• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • ullis83

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 13:09:33 följande:

Jag kanske inte har varit tydlig med de men vi vill inte ha påkostat bröllop!!Allt ja hittat, lokal o mat m.m. har ja tagit de billigaste o bästa.Försöker hitta bästa priset på allt och strunta i onödiga saker.T.ex. klänning hitta ja en ny för bara 3000kr.De är billigt! Eller??Ring vill inte ja ska kosta mer än 3000kr alla fall. Inte viktigaste för mig men för många är de den som är viktigast.Jag vill ha en fest, en dag att minnas bara, för mig o för alla nära o kära.Så jag vet dyrast är inte bäst!! :)Om ja så fick allt för bara 10000kr, fine! I take it!
    skit i alla, gör vad som känns bra för dig
  • Anonym (januaribrud)

Jag skulle aldrig låna till mitt bröllop. Vi väntade tills vi kunde betala allt själva utan någon hjälp från våra föräldrar (som annars gärna ville sponsra oss). Hade känts fel att ha en dag för att sedan betala för den länge och då mer än vad det hade kostat från början.

Men alla gör som de vill. Man behöver ju inte för den delen göra bröllopet svindyrt. Man kan fixa mycket själv som inte behöver kosta så mycket. Vänner och familj kan hjälpa till som en gåva istället för en massa presenter.

• Anonym

låter ju bra men hur får du det till 50000?

Det kanske räcker med 25000?

• TheCoopers
    Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 13:09:33 följande:
    Jag kanske inte har varit tydlig med de men vi vill inte ha påkostat bröllop!!Allt ja hittat, lokal o mat m.m. har ja tagit de billigaste o bästa.Försöker hitta bästa priset på allt och strunta i onödiga saker.T.ex. klänning hitta ja en ny för bara 3000kr.De är billigt! Eller??Ring vill inte ja ska kosta mer än 3000kr alla fall. Inte viktigaste för mig men för många är de den som är viktigast.Jag vill ha en fest, en dag att minnas bara, för mig o för alla nära o kära.Så jag vet dyrast är inte bäst!! :)Om ja så fick allt för bara 10000kr, fine! I take it!
    Ja fast det kan ju vara för dyrt för er just nu .. eftersom ni inte har de pengarna . Men självklart förstår jag att du vill ha en minnesvärd dag .
    Kan ni inte vänta med att gifta er då ?

Om det bara kommer kosta runt 20000 så bör det ju vara snabbt ihop sparat ..
    I'm the me I choose to be ...
  • Anonym (Bröllops sugen)
    TheCoopers skrev 2009-06-15 13:13:03 följande:
    Ja fast det kan ju vara för dyrt för er just nu .. eftersom ni inte har de pengarna . Men självklart förstår jag att du vill ha en minnesvärd dag . Kan ni inte vänta med att gifta er då ? Om det bara kommer kosta runt 20000 så bör det ju vara snabbt ihop sparat ..
    De kommer att kosta ca 50000, har vi räknat på.

20000 skulle väl inte va större problem. De är va vi kanske kan spara ihop :)

Får se, bara vi blir nöjda o slipper se tillbaka på att om vi hade gjort så eller köpt de där... :)
  • TheCoopers
    Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 13:19:43 följande:
    De kommer att kosta ca 50000, har vi räknat på.20000 skulle väl inte va större problem. De är va vi kanske kan spara ihop :)Får se, bara vi blir nöjda o slipper se tillbaka på att om vi hade gjort så eller köpt de där... :)
    Ok men kör på då ! Det är ni som bestämmer vad som känns viktigt för er :0) Folk kommer alltid tycka och tänka mycket om det man gör ..

I slutändan måste man lyssna till sitt eget hjärta och göra det som känns bra ..
    Man lever bara en gång :0)

Vad jag vet *S*
  • Anonym (januaribrud)

Det är äktenskapet som är viktigt inte bröllopet.

• miLLus
    Anonym (januaribrud) skrev 2009-06-15 13:23:22 följande:
    Bara för att ett bröllop inte är viktigt för dig betyder det inte att andra inte tycker att bröllopet är viktigt för dem.
  • JA77

TS, varför hoppar du på folk när de bara säger sin åsikt? De som tycker att lån till bröllop är idiotiska; de är tydligen bittra och avundsjuka? Jag skulle snarare kalla det sunt förnuft!

Precis så! Önskar att fler kunde inse det!
  • TheCoopers
    För dig

Men kanske är bröllopet super viktigt för andra ..
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???