• sensibel

Handlar du på Lidl?

och på den frågan kan jag svara JA.

• Svar på tråden Handlar du på Lidl?
  • Vhilma och Victor

Mitt svar.. Nej.. Men skulle vilja handla där mer men jag "förstår" mig inte på allt de har!

• Loove84

NEJ! Jag vet inte varför men jag tycker Lidl är äckligt! Men nu har jag endast varit i 2 st olika, och dom var äckliga och fick mig att dra slutsatsen att alla är det!

• SVejsan
    mosterYster skrev 2009-06-16 13:28:40 följande:
    Hehe, ja där ser man. Jag lånar lokisses ord litegrann: Lidl är inte en renodlad mataffär, mer ett varuhus. De har sina specialerbjudanden i montrar i mitten av affären. Kan ju hända att de första Lidlbutikerna i Sverige inte hade sån bra koll på hur det skulle vara i början. Alla Lidl jag varit inne i är väldigt logiska. Man måste bara förstå tänket. Och att välja bort en vara för att förpackningen ser konstig (?) och billig ut är ju dumt... jag menar, tex svenska produkter förpackas på ett sätt vi är vana vid (för övrigt finns även många av dessa på svenska Lidl nu) de på Lidl har inte LIKADANA förpackningar, varför är det "billigt"? Tyskarna skulle säkert tyckla att vi är "jättebilliga" som har Bregott i 600-g-storpackspaket! Här i Tyskland finns motsvarande endast i 250-gramspaket. Med gulddekor.
    Specialerbjudandena (prylarna) har säkerligen en mycket lägre marginal än i andra butiker, för de har enbart funnits av en anledning: De skall få in folk i butiken! Stora inköp, men inte så mycket i varje butik och exponeringen gör att de ändå får slut på lockprodukten. Och du köper något annat(/prövar något nytt)...
  • Airlee
    SVejsan skrev 2009-06-16 13:32:38 följande:
    Och hos oss är det tvärtom, fräschast på Lidl...Sämst grönsaker på Willys. Stor del av Willy med skräpsaker ("10 kr lådor") och alla jättelika pallar... Leverantörerna är även på willy udda hos oss. Airlee, när det gäller konstigt sortiment så är det inte lika stor del av sortimentt som pushas kontinuerligt i reklamen. Men reklamkostnaden för indviduella varor hamnar till slut som en tilläggskostnad på den leverantörens sortiment. Så köper du dolomiovaror eller liknande som pushas (genom PR) mycket så känner du igen sortimentet men du får betala en högre kostnad! En del av varorna är säkerligen bättre än Ica/WillYs/Coops vanliga varianter ( typ korvar med högre kötthalt osv)... Själva ideen med no-name produkter är ju att man inte skall betala andras reklamkostnad, samt att affären skall kunna byta leverantör utan att ändra förpackningens design. Många av "märkena" är ju påhittade av LIDL och motsvarar tex ICAs egna märke eller Coops egna märken, men med "påhittade" varu märken. Vilket är mer säljande än att sälja alla i en Blåvit desgn... Det finns självklart även dåliga varor hos Lidl... Men oberoende konsumenttester visar ju då och då att Lidl faktiskt lyckas... En del av varorna tillverkas ju av de "vanliga märkena i grunden alternativt hos sådana märken som är ledande ute i europa( man vill ha volyme men inte kosta på reklamkostnaden för att puscha varan i ett nytt land). Men man måste ju våga testa för att hitta (liksom hos ICA/Coop) sina favoriter. Självklart är ju dessutom inte LIDL tänkt som en affär man skall kunna hitta allt i utan det krävs komplement handling i annan butik...
    Ja men det är det som är grejen, jag betalar hellre en högre kostnad för bekvämligheten av att slippa testa en massa alternativ för att se om de är bra, och handla i olika affärer. Jag ser det inte som en onödig kostnad utan ett pris jag betalar för tid och smidighet.
  • mosterYster
    SVejsan skrev 2009-06-16 13:32:38 följande:
    Och hos oss är det tvärtom, fräschast på Lidl...Sämst grönsaker på Willys. Stor del av Willy med skräpsaker ("10 kr lådor") och alla jättelika pallar... Leverantörerna är även på willy udda hos oss. Airlee, när det gäller konstigt sortiment så är det inte lika stor del av sortimentt som pushas kontinuerligt i reklamen. Men reklamkostnaden för indviduella varor hamnar till slut som en tilläggskostnad på den leverantörens sortiment. Så köper du dolomiovaror eller liknande som pushas (genom PR) mycket så känner du igen sortimentet men du får betala en högre kostnad! En del av varorna är säkerligen bättre än Ica/WillYs/Coops vanliga varianter ( typ korvar med högre kötthalt osv)... Själva ideen med no-name produkter är ju att man inte skall betala andras reklamkostnad, samt att affären skall kunna byta leverantör utan att ändra förpackningens design. Många av "märkena" är ju påhittade av LIDL och motsvarar tex ICAs egna märke eller Coops egna märken, men med "påhittade" varu märken. Vilket är mer säljande än att sälja alla i en Blåvit desgn... Det finns självklart även dåliga varor hos Lidl... Men oberoende konsumenttester visar ju då och då att Lidl faktiskt lyckas... En del av varorna tillverkas ju av de "vanliga märkena i grunden alternativt hos sådana märken som är ledande ute i europa( man vill ha volyme men inte kosta på reklamkostnaden för att puscha varan i ett nytt land). Men man måste ju våga testa för att hitta (liksom hos ICA/Coop) sina favoriter. Självklart är ju dessutom inte LIDL tänkt som en affär man skall kunna hitta allt i utan det krävs komplement handling i annan butik...
    Oh ja, är ingen korvälskare, men deras tyska korvar är solklart bättre än vanliga svenska. Nürnberger, mmmmmm!
  • SVejsan

