• M  i  a

Vitt lantliv - del 3

Här diskuterar vi vårt favoritämne inredning och visar inspirerande bilder från våra egna hem. Vi ber varann om tips och råd samt umgås! Vi älskar det vita men blandar även upp den ibland med pastell á la Leila till vår och sommar och lite andra färger till övriga årstider exempelvis brunt till hösten och rött till jul. Vår röda tråd är vit men inreder lite olika, såsom lantligt, New England, Manhattan/Upper East och blandar gammalt, nytt, nött, loppis och dyrt.

Välkommen
  • Svar på tråden Vitt lantliv - del 3
  • Lantlivsmamma

Videli, härligt med kantareller! Jag har också lite "ätbart"  i min blogg idag.
    Idag har jag dessutom varit på MVC. Det var sista gången hos "min" barnmorska som nu ska ha semester. Förhoppningsvis blir det nu bara ett besök till, bf den 12 augusti närmar sig!
    ha en skön kväll och dröm söta drömmar när det är dags för det!

lantlivmamma.blogspot.com

• Anton2005

Åh va jag känner mig stressad, får inget gjort här hemma längre. Har försökt att baka här hemma idag men det går ju bara sådär.
    Treåringen hjälper till ganska bra en stund men vände ryggen till 1-åringen en sek och hittade honom sen uppe på ett bord.
    Skulle göra maränger och skulle precis knäcka sista ägget och dela på vita och gula, då skriker Algot till se hela ägget med gula o allt for ner bland äggvitorna. Så idag åt vi äggröra till lunch, till båda barnens förtjusning. Nu försker jag och sambon städa lite här inför kalaset i morgon.

Mitt i allt kaos han jag iaf göra ett blocket fynd idag. Jag är så glad, ett jätte fint skåp som fanns här i stan, prutade även lite så jag fick det för 500:- ska visa bilder i bloggen när vi hämtat det.

Hinner inte läsa tillbaks just nu men såg att ni pratade trappor o det måste jag nog ta mig en titt på sen eftersom vi även måste måla våran, framöver.

• mariaw

Anton: Kul med fynd! Tror jag vet vilket skåp du menar och det blir nog super i vitt...

• Sagalin
    Anton2005 skrev 2009-07-17 23:03:19 följande:
    Åh va jag känner mig stressad, får inget gjort här hemma längre. Har försökt att baka här hemma idag men det går ju bara sådär. Treåringen hjälper till ganska bra en stund men vände ryggen till 1-åringen en sek och hittade honom sen uppe på ett bord. Skulle göra maränger och skulle precis knäcka sista ägget och dela på vita och gula, då skriker Algot till se hela ägget med gula o allt for ner bland äggvitorna. Så idag åt vi äggröra till lunch, till båda barnens förtjusning. Nu försker jag och sambon städa lite här inför kalaset i morgon.Mitt i allt kaos han jag iaf göra ett blocket fynd idag. Jag är så glad, ett jätte fint skåp som fanns här i stan, prutade även lite så jag fick det för 500:- ska visa bilder i bloggen när vi hämtat det.Hinner inte läsa tillbaks just nu men såg att ni pratade trappor o det måste jag nog ta mig en titt på sen eftersom vi även måste måla våran, framöver.
    Känner igen mig, vet inte hur många gånger när man håller på med något så blir det avbrutet för att barnen håller på, kan vara allt från att slå sig till att slå varandra så man måste avbryta.
    Hoppas ni får ett trevligt kalas idag.
    Vad kul med Blocketfynd!

Hur höga är era panel i hallen resp trappan? Vad har ni för takhöjd.
    Du har inte lust att fota en liten bild åt mig där trappan börjar så att man ser både vägg och trappanelen (om det är möjligt)
  • JohPet

Anton: Vet precis hur det är! har också en ettåring och en 3åring. Tur att man kan sätta dem framför tvn en stund ibland!

