• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • ullis83

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:29:11 följande:

Tack :)Sånt känns skönt att höra, nåt positivt!Absolut ska vi börja redan köpa saker o så men har bara tyckt de kan kännas så tidigt, tänk om nåt händer men de e klart man kan väl sälja, hehe.
    Har inte läst tråden, men kan tänka mig att du fått en del skit...vi gjorde som så att vi köpte så mycket vi kunde månad för månad i ett år innan. När det väl var dags var vi fortfarande 20 000 back...ringen som kostade 5000 tog vi på avbetalning och 5000 fick vi i bröllopspresent av svärföräldrarna. Dom resterande 10 skulle vi sålt en av makens bilar för, men det hann vi inte med innan bröllopet så dom pengarna fick vi låna och det gick bra...

Lycka till med ditt bröllop
    JA77 skrev 2009-06-15 12:51:44 följande:
    Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:34:34 följande: Det är intressant at du inte har kommenterat en medlems fråga på din ålder, om du har fat jobb eller vilken summa du har tänkt låna! Själv tycker jag att det är förkastligt att låna till något som totalt saknar värde.
    Vad har min ålder, jobb me detta att göra??

Är 30 har fast jobb men kommer inte jobba heltid när lillan går på dagis.
    50000 kommer väl allt gå på, förhoppningsvis billigare.

MEN läs innan ni skriver era dumma kommentarer om allt. Tack.

Vi kanske bara lånar 1/4 av allt eller inget om de går bra.

VADÅ saknar värde???! Bröllop kan väl aldrig sakna värde? Skulle inte gifta mig iså fall.

Tycker ni som gift er att om ni fått eller lånat att de saknar värde? Va e de för dum kommentar?!
  • Vilmagbg

Kanske lite utanför ämnet men jag har vart på rätt många bröllop i olika prisklasser och det är inte = dyraste mest påkostade = roligaste bröllopet.

Om ni planerar noga och prioriterar kan ni säkert ha ett fint bröllop för en rimlig peng.
    Det är nästan lite löjligt vad många blir traditionella när det kommer till bröllop.
    Tänk nytt !   

• TheCoopers

Jag skulle inte låna .. Jag ser inte anledningen till att göra det alls ..
    Vill ine börja äktenskapet med ett lån för en fest som jag sen ska betala av i 20 år därefter .
    Ett litet bröllop är minst lika fint som ett stort

Jag skulle mycket hellre lägga pengarna på ett hus ..

MEN det är jag .

Man gör som man vill ..

Grattis !

I'm the me I choose to be ...
  • fröken argbigga

Vet ju de som sitter och betalar av bröllopslån nu när de är skilda, inte så kul. Men man ska väl inte anta att det är så det kommer att bli för er.

Har inte läst tråden, vad tänkte ni ta för lån och på hur mycket? Tycker generellt att det är bättre att spara till bröllopet innan men att låna 20.000 till det sista av en förälder är inte lika illa som att belåna huset på 200.000 i mina ögon.

Nu vet jag inte vad ni har tänkt er för fest eller hur kostnaderna ser ut men det går att göra väldigt fina bröllop för en billigare peng. En fest i byggdegården kan bli minst lika bra som en storslagen middag på herrgården. Det är ju ni och gästerna som gör festen sas.

Om ni ska gifta er nästa år så gör en ordentlig budget nu och följ den. Spara in på all onödig lyx och du ska se att ni kan spara mer än du tror. Och skulle det vara så illa att vänta ett år till? Det ger er ju bara mer tid till förberedelser.

Lycka till!

• JA77

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:59:20 följande:

Vad har min ålder, jobb me detta att göra??Är 30 har fast jobb men kommer inte jobba heltid när lillan går på dagis.50000 kommer väl allt gå på, förhoppningsvis billigare.MEN läs innan ni skriver era dumma kommentarer om allt. Tack.Vi kanske bara lånar 1/4 av allt eller inget om de går bra.VADÅ saknar värde???! Bröllop kan väl aldrig sakna värde? Skulle inte gifta mig iså fall.Tycker ni som gift er att om ni fått eller lånat att de saknar värde? Va e de för dum kommentar?!
    En ålder kan ju spegla tankegångar - ung person - inga tankar om framtiden, utan bara "man kan ju låååna". Ett bröllop saknar totalt EKONOMISKT värde, vilket är en förutsättning när man lånar. Du kan inte ha en fest som säkerhet när du exempelvis vill ta ett huslån. Det förstår du väl? Men du kanske tror att du kan ha din fantastiska upplevelse istället? :P

Förresten, varför denna otroliga brådska? Är det av juridiska skäl som ni vill gifta er nu? Varför annars inte spara?
  • Anonym

Äsch man lever bara en gång, jag tycker ni ska ta ett lån och gifta er nu!
    Däremot kanske ni kan begränsa antalet gäster till dem ni verkligen bryr er om och inte bjuda en massa folk "bara för att", dessutom kan försöka fixa allt lite billigare om ni sänker era krav lite.

• Anonym

fröken argbigga skrev 2009-06-15 13:06:40 följande:

Vet ju de som sitter och betalar av bröllopslån nu när de är skilda, inte så kul. Men man ska väl inte anta att det är så det kommer att bli för er. Har inte läst tråden, vad tänkte ni ta för lån och på hur mycket? Tycker generellt att det är bättre att spara till bröllopet innan men att låna 20.000 till det sista av en förälder är inte lika illa som att belåna huset på 200.000 i mina ögon.Nu vet jag inte vad ni har tänkt er för fest eller hur kostnaderna ser ut men det går att göra väldigt fina bröllop för en billigare peng. En fest i byggdegården kan bli minst lika bra som en storslagen middag på herrgården. Det är ju ni och gästerna som gör festen sas. Om ni ska gifta er nästa år så gör en ordentlig budget nu och följ den. Spara in på all onödig lyx och du ska se att ni kan spara mer än du tror. Och skulle det vara så illa att vänta ett år till? Det ger er ju bara mer tid till förberedelser.Lycka till!
    ts kanske tror att förhållandet inte kommer att hålla om typ 2 år, det är nog därför de har så bråttom haha
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-15 13:08:01 följande:
    fröken argbigga skrev 2009-06-15 13:06:40 följande:
    ts kanske tror att förhållandet inte kommer att hålla om typ 2 år, det är nog därför de har så bråttom haha
    oops, citerade fel inlägg

skulle citera inlägg 136 som JA77 skrev!

Jag kanske inte har varit tydlig med de men vi vill inte ha påkostat bröllop!!

Allt ja hittat, lokal o mat m.m. har ja tagit de billigaste o bästa.
    Försöker hitta bästa priset på allt och strunta i onödiga saker.

T.ex. klänning hitta ja en ny för bara 3000kr.
    De är billigt! Eller??
    Ring vill inte ja ska kosta mer än 3000kr alla fall. Inte viktigaste för mig men för många är de den som är viktigast.

Jag vill ha en fest, en dag att minnas bara, för mig o för alla nära o kära.

Så jag vet dyrast är inte bäst!! :)

Om ja så fick allt för bara 10000kr, fine!
    I take it!

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???