Ibland så tycker jag synd om folk som tycker att "Scan", Lithells, Pågens, Kungsörnen är namn på högkvalitativa matvaror... Jag skulle snarare säga att en del av dom överlever för de traditionellt köpts ("mamma gjorde det..."), alternativt lever för att mn gör massivt med relam kring varumärkena...

• SVejsan
    Airlee skrev 2009-06-16 13:36:54 följande:
    Ja men det är det som är grejen, jag betalar hellre en högre kostnad för bekvämligheten av att slippa testa en massa alternativ för att se om de är bra, och handla i olika affärer. Jag ser det inte som en onödig kostnad utan ett pris jag betalar för tid och smidighet.
    Jaha du menar, att alltid gå till korvkiosken på hörnet är smidigare än att äta grekiskt eller sushi. Och så spar det tid ... Typ?
  • mosterYster
    SVejsan skrev 2009-06-16 13:40:05 följande:
    Ibland så tycker jag synd om folk som tycker att "Scan", Lithells, Pågens, Kungsörnen är namn på högkvalitativa matvaror... Jag skulle snarare säga att en del av dom överlever för de traditionellt köpts ("mamma gjorde det..."), alternativt lever för att mn gör massivt med relam kring varumärkena...
    Precis.

Jag har dessutom fått öva rejält på att hitta de livsmedel jag behöver fast under ett helt nytt märke (och vilket märke som är bäst etc etc) sen jag flyttade till Tyskland...

Kaviar och sill köper vi på IKEA, sen är det haferflocken, milch, streichkäse och annat på inköpslistan. Och inte lär jag hitta Kungsörnen, Milko eller Kavli här inte.
  • Airlee
    SVejsan skrev 2009-06-16 13:44:01 följande:
    Jaha du menar, att alltid gå till korvkiosken på hörnet är smidigare än att äta grekiskt eller sushi. Och så spar det tid ... Typ?
    Haha, nej. Men att handla är ändå något man gör så pass ofta (och som redan i sig är så tråkigt) att jag föredrar att göra det så enkelt och tidseffektivt som möjligt. Det är väl inte konstigt?
  • mosterYster
    Airlee skrev 2009-06-16 13:46:00 följande:
    Haha, nej. Men att handla är ändå något man gör så pass ofta (och som redan i sig är så tråkigt) att jag föredrar att göra det så enkelt och tidseffektivt som möjligt. Det är väl inte konstigt?
    Jag bodde i Sverige när Lidl kom, jag tyckte rentav det var KUL att gå där och handla just för att det fanns så mycket nytt att prova!

Men sån är jag, ständigt nyfiken...
Svar på tråden Handlar du på Lidl?