket så att man "skrämmer bort" sina gäster.Vad är det för märke på er tapet?
    Minns inte...men det är något av de vanligare märkena i "standardpris" mnivå, ingen sådan där 700-kronor-rullen tapet. Sådant funkar ju om man gör en fondvägg  men vi har rätt mycket väggyta i hallen både uppe & nere + trapp.
  • Sagalin
    Videli skrev 2009-07-17 12:26:43 följande:
    Villa N,Fick inte upp någon bild. Vi har tänkta att göra så med spot och tapet i matsalen. Ska springa in i din blogg och se om jag ser bilderna.Men hur merar din man att inte måla hela trappen vit?Jag har oxå lite nytt i bloggen, dock bara skogens guld. Men ska lägga ut en tjuvtitt på våran hall. Där har vi oxå pärlspot, men jag tänkte bara måla väggen vit. Idag sitter det en randig tapet där men som är såå sliten.www.gardochhagar.blogspot.comAir,Jättefin hall! Vi har oxå sädär i hallen. Men som jag skrev vill ha en Ralph Lauren/blommig tapet i matsalen.
    Alltså inte trappstegen där vi har en matta idag utan isåfall räcket, ledstången och själva "kanterna".
Svar på tråden Vitt lantliv - del 3