• Anton2005
    Villa Nordåker skrev 2009-07-18 06:27:51 följande:
    Känner igen mig, vet inte hur många gånger när man håller på med något så blir det avbrutet för att barnen håller på, kan vara allt från att slå sig till att slå varandra så man måste avbryta.Hoppas ni får ett trevligt kalas idag.Vad kul med Blocketfynd!Hur höga är era panel i hallen resp trappan? Vad har ni för takhöjd. Du har inte lust att fota en liten bild åt mig där trappan börjar så att man ser både vägg och trappanelen (om det är möjligt)
    Absolut att jag kan fota. Ska försöka fixa det i kväll eller i morgon så du får se bilder :)

Idag har jag gjort en lång lista till sambon med allt han ska fixa innan gästerna kommer. Då slipper han säga att jag tjatar, bara att göra allt på listan :)

Sista färglagret på Algots skolbänk har precis torkat så nu ska den bäras upp i hans rum, äntligen. Har så mycket jag vill blogga om o så lite tid...men bilder kommer på allt jag vill visa :)
    Det är nog föresten tur att man har lite tidspress på sig ibland annars skulle säkert ingenting här hemma bli riktigt klart
  • Videli

Godmorgon,

Lycka till idag Anton!

Här är det superfint väder idag. Hade hoppats på lite regn så man får nått gjort.
    men ska i alla fall göra klart hallen idag. Ska iväg och köpa lite lister.

Ska även ringa Laura Ashley i Sthlm och se om dom håller samma priser på tapeterna som i England, vilket inte är troligt

• Ari Gold

Idag har jag varit på AUKTION!

Superkul! Jag har inte varit på auktion på många år! Detta var en riktig bonnauktion ute på landet och där kan man verkligen fynda!

Jag köpre några vackra syltkrukor och glastillbringare för egen del och på en loppis i anslutning till auktionen köpte jag en gammeldags symaskin. Jag har varit på jakt efter en att ha istället för den ill fungerande lågprismaskinen från IKEA och då den ska stå framme är utseendet viktigare än många funktioner. IKEA-maskinen kan bara sy framåt och bakåt så det är inte mycket att konkurrera med.

Jag passade också på att buda in fyndlådor med märkesporlin i syfte att sälja vidare.

• mariaw

Ari Gold: Åh så kul det låter med auktion och vilka fynd du verkar ha fått tag på...

• Ari Gold

Ja absolut! Vi har letat bland auktions-annonserna ett tag för jag vill helst inte åka på stadsauktion eller de stora auktionsfirmornas auktioner. Då finns det ofta professionella antikhandlare med koll som köper upp allt värdefullt = minimal fyndchans!

Mitt bästa fynd var ett stort fiskformat  fat från sent 50-tal (Taisto kaasinen för Upsala Ekeby) som låg i en fyndlåda med blandade köksgrejjor som jag budade in för 80 kronor.

Underbart cool design och kan nog vara värt en del, även om jag själv inte samlar på 50-talsantikt.

Jag köpte också en lite dyrare fyndlåda för 200 kronor  som innehöll en vacker vas med gröna löv (Anna-Lisa Thomson för Ekeby, 1940-tal) som jag också tror kan ha ett visst värde. Det var också med en gigantisk höganäs-skål, en fin liten syltkruka från Upsala Ekeby /Gefle och en vacker porslinstallrik från Gustavsberg.

Men det jag var ute efter för egen del i den lådan var faktisk en märkeslös kruka som jag ville ha till mitt kök. Ska även behålla syltkrukan men ej det andra.

Min 5-åring fick själv buda in en låda och han valde en stor banankartong full med diverse krimskrams och skräp. Vi gjorde detta precis i bärjan av auktionen så att han hade något att pyssla med sedan.  Men även i dne fnans fakltiskt ett litet fynd, en kruka med allmoge-dekor från Nittsjö som åtmiinstone borde kunna ge lådans pris tillbaka (han gav 30 kr för den).

Des tråkigaste var att vi inte vann auktionen på en lirne järnkamin jag ville ha till sovrummet vi renoverar. Dne skulle verkligen passa där. Den gick för 950 och jag ville inte bjuda högt utan att veta hur den skulle passa måttmässigt. Kanske bättre att köpa på annons.

Svar på tråden Vitt lantliv - del